דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

העותרים דחו את הצעת הפשרה, הדיון על נחל האסי נגמר ללא הכרעה

המדינה הציגה מתווה להרחבת הגישה לנחל, שקיבל את הסכמת קיבוץ ניר דוד | העותרים עמדו על דרישתם לפתוח את הגישה לכל הנחל | בית המשפט לא צפוי לפסוק לפני היציאה לפגרה בחודש הבא

דיון בבית המשפט המחוזי בחיפה על הגישה לנחל האסי. (צילום: דוד טברסקי)
דיון בבית המשפט המחוזי בחיפה על הגישה לנחל האסי. (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי
יהל פרג'

הדיון המיוחד שנערך היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בחיפה בפרשת הגישה לנחל האסי הסתיים ללא הכרעה. באי כוח המדינה הציגו מתווה רחב יותר לפתיחת הגישה לנחל, לו הסכים קיבוץ ניר דוד, בשטחו הוא עובר. העותרים דחו את ההצעה ודרשו שתיפתח לציבור הרחב גישה לכל חלקי הנחל. בית המשפט לא צפוי לפסוק בתיק לפני היציאה לפגרה באוגוסט.

כאמור, המדינה הגיעה להסכמה עם ניר דוד על הרחבת החוף הירוק, שבחלקו המערבי של הקיבוץ, ולהסכמה כללית על הכשרת הנחל בחלקו המזרחי של הקיבוץ (המכונה 'נחל קדום'), אך ללא פתיחת כלל הנחל לציבור.

צילום אווירי של נחל האסי בקיבוץ ניר דוד (צילום: מנחם נדרמן/פלאש 90)
צילום אווירי של נחל האסי בקיבוץ ניר דוד (צילום: מנחם נדרמן/פלאש 90)

ההסדר שהוצג היום בבית המשפט הוא למעשה הרחבה של הצעת המדינה מלפני חודשיים. במסגרתו מתחם החוף הירוק שבצדו המערבי של הקיבוץ יורחב משמעותית, ותתאפשר כניסה חופשית לשטח שיסומן גם על גדות הנחל וגם בתוכו על ידי מצופים. בניגוד למצב הקיים, תותר כניסה של יותר מ-400 איש בו זמנית ללא רישום מראש.

כפי שהציעו המדינה והקיבוץ בתחילת ההליך המשפטי, הצדדים הגיעו להסכמה שבעתיד יוכשר שטח נחל קדום כחוף נוסף. לטענת נציגי ניר דוד בדיון, "ההסכם מעניק הרבה מעבר למה שהוצא בעבר".

ח"כ משה ארבל ותנועת ש"ס, מגישי העתירה מתחו ביקורת על הפשרה, ודרשו הכרעה של בית המשפט בנושא. עו"ד ישראל באך, שמייצג את העותרים: "העניין יוצא מגבולות בית המשפט כי הוא נוגע בהרבה מאוד אנשים, יש לאשר את הגישה לנחל כלל הציבור".

מפת החלוקה החדשה שהציע קיבוץ ניר דוד בדיון בבית המשפט
מפת החלוקה החדשה שהציע קיבוץ ניר דוד בדיון בבית המשפט

לטענת עו"ד באך, ההסדר המדובר הוא לא הסכם פשרה אלא מתן רשות לקיבוץ להמשיך להחזיק בכל שטח הנחל וישאיר בידי ניר דוד את כל הפיקוח על יישום ההצעה. "העותרים באו בשם הציבור ולא יכולים לוותר בשם הציבור", אמר באך בתגובה להפצרותיה של השופטת לקבל את ההצעה, "משא ומתן אמיתי על פשרה צריך להיות עם כל הצדדים ולא מעל ראשו של אחד מהם".

"כל פעם שהקיבוץ מתנגד לפתוח את השער, הוא זה שעובר על החוק" הוסיף, "לא יעלה על הדעת שקיבוץ במדינת ישראל ייקח משאב ציבורי, יבנה צימרים סביבו, וימנע גישה מכל השאר".

העותרים ציינו מספר פעמים שבעשור האחרון הושגו כבר הסכמות בנושא מול ניר דוד אך הן לא יושמו ולא שינו את המצב בשטח. לטענתם, הסכמה פשרה בשלב הזה תהיה פתח לגרירת רגליים נוספת.

"אנחנו מקווים שברגע שהשופטת תכתוב פסק דין ותבחן את האינטרס, היא תבין שצריכה להיות גישה לנחל", אומרת ל'דבר' ח"כ קרן ברק (הליכוד), שהגיעה לדיון,  "ואז אפשר ללכת ולחשוב איך פותרים את הבעיות של הקיבוץ.  מדובר בצדק חלוקתי שקשור לכל  משאבי הטבע".

נתי וקנין (ראשן מימין), בדיון בבית המשפט בחיפה על הגישה לנחל האסי. (צילום: דוד טברסקי)
נתי וקנין (ראשן מימין), בדיון בבית המשפט בחיפה על הגישה לנחל האסי. (צילום: דוד טברסקי)

נתי וקנין, ממובילי המחאה לפתיחת הגישה לנחל: "הציבור לא יקנה את זה. אנחנו נלחמים על זכויות יסוד ועל מקרקעין ששייך למדינת ישראל. צריך לפתוח את כל הנחל, כדי שתופעות חולות כאלו לא יתפשטו בכל ישראל".

עו"ד דין אליעזר רודין, שייצג גם הוא את העותרים: "הצעת המדינה כשלעצמה מרחיקת לכת וברוכה. כשמכריחים את המדינה לנמק את פעולותיה בפני בית המשפט, זה גורם למקבלי ההחלטות לחשוב על הסבירות שבפעולותיהם, וזה כבר הישג משמעותי".

מזכיר קיבוץ ניר דוד בחר שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!