כל מגדל גבוה מתחיל בבור גדול, ואתר הבנייה של מגדל הסיבים בביצוע חברת בסט ברחוב הסיבים בפתח תקווה, עדיין נראה כבור ענק מגודר בעומק כמה עשרות מטרים. בתחתית הבור, בין העמודים ההולכים ונבנים שבעתיד צפויים להפוך לחניון, יושבים העובדים סביב שולחן, תחת צליה. השעה כבר 10:00 בבוקר, ובכל יום אחר היה זה שיא שעת העבודה, אבל היום, יום הבטיחות הלאומי בענף הבניין, הם מכונסים לעבור הדרכת בטיחות.
בשלב הזה, ראיתי אותם רק מלמעלה. האתר מגודר מכל צדדיו, ולו כניסה אחת ויחידה: שער קרוסלה מסתובב. ליתר דיוק, הוא אינו מסתובב, שכן המצלמה המותקנת לצדו לא מזהה את פני, ואני איני מורשה כניסה. אני לוחץ על האינטרקום, ונאמר לי שטרם הכניסה לאתר, עלי לעבור במשרדי החברה ולקחת וסט וקסדת בטיחות. "נעליים סגורות אתה נועל, נכון?", מוודא איתי הקול. הירידה לאתר היא באמצעות מדרגות תלולות, ולפני הירידה מנחים אותי לאחוז היטב במעקות הבטיחות. פיגומי מגדל המדרגות עשויים אלומיניום, בדמות הדגמים המודולריים שהיו נדירים בישראל בעבר.
בתחתית גרם המדרגות אני פוגש את העובדים. רוב עובדי האתר הם טורקים. הדרכת הבטיחות עוברת על ידי מנהל העבודה בעברית, ומתורגמת על ידי ראש הצוות הטורקי לשפתם של העובדים. מוקדם יותר, הסביר לי אילן, מנהל האתר, עברו העובדים גם משחק 'חפש את הליקוי', שבמסגרתו עברו במסלול שתוכנן מראש ובו 'הוטמנו' שורה של ליקויי בטיחות. "הקבוצה המנצחת במשחק קיבלה מתנות, ולאחר מכן חילקנו תעודות גם לעובדים שמצטיינים בבטיחות לכל אורך השנה", הוא מספר ל'דבר'.
את התעודות קיבלו העובדים המצטיינים מידיו של יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו. "המטרה שלנו היא לרתום הן את הקבלנים והן את העובדים למאמץ לבנות תרבות בטיחות טובה בענף", הוא אומר ל'דבר'. "היום למעלה מ-350 אתרי בנייה עצרו את העבודה וקיימו את הפעילות הזו שבנה מטה הבטיחות. המטרה היא שהדברים הללו ייטמעו בתרבות היום-יומית. אם כל החברות והקבלנים יעשו את מה שאנחנו מצפים מהם, תדריך בטיחות יום-יומי, סקרי בטיחות, תחקיר על אירועים ואירועי כמעט ונפגע, נצליח לצמצם משמעותית את היקף תאונות העבודה".
מוקדם מוקדם בבוקר, בשעה 5:00, עוד לפני זריחת השמש, התייצבו אנשי מטה הבטיחות, ההסתדרות וההתאחדות במעברי הגבול אייל ואפרים מהשומרון לשרון, על מנת לחלק לעובדים הפלסטינים שנכנסים חומרי הסברה בערבית. לאורך היום הסתובבו הצוותים בין האתרים על מנת להתרשם מהפעילויות ולהרגיש את השטח.
בשעות הערב, נחתם יום הבטיחות באירוע מסכם במרכז פרס לשלום ביפו. למקום הגיעו כמה עשרות מנהלי חברות קבלן, כמה עובדים, אנשי ההסתדרות ונציגי עובדים, וכן נציגי ממשלה, מינהל הבטיחות, שוטרי מחלקת פל"ס ועוד.
בתחילת האירוע עמדו כולם דקה דומיה והודלק נר לזכרם של עובדי הענף שנהרגו. בין המכובדים שנשאו דברים, הגיע גם פלג שדה, חניך מתנועת הנוער העובד והלומד, שאמר: "במציאות שבה יש הודעות שכיחות בחדשות על מותם ופציעתם של פועלים, זה הופך למשהו שכמעט ניתן להיות אדיש כלפיו. אבל לא. אנחנו לא ניתן לאדישות להתפתח ביחס לנושא הזה. פועלי הבניין הם חשובים. הם בונים את הבתים שלנו, את העתיד של המדינה".
"אנחנו, העובדים של מחר, דורשים עתיד טוב יותר. אנחנו דורשים שענף הבנייה יהיה ענף שבו אנחנו, בני הנוער, נראה את עצמנו עובדים בעתיד. אנחנו קוראים לקדם בענף מציאות שבה אמצעי הבטיחות וכלי העבודה התקינים נגישים לפועלים, וההכשרה המקצועית קיימת עבור כלל פועלי הבניין ומקדמת עבודה בטוחה ונכונה יותר".
בהמשך הכנס הוצגו 40 החברות שסיימו לאחרונה את המקצה השני לקבלת כוכב בטיחות ראשון במסגרת תכנית הכוכבים של מטה הבטיחות, שהחברות המשתתפות בה מקבלות ליווי צמוד של צוות המטה וכן של חברת צומ"ת, חברת ייעוץ ארגוני שמורכבת מיוצאי חיל האוויר, במטרה להטמיע את נושא תרבות הבטיחות בחברות.
כמאל שרחה, מנכ"ל חברת האחים לימור, עלה לקבל מסרוגו את אות 'האתר הבטוח' וסיפר: "מגיל צעיר עבדתי בחברת הבניין של אבא שלי. לפני 32 שנים, כשהייתי בן 18, נפל עלי קרש מהקומה השישית כשעמדתי בקומה השלישית. נפלתי על הבטון. קוצים וחצץ נכנסו לי בראש. זה היה בסוף שנות ה-80, אף אחד אז לא חבש קסדה. הייתי מאושפז בלי הכרה קרוב לשמונה שעות בטיפול נמרץ. הכפר שלי כולו חשב כבר שגמרתי, אבל ברוך השם התעוררתי.
"התחלתי להבין מה זה בטיחות. לחפור, ללמוד, להתעמק. כשפתחתי את העסק שלי, תמיד היה לי הכי חשוב שהעובדים שלי יידעו מה זה בטיחות ומה החשיבות של שמירת החיים. לא לאבד אף אחד. להקפיד. היה לי הכבוד לקחת את העובדים שלי להדרכות הבטיחות שארגנה ההסתדרות בשנה שעברה בבית צפאפה".
יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל קרא מעל במת הכנס לסרוגו להתכנס יחד לכתיבת תקנון בטיחות ענפי, שיורחב בצו הרחבה ויחול על כל העובדים וכל המעסיקים, כחלק מההסכם הקיבוצי הבא בענף.
"היום ראיתי במו עיני מנהל עבודה שאומר לעובדים שלו בתדריך בוקר: 'חברים יקרים, כשאתם רואים משהו לא בטוח, תעצרו, אל תעשו. ותקבלו ממני חיבוק'", אמר ראש מטה הבטיחות, אלוף במיל' איל בן ראובן. "לא כעס, אלא חיבוק. זה אומר שאנחנו היום מייצרים שפה חדשה. בצבא מדברים על נת"בים. והשפה הזו חודרת היום לענף הבנייה. היא תהיה שם. נמשיך ללמוד וללמד".
סרוגו הוסיף: "אנחנו חייבים לשנות את הדי.אנ.איי הזה שגרם להוריד עמודים בוורסאי ושהוביל לדחוס אנשים כמו במירון. חייבים להיפטר מתרבות ה'יהיה בסדר' שהצביע עליה בעבר יצחק רבין. זה דבר שנעשה בעבר בארגונים כמו חיל האוויר ובתי חולים, ואנחנו נעשה זאת גם בענף".
מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה שי בירן הוסיף שתכנית הבטיחות של מטה הבטיחות הפועל תחת הקרן פועלת הן בקרב ההנהלות במסגרת תכנית כוכבי הבטיחות, והן בהכשרות בטיחות לעובדים. "אלה שני צדדים שמזינים האחד את השני. צוות ניהולי שיש לו כלים וקשב לבטיחות, ועובדי בנייה שמודעים לכך שמה שנדרש מהם הוא כלים משלימים שבאמצעותם אנחנו, ההסתדרות, ההתאחדות והקרן שמפעילה את מטה הבטיחות, זה הכלי המרכזי שלנו לשנות את הבטיחות. אנחנו מקווים שהרגולטור ייתן לנו לכך רוח גבית".