דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פרופ' רן ניר פז: "אין מספיק נתונים בישראל כדי להסיק מסקנות על יעילות החיסון נגד זן דלתא"

ניר פז, אפידמיולוג בהדסה, מציע להמתין לנתונים מפורטים: "החיסון מונע תחלואה קשה, לא ידוע באיזה סדר גודל. כנראה שלא יהיה עומס קיצוני על מערכת הבריאות"

פרופ' רן ניר פז (צילום: דוברות הדסה)
פרופ' רן ניר פז (צילום: דוברות הדסה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"נתוני משרד הבריאות על יעילות החיסון בחודש האחרון לא מדויקים מספיק כדי להסיק מהם מסקנות," אומר פרופ' רן ניר פז, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים הדסה. הוא מתייחס לנתונים שפרסם משרד הבריאות השבוע, שמצביעים על ירידה ביעילות החיסון בהגנה מפני הדבקה מזן דלתא (הזן ההודי, הנפוץ כרגע בישראל – ד.א.)  ומפני תחלואה תסמינית (64%, לעומת כ-90% בזנים קודמים), לצד יציבות בהגנה מתחלואה קשה שעומדת על 93%.

לדברי פרופ' ניר פז, "יש מעט מדי חולים כרגע, ואנחנו לא יודעים מה החשיפה של כל אחד, כמה היו מקבוצות שבהם ידוע שהחיסון לא עובד (למשל מושתלי איברים – ד.א.), וכמה היו אנשים בריאים. הנתונים גם לא לוקחים בחשבון את גיל החולים. ביחס לנתונים על הגנה מפני אשפוז, אנחנו לא מספיק בתוך הגל הזה כדי להגיד משהו על תחלואה קשה. יש בכל הארץ 38 חולים קשים, ואין עליה במספר המונשמים."

ניר פז מציין שלעומת מיעוט המאומתים והמאושפזים בישראל, בבריטניה שבה גם הזן ההודי דומיננטי יש נתונים המבוססים על מספרים גבוהים בהרבה. עם זאת הוא מדגיש שיש הבדלים בין המדינות. "אנחנו יודעים מהבריטים שהחיסונים יעילים, וגם שהם יעילים מפני זן דלתא. עם זאת, הבריטים התחסנו באופן קצת שונה מאשר בישראל – חלק באסטרזניקה, חלק בחיסון אחד של פייזר וחיסון שני של אסטרזניקה, שאלו שיטות שלא מוכרות ולא מאושרות אצלנו. לכן קשה לדעת מה תהיה התוצאה אצלנו. מצד שני, האנגלים נמצאים לפנינו בגל תחלואה מזן דלתא בפער של 3-4 שבועות."

סוגיה נוספת היא ההבדל בין עיבוד פשוט של נתונים לבין מחקר מדעי. "אנחנו עוד לא יודעים כמה בדיוק אנחנו מוגנים או לא מוגנים בישראל מפני זן דלתא, כי אף אחד לא פרסם נתון של ניסוי מבוקר, לא עיבוד נתונים כפי שפרסם משרד הבריאות. הניסויים האלה מתבצעים ויתפרסמו בקרוב – עוד שבוע, עשרה ימים, שבועיים."

מה בכל זאת ניתן לומר כרגע?
"אנחנו כן יודעים שהחיסון מונע תחלואה קשה מזן דלתא, אבל לא יודעים באיזה סדר גודל. המספר המדויק חשוב כדי להעריך מה יהיה. אנחנו רואים שמחוסנים נדבקים לא מעט, אבל קשה לומר מה זה אומר עבור מערכת הבריאות. כנראה שלא יהיה עומס קיצוני על מערכת הבריאות כמו שהיה בגלים הקודמים."

"מה שכן ידוע זה שמרבית החולים כרגע הם נערים. אצלם יש שיעור נמוך גם של תחלואה קשה, וגם של התחסנות."

ולאור המידע הזה, מה דעתך על צעדי הממשלה?
"שום דבר לא נחרץ. מי שאומר שהשמיים קורסים, אז זה אולי נכון אבל לא בהקשר של הקורונה. מי שאומר שהכול טוב וסבבה גם מנותק מהמציאות. האמת היא באמצע. ההמלצות הנכונות נלקחו בינתיים: להחזיר מסכות ולהרחיב חיסונים."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!