דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

למובטלים עד גיל 45 שלא ימצאו עבודה נותר פתרון אחד: הבטחת הכנסה, 1,761 ש״ח לאדם

הבטחת הכנסה היא הקצבה היחידה לה זכאי מי שמיצה את ימי האבטלה שלו | תנאי הזכאות מחמירים מאוד: מי שמחזיק רכב ומי שלומד לתואר אקדמי פסול מראש | עו"ד יוסי ביטון: ״לא כדאי להסתמך על הקצבה, אבל מי שאולי יזדקק לה כדאי שיתחיל לפעול״

מובטלים עד גיל 45 יישארו בלי אף מקור הכנסה אחרי ביטול דמי האבטלה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מובטלים עד גיל 45 יישארו בלי אף מקור הכנסה אחרי ביטול דמי האבטלה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות אלפי ישראלים בני 45 ומטה לא זכאים יותר לדמי אבטלה החל מהחודש (יולי), ועלולים להישאר ללא אף מקור הכנסה במידה שלא ימצאו עבודה. עובדים שיפוטרו בקרוב, ולא הספיקו לצבור דמי אבטלה, יישארו גם הם בלי מקור הכנסה.

הדרך היחידה שעומדת בפני המובטלים החדשים לקבל בכל זאת סיוע כלכלי, היא קצבת הבטחת הכנסה, אותה קשה מאוד להשיג. הבטחת הכנסה מיועדת לאדם שלא הצליח למצוא עבודה, סיים את חודשי הזכאות לאבטלה, והיא לא מוגבלת בזמן.

כחלק ממהפכת קיצוץ הקצבאות של נתניהו ב-2003, סכום הקצבה נחתך והוועדה למלחמה בעוני שכונסה לפני מספר שנים מתחה ביקורת על גובה הקצבה. לפי הוועדה גובה הקצבה לא מאפשר רמת חיים סבירה למי שלא יכול לעבוד.

מספר הזכאים להבטחת ההכנסה נמצא בירידה מתמדת, ועמד על 72 אלף איש ב-2019. גם בביטוח הלאומי מותחים ביקורת על תנאי הקצבה, שחלקם לא עודכנו משך שנים.

מקסימום 5,457 שקלים למשפחה

"צריך להבין שזה פתרון מוגבל, וכזה שלא כל אחד זכאי לו", מסביר עו"ד יוסי ביטון, מומחה לדיני ביטוח לאומי, "ההמלצה שלי לאנשים היא לעשות כל מאמץ כדי לחזור לשוק העבודה, בכל משרה שהיא, גם אם זה אומר להתפשר – כדי לעמוד על הרגליים, להתקיים בכוחות עצמם ולא להסתמך על הגורמים המוסדיים, וגם כדי לשמר את הכושר התעסוקתי וההרגלים התעסוקתיים״.

ביטון מסביר שהקצבה תלויה בגיל ובמספר הנפשות בבית. אדם יחיד בן 54-25 לדוגמה, זכאי ל-1,761 שקלים. הורה יחידני שיש לו שני ילדים יהיה זכאי ל-2,949 שקלים. ההכנסה המקסימלית לזוג בני 54-25 עם שני ילדים תעמוד על 5,457 שקלים בלבד.

עו"ד יוסי ביטון. ״להתקדם בשני צירים במקביל, לנסות למצוא עבודה ולהגיש תביעה לקצבה״ (תמונה באדיבות המצולם)
עו"ד יוסי ביטון. ״להתקדם בשני צירים במקביל, לנסות למצוא עבודה ולהגיש תביעה לקצבה״ (תמונה באדיבות המצולם)

"לצד הניסיון למצוא עבודה, אני ממליץ למי שזכאי כן להגיש את התביעה להבטחת הכנסה בהקדם האפשרי, ולהתקדם בשני הצירים במקביל", אומר ביטון. בניגוד לדמי אבטלה אותם ניתן לתבוע עד 3 חודשים באופן רטרואקטיבי, בתביעה להבטחת הכנסה היום הקובע הוא יום הגשת התביעה.

על אף שתשלום דמי האבטלה עבור חודש יוני ישולם רק בעוד כמה ימים – הזכאות של בני 45 ומטה לדמי אבטלה הסתיימה כבר ב-30 ביוני, וכל יום עיכוב בהגשת התביעה עשוי להשפיע על גודל הקצבה שתתקבל בחודש יולי, למי שיימצא זכאי.

יש רכב? אין הבטחת הכנסה

בניגוד לדמי אבטלה שזכאי להם כל מי שעומד בתנאי האכשרה, הזכאות להבטחת הכנסה היא בהתאם למצבו הכלכלי של הדורש ומשפחתו. במסגרת בדיקת הזכאות נבחנת הכנסת המשפחה, נכסיה הפיננסיים וחסכונותיה.

אחד התנאים המגבילים לקבלת הבטחת הכנסה הוא אחזקת רכב. אם משפחה מחזיקה רכב בשווי מחירון של למעלה מ-41.37 אלף שקלים (למעט כזה המשמש לצרכים רפואיים או לצורכי עבודה), היא תפסל במבחן להבטחת הכנסה.

סטודנטים לתואר אקדמי, אינם זכאים לקבל הבטחת הכנסה (למעט אימהות ואבות חד הוריים). עם זאת, מי שנמצא בהכשרה מקצועית מטעם שירות התעסוקה יוכל להיות זכאי לקצבה במידה ויעמוד ביתר התנאים. עו״ד ביטון ממליץ לבחון את אפשרויות ההכשרה המקצועית שמציעות לשכות העבודה, שיוכלו לסייע לחזור לשוק העבודה עם כלים תעסוקתיים נוספים.

להראות 3 חודשים של העובר ושב

תובעי הקצבה נדרשים למלא גם שאלון ארוך בן כ-8 עמודים בביטוח הלאומי על מנת לאפיין את מצבם הכלכלי וכישוריהם, וכן להציג תדפיסי עובר ושב של שלושת החודשים האחרונים בחשבונות הבנק שלהם. בדומה למקבלי דמי אבטלה, גם מקבלי הבטחת הכנסה נדרשים להתייצב בלשכת התעסוקה, אחת לשבוע או אחת לחודש בהתאם לגילם, ולקבל הצעות עבודה.

"במידה וקיבלת הפנייה להצעת עבודה, אתה מחויב להיענות לה", מסביר ביטון. "בניגוד למקבל דמי אבטלה שסירוב שלו עשוי לגרום לקיזוז 30 יום מימי הזכאות שלו, סירוב של מקבל הבטחת הכנסה עשוי להוביל להפסקת הקצבה. דורש העבודה מחויב להיפגש עם מציע העבודה״.

"ייתכן שהממשלה צריכה לבחון הקלות זמניות"

"אני מעריך שבהחלט יהיה ציבור של אנשים שפוטרו בתקופת הקורונה ויתקשו להשתלב כעת מחדש בשוק העבודה״, אומר ביטון, ״אך יתקשו לעמוד גם בתנאי הזכאות לקצבת הבטחת הכנסה. מדובר באנשים שעבדו עד מרץ 2020, חלקם השתכרו יפה ואני מעריך שלרבים מהם יש במשפחה רכב במחיר מחירון שהוא גבוה מזה שמאפשר לקבל את הקצבה.

"זו לא קצבה נוחה, והיא לא מיועדת להיות כזו. מאז ומעולם המטרה של המדינה היתה לצמצם את מספר הזכאים ולדחוף אנשים שמקבלים אותה באופן כרוני חזרה אל שוק העבודה ואל חיים נורמטיביים.

"חשוב להבין שקצבת הבטחת ההכנסה נועדה להיות רשת ביטחון אחרונה, מפלט אחרון לאנשים מהאוכלוסיות המוחלשות ביותר. יתכן שצריך לבחון בממשלה ובמוסד לביטוח לאומי הקלות מסוימות וזמניות בתנאי הזכאות לקצבה על מנת לכלול בתוכה יותר אוכלוסיות שנקלעו למצבים קשים בתקופת הקורונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!