דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ממשלת בנט לפיד

חוק האזרחות נפל על חודו של קול; שיקלי הצביע נגד, עבאס בעד

הקואליציה לא השיגה רוב בהצבעה על החוק שתוקפו פג היום | 59 הצביעו בעד ו-59 נגד, שני חברי רע"מ נמנעו | ההצבעה הוכרזה כהצבעת אי אמון בממשלה, אך לא הושג רוב להפלתה | השרה איילת שקד: "ניצחון גדול לפוסט ציונות"

  • הקואליציה לא השיגה רוב בהצבעה על החוק שתוקפו פג היום | 59 הצביעו בעד ו-59 נגד, שני חברי רע"מ נמנעו | ההצבעה הוכרזה כהצבעת אי אמון בממשלה, אך לא הושג רוב להפלתה | השרה איילת שקד: "ניצחון גדול לפוסט ציונות"
דבר
צרו קשר עם המערכת:

חברי הכנסת הצביעו הבוקר (שלישי) על "חוק האזרחות" שלא השיג רוב. 59 ח"כים הצביעו בעד ההצעה, בעוד 59 התנגדו ושני חברים מרע"ם נמנעו. שרת הפנים, איילת שקד, שוקלת להעלות שוב את התיקון לחוק להצבעה, ובוחנת אפשרות לעשות זאת עוד היום.

המגעים להשגת רוב נמשכו עד שעות הבוקר ובסופו של דבר וההצעה נפלה. ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) הצביע נגד, וואליד טאהא (רע"ם) הצביע בעד. מאזן גנאים (רע"ם) וסעיד אל-חרומי (רע"ם) נמנעו. ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) הצביע נגד החוק, לאחר שהפך להצעת אי אמון.

משמעותה של הפלת הוראת השעה של חוק האזרחות בכנסת לא צפויה לבעיה ביטחונית.  אי-הארכת החוק תגרום בעיקר לגידול בפניות לאיחוד משפחות שתביא להגדלת העומס הבירוקרטי על משרד הפנים ושירות הביטחון הכללי ולפניות נוספות לבג"ץ מצד מסורבי הבקשות.

בהיעדר החוק, שקד תצטרך לדון בכל בקשה ובקשה ולבחון אם היא עומדת במקרים החריגים שכן מתירים איחוד משפחות. כדי לשלול ממשפחה מסוימת להתאחד תצטרך שרת הפנים להסתייע בשב"כ על-מנת להוכיח שהמבקש הספציפי אכן מהווה סכנה בטחונית.

שרת הפנים איילת שקד. הגיעה לסיכום עם רע״ם לפיו החוק יוארך רק בחצי שנה, אך הוא עדיין לא עבר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שרת הפנים איילת שקד. הגיעה לסיכום עם רע״ם לפיו החוק יוארך רק בחצי שנה, אך הוא עדיין לא עבר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, אמר אתמול לחבריו בישיבת סיעת הליכוד: "עם כל החשיבות של החוק הזה, החשיבות של הפלת הממשלה גדולה יותר". לדבריו, "זה לא סתם חוק. זה חוק שחושף את קו השבר של הממשלה הזו, שמטרתה לקדם אג'נדות אנטי-ציוניות".

מהו חוק האזרחות?

החוק קובע עיקרון לפיו שר הפנים לא יעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב האזור, ולתושב או אזרח איראן, לבנון, סוריה ועיראק. כן קובע החוק כי מפקד האזור לא יהיה רשאי להעניק לתושב אזור יהודה, שומרון וחבל עזה היתר לשהייה בישראל.

עם זאת, החוק מגדיר חריגים וסייגים לאיסור על הענקת אזרחות, היתר הישיבה או היתר שהייה בישראל. מקצתם של החריגים היו בחוק מלכתחילה, ורובם נוספו בתיקוני חקיקה ב- 2005 וב-2007. סייגים אלה מאפשרים מתן היתרים לבני זוג וילדים, היתרים למקרים הומניטריים מיוחדים, היתרים למטרת טיפול רפואי, עבודה או למטרה זמנית שלא תעלה על שישה חודשים.

חברי האופוזיציה לאחר הפלת חוק הארחות, 6 ביולי 2021. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי האופוזיציה לאחר הפלת חוק הארחות, 6 ביולי 2021. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מפלגת ימינה הוציאה הודעה לאחר ההצבעה: "האופוזיציה בהובלת ביבי וטיבי לא הצליחה להפיל את הממשלה, אבל יחד הם פגעו פגיעה ישירה בביטחון ישראל והפקירו את גבולותיה. ככה נראית פוליטיקה קטנה על חשבון אזרחי ישראל. זו הסיבה שהם באופוזיציה, ושם יישארו".

שרת הפנים, איילת שקד, כתבה: "מי שלא ראה את הצהלות של חברי הליכוד והציונות הדתית עם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה לא ראה טרוף כזה מימיו. ביחד הם הפילו את חוק האזרחות, חוק חשוב לביטחון המדינה ולאופייה. ניצחון גדול לפוסט ציונות".

עוד הוסיפה השרה: "ההתנהלות המופקרת של הליכוד ושל סמוטריץ' הפילה את חוק האזרחות ותוביל ל 15 אלף בקשות לאזרחות. בניגוד לכל טענות ״האידאולוגים״ של הימין שהשקר הפך לשפתם השניה, החוק לא שונה, אפילו לא בפסיק, הוא עבר בנוסח המקורי לחצי שנה".

תגובת מפלגת הליכוד להפלת החוק: "עסקה מושחתת שנתפרה בחשכת הלילה בין בנט, לפיד ושקד לבין רע"מ ומרצ התרסקה הודות למאבק נחוש שניהלה האופוזיציה בראשות נתניהו. בנט ולפיד רצו לקנות שני קולות של רע"מ תמורת הכנסת אלפי אנשים שהיו מעמידים בסכנה את זהותה הציונית וביטחונה של מדינת ישראל".

עוד נמסר מהמפלגה: "בעבר, דברים מסוג זה נכפו על ידי החלטות שיפוטיות. הפעם לא הייתה כל הצדקה לעסקת השוחד שנדחתה על ידי הכנסת. הליכוד דורש מהממשלה לעשות את המעשה הציוני ההכרחי והנכון שנהנה מרוב עצום בכנסת ולהעביר מיד את חוק יסוד ההגירה. החוק מהווה פתרון כולל ואמיתי לאתגר איחוד המשפחות, המסתננים והמהגרים הבלתי חוקיים".

ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה), שהצביע נגד הארכת הוראת השעה של חוק האזרחות והכניסה לישראל, כתב בחשבון הטוויטר: "הלילה קיבלנו הוכחה לבעייתיות של ממשלה שאין בה רוב ציוני מובהק. כזו שמתחילה את הלילה עם הארכת חוק לשנה ומסיימת אותו עם הארכה לחצי שנה, שמתחילה עם 1,500 היתרים ומסיימת עם יותר מ-3,000". לדבריו: "ישראל צריכה ממשלה ציונית מתפקדת, ולא שעטנז שתלוי על בלימה בקולותיהם של רע״מ ומרצ". בשל הצבעתו של שיקלי, במפלגת ימינה שוקלים להכריז עליו כפורש.

חברי הרשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הרשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

יו"ר רשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה: "למרות שבמרצ וברעמ העדיפו להצביע בעד אחדות הממשלה, האיסור הגזעני על איחוד משפחות בוטל! ניצחון לעשרות אלפי משפחות שחיכו קרוב לשני עשורים בשביל הזכות לחיות יחד".

שר התקשורת, יועז הנדל (תקווה חדשה): "התמונות של המשותפת, סמוטריץ' והליכוד מוחאים כפיים ומאושרים על נפילת חוק ציוני – מלמדות הכל. לדראון עולם. הממשלה כצפוי לא נפלה. מדינת ישראל ניזוקה אסטרטגית. גאווה גדולה לאיימן עודה, נתניהו וסמוטריץ'".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!