דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התקציב שאחרי הקורונה / האיחוד האירופי: 750 מיליארד אירו למדינות החברות

קרן ״הדורות הבאים באירופה״ דורשת השקעות ירוקות תמורת מענקים, ומנסה ליישם את לקחי המשבר של 2008 | מבט אל העולם, כתבה שנייה בסדרה

(צילום: Stephanie Lecocq, Pool Photo via AP)
(צילום: Stephanie Lecocq, Pool Photo via AP)
יונתן קירשנבאום

האיחוד האירופי התחיל בהדרגה בשבועות האחרונים ביישום תכניות ההשקעה הממשלתיות המשותפות שנקראות בשם "הדור הבא באירופה" (NextGenerationEU). הקרן שתממן את הוצאותיהן של המדינות החברות השונות, שיגיעו בחלק מהמדינות למאות מיליארדי אירו, ממומנת לחלוטין מגיוס חוב חדש ומשותף לכל מדינות האיחוד.

התכנית משקפת שינוי כיוון לעומת כל מה שעשתה אירופה במשבר הקודם ב-2008: השקעות בקנה מידה גדול, תמיכה במדיניות מרחיבה וחוב משותף שימנע מלכודות דוגמת יוון.

כמה: הקרן כולה עומדת על שיעור של 750 מיליארד אירו, שהם כ-6% מהתוצר הכולל של מדינות האיחוד האירופי. עם זאת, בשונה מחבילות ההשקעה במדינות אחרות, הפיזור של התקציבים יהיה מגוון. תקציב הקרן גיוס בהנפקת אג"ח משותף של כל מדינות האיחוד האירופי- מהלך שנעשה לראשונה במשבר הקורונה. הסיבה לכך הייתה כדי להוזיל את עלויות גיוס החוב לחבילות ההשקעה למדינות בעלות דירוג אשראי נמוך יותר על ידי שילוב אגרות החוב שלהן עם אגרות חוב של מדינות בעלות דירוג גבוה. ההנפקה המשותפת הצליחה להביא לגיוס רחב מאד בעלות גבוהה מעט יותר מזו של מדינות כמו גרמניה, אבל נמוכה באופן משמעותי מזו של מדינות כמו איטליה ויוון.

אותם 750 מיליארד אירו יתחלקו בין המדינות החברות, בסכומים שונים שסוכמו מראש על ידי הצדדים. גרמניה תזכה בכ-25 מיליארד אירו מתוך הקרן, לעומת איטליה שתזכה במעל ל-200 מיליארד.

מה: כדי לזכות במימון האיחוד האירופי, כל אחת מהמדינות נדרשה להגיש תכנית השקעות לאישור הנציבות האירופית. בין הקריטריונים לאישור תכניות ההשקעה הן שלפחות 37% מהתקציב יושקע בהפחתת פליטות הפחמן, ועוד 20% יושקעו בדיגיטציה של השירותים הממשלתיים.

אורסולה וון דר ליין, יו"ר הנציבות האירופית, אמרה על התכנית שהיא תוציא את האיחוד האירופי מהמשבר "באופן מחוזק". "אנחנו רוצים את הטוב ביותר גם בשביל הכלכלות שלנו וגם בשביל האזרחים שלנו. לשם כך אנחנו משקיעים בשינוי מקצה לקצה של המשקים שלנו".

ומה עם החוב? מכיוון שלא מדובר בחוב של אף אחת מהמדינות באופן בלעדי, להרבה מהמדינות החברות ההשפעה על יחס החוב תוצר מצומצם באופן יחסי. על אף שיעורי החוב העצומים של חלק מהמדינות, האיחוד האירופי דחף באופן חד משמעי להגדלת החוב כדי לממן את תכנית ההשקעות. מתוך 27 המדינות החברות, ב-14 שיעור החוב גבוה מהמותר באמנת מאסטריכט, ובחלק ניכר הוא גבוה בהרבה מהרף העליון של האיחוד. בבלגיה ובצרפת יחס החוב לתוצר עומד על כ-115%, בספרד 120% ובאיטליה לא פחות מ-156% נכון לשנת 2020.

על אף העובדה שחלק ממדינות האיחוד מחזיקות ביחס חוב תוצר גבוה בהרבה מ-100%, ועל אף העובדה שההחזר עומד על 0.1% בלבד, נירשם ביקוש חסר תקדים לאיגרות חוב של האיחוד בהנפקה של 20 מיליארד אירו לפני שלוש שבועות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!