דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ילדים פלסטינים מופקרים על הכביש לקבץ נדבות, והרשויות מתעלמות

התאונה שבה נפצע קשה ילד בן 8 מחברון שלשום (ש') הזכירה את התופעה שממנה סובלים מאות ילדים | ראש מועצת אעבלין: "כבר הרבה שנים רואים את אותם פנים ואת אותם שמות. זה אומר הכול, כולם מודעים, כולם יודעים"

ילדים בשכונה במזרח ירושלים (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90).
ילדים בשכונה במזרח ירושלים (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90).
יהל פרג'

המשטרה דיווחה שלשום (שבת) בבוקר על ילד בן 8 תושב חברון שנפצע קשה בכביש 70, לאחר ששוטט על הכביש, לא במעבר חצייה. מי שנסע בכבישי הצפון בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז מגפת הקורונה, מכיר את התופעה. ילדים קבצנים נשלחים בידי מבוגרים נצלנים לפשוט יד, תוך סיכון חייהם, בקור גדול או בחמסין. מצבו של הילד שנדרס בשבת ממשיך להיות קשה, והוא מורדם ומונשם בבית החולים רמב"ם בחיפה.

התופעה מוכרת כבר שנים רבות לכל הרשויות, עשרות דיונים בכנסת נערכו בנושא, אבל המצב לא משתנה, ומאז הקורונה אף מחמיר. "זו תופעה קשה ומוכרת, הילדים האלו לא שלנו, וזה קיים בכל החברה הערבית", אומר ל'דבר' מאמון שיח אחמד, ראש מועצת אעבלין, כפר ששוכן קרוב לזירת התאונה בשבת.

ראש מועצת אעבלין, מאמון שיח אחמד
ראש מועצת אעבלין, מאמון שיח אחמד

"הילדים מסכנים. רואים את כלי הרכב עם הקבלנים שמורידים אותם בצמתים. כבר הרבה שנים רואים את אותם פנים ואת אותם שמות. זה אומר הכול, כולם מודעים, כולם יודעים. הילדים עצמם, חלקם במצב קשה, לא רשומים אצלנו. לכן הרווחה לא יכולה לטפל. מישהו צריך לטפל בזה, לא הרשות המקומית".

המשטרה הודיעה אחרי התאונה על פעילות שביצעה בגזרת עראבה נגד "תופעת הקבצנים שמסכנים את עצמם ואת משתמשי הדרך", להגדרתה, ועיכבה לחקירה 12 חשודים, בהם 7 קטינים. במשטרה מציינים שפעמים רבות הקבצנים נשלחים בידי "מחוללי פשיעה", ושמתחילת השנה עצר השיטור העירוני בעראבה 65 קבצנים, והוחרמו 6,000 שקלים שנאספו. לאחר החקירה, כמו במקרים הקודמים, הוחזרו החשודים לשטחי הרשות הפלסטינית.

ברור שהמשטרה אינה הגורם היחיד שיכול להתמודד עם התופעה המורכבת. ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) תגיש היום שאילתות לשר הרווחה מאיר כהן, לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולשר המשפטים גדעון סער בנושא, ותשאל מה חלקם של משרדיהם בטיפול בתופעה.

"בשנת 2011, בעקבות דיון בוועדה לזכויות הילד, הוקם צוות בינמשרדי בראשות המשנה ליועמ"ש דאז אורית קורן, שעניינו טיפול בתופעה הקשה של ילדים, מרביתם תושבי הרשות הפלסטינית, שקיבצו נדבות ברחובות וצמתים בישראל", מציינת ח"כ תומא-סלימאן בשאילתה.

"הגורמים השונים, ביניהם משרד הרווחה, משרד הביטחון, המשטרה ומשרד המשפטים החליטו על תכנית עבודה משותפת לפתרון הבעיה. עם זאת, לא ברור אם תכנית הפעולה תורגמה לצעדים אופרטיביים, ולמיטב ידיעתנו עד שנת 2015 התכנית לא יושמה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!