דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"ד באייר תשפ"ד 22.05.24
20.7°תל אביב
  • 19.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.4°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 20.6°טבריה
  • 19.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הקרב על האסי מתקרב להכרעה: טיעוני הצדדים והצעות הפשרה

בית המשפט המחוזי בחיפה צפוי לפסוק מחר (ד') בפרשה, אחרי שישמע בפעם האחרונה את טענות הצדדים

נחל האסי בניר דוד (צילום ארכיון: יהל פרג')
נחל האסי בניר דוד (צילום ארכיון: יהל פרג')
דוד טברסקי

בית המשפט המחוזי בחיפה יקיים מחר (רביעי) דיון מיוחד בפרשת הגישה לנחל האסי שבשטח המועצה האזורית עמק המעיינות. הדיון ייערך בהמשך לדרישת השופטת שרון להביא לאולם בית המשפט את כל הצדדים, שיעלו את עמדתם הפעם האחרונה בניסיון לפתור את הסכסוך בדרך של גישור. ניתן לצפות שהשופטת תפסוק בנושא כבר מחר.

לקראת הדיון מחר, אלה הטיעונים של הצדדים השונים, והאפשרויות לפתרון שנמצאות על השולחן.

ח"כ משה ארבל ותנועות המחאה: לפתוח את הנחל לציבור

בתביעה שהגיש ח"כ ארבל (ש"ס) נגד קיבוץ ניר דוד, בשטחו זורם הנחל, מספטמבר 2020, דרשו התובעים מתן גישה לכל הציבור לכל אורכו של הנחל. לטענתם, גישה כזו מחויבת כי מדובר במשאב טבע ציבורי בבעלות המדינה, גם אם הוא עובר דרך בתי מגורים.

עיקר טענתם הייתה נגד סגירת הנחל למבקרים לפני עשור, בזמן שהקיבוץ נותן גישה לנחל, על כל חלקיו, למבקרים שנופשים בבתי האירוח שלו.

"מדובר בשטחים שלא הוחכרו לקיבוץ, ומהווים משאב ציבורי שאין רשות לאף אדם או יישוב להגביל את הגישה אליו", נכתב בכתב התביעה. התובעים הדגישו שבחוזה החכירה האחרון בין המדינה לקיבות מ-1997, צוין שהנחל וגדותיו לא כלולים בו.

התובעים הזכירו גם את הסכם הפשרה בין הצדדים מ-2016, פרי מאבקים קודמים, וטוענים שמאז לא נעשתה כל התקדמות מצד הקיבוץ בהנגשת הנחל.

נתי וקנין, תושב בית שאן וממובילי המחאה מאז קיץ 2020, אמר ל'דבר' שהמדינה צריכה לדרוש את פתיחת של הכניסה המערבית לנחל באופן מידי. בטווח הארוך, הוסיף, צריך לפתוח לפחות שני שערים נוספים.

מדינת ישראל: גישה לציבור, עם מינימום פגיעה בתושבים

בתשובתה לבית המשפט, הצהירה המדינה שלציבור הרחב קיימת זכות גישה לאסי. "גישה זו נגזרת מזכות הקניין של המדינה במקרקעין אלה", נכתב בתשובה. עם זאת, המדינה הוסיפה שצריך לעמוד על הצורך לא לפגוע  בשגרת חיי תושבי הקיבוץ "יתר על המידה".

המדינה הציעה לבית המשפט שלוש אפשרויות לפתיחת הנחל לציבור שאופן שלא קיים היום. ההצעות לא ירדו לפרטים, וחלקן כוללות כניסה לשטח הקיבוץ אבל לא לאזור המגורים של חבריו.

שלוש ההצעות של המדינה היו:

  • הכשרת גישה באזור הכניסה המערבית של הקיבוץ, שפתוח היום רק לחבריו. הכניסה לחלק זה של הנחל היא דרך שער הקיבוץ ובמעבר בכביש ההיקפי שלו. המקום מרוחק ממגורי התושבים, וכלל גישה מוסדרת למקום. מכיוון שמדובר בשביל גישה שמשמש את תושבי הקיבוץ באופן תכוף, ויש חשש סביר שכניסת המבקרים תגביר את העומס עליו, המדינה הציעה יצירת שביל גישה נוסף לאזור מכיוון 'גן גורו', כמה מאות מטרים מערבית משם
  • הכשרת אזור הכניסה המזרחי לקיבוץ (נחל עמל קדום, מזרחית לכביש 669). אזור זה נמצא מחוץ לשטחי הקיבוץ, והמדינה דורשת מניר דוד לקדם את הכשרתו
  • להרחיב את הגישה לנחל מערבית לכביש 669 עד לבית הקברות של הקיבוץ

בטווח הארוך, טענה המדינה, ניתן  יהיה אפשר ליישם את שלוש האופציות, או חלקן, במקביל. על פי המדינה, המועצה האזורית וניר דוד יצטרכו לשאת ברוב האחריות ליישום הפתרונות לסכסוך.  

 עמק המעיינות: להרחיב את הגישה, אבל באחריות המדינה

בתשובתה לבית המשפט תמכה המועצה האזורית בהצהרה העקרונית של המדינה לפיה הציבור מחזיר בזכויות המקרקעים של הנחל, ולכן יש לה זכות לדרוש את הגישה אליו. עם זאת, המועצה הייתה זהירה מאוד בדבריה, ולא הוסיפה פרטים מעבר להסכמה העקרונית להרחבת הגישה.

בנוסף, דרשה המועצה האזורית שהמדינה לא תטיל עליה את האחריות על ההסדרה, ותדאג לזה בעצמה. עוד ציינה אי אפשר להתקדם ולהציע פתרונות לבעיה עד שיובהרו הפרטים בנוגע לנושאי קניין, פיקוח, אחריות תכנונית, סמכויות אכיפה ועוד.

ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי וראש המועצה האזורית עמק המעיינות יורם קרין הציעו בקיץ שעבר הצעת פשרה, שלא התקבלה על ידי המוחים. על פי ההצעה, תוקצה רצועה סמוך למתחם התיירות של ניר דוד (מרכז הולצר), שנמצא בשטח היישוב. הגישה לרצועה תתאפשר למקסימום 50 מבקרים בכל רגע נתון ובכפוף לרישום מראש. ההגבלה הוצעה במסגרת ההגבלות הכלליות על התקהלויות בתקופת הקורונה.

לטענת עיריית בית שאן, ההסדר פעל במשך מספר שבועות אבל כעבור זמן קצר הוא נהיה לא רלוונטי ובוטל. בית שאן והמועצה האזורית הפסיקו מאז לנסות לגשר בין הצדדים.

ניר דוד: גישה מוגבלת מחוץ לשטח הקיבוץ

הקיבוץ סירב, לאורך כל הדרך, להסכים למתווה שיכניס מתרחצים לתוך השטח שלו, ובמיוחד לאזור המגורים. הצעתו הקבועה של הקיבוץ בשנים האחרונות הייתה להכשיר את הגישה לנחל בצד המזרחי, מחוץ לגדר של ניר דוד, מזרחית לכביש 669 בחלק שנקרא 'נחל קדום'. למעשה, מדובר בהצעה זהה לאפשרות השנייה שהציגה המדינה לבית המשפט.

לטענת הקיבוץ, המדינה והמועצה האזורית צריכות להיות אחראיות להכשיר את האזור בגלל שהוא מחוץ לשטחו.

לפני כשבועיים, אחרי שהוגשו לבית המשפט תשובותיהן של המדינה והמועצה האזורית, בקיבוץ הודיעו על 'פיילוט' במסגרתו יפתח באופן זמני מתחם כניסה בשטחו המערבי צמוד ל'גן גורו'. שטח זה הוצע בעבר כאחת האלטרנטיבות לפתיחת הנחל על ידי המדינה.

על פי אנשי הקיבוץ, המקום כבר פתוח ותתאפשר כניסה אליו של עד 50 איש במקביל וברישום מקוון מראש. בהמשך, טענו, הוא יכיל עד 250 איש ויהיה פתוח במהלך השבוע. ניסיון 'דבר' להירשם לכניסה לשטח, על פי הוראות הקיבוץ, לא עלה יפה.

תנועות המחאה דחו על הסף את הצעת הפשרה של הקיבוץ. לטענתם, גם הגישה הזמנית הזו לנחל האסי נמצאת בידי אנשי ניר דוד שיכולים לבטל או לשנות אותה בכל רגע נתון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!