דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכורדים

סוריה / המבצע הטורקי 'מגן הפרת' עומד לפני סיום ומטרותיו מתבהרות

כמעט שבועיים שהטורקים בשטח סוריה בהצהרה כי הם נאבקים בטרור הדאע"שי, בפועל הנפגעים העיקריים הם הכורדים. אתמול בבוקר דווח על הפצצות טורקיות על כפר כורדי - וכ-20 אזרחים הרוגים.

טנק טורקי בגבול סוריה ב-3/9/2016 (צילום: סוכנות AP).
טנק טורקי בגבול סוריה ב-3/9/2016 (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

מבצע 'מגן הפרת', אליו יצא צבא טורקיה יחד עם קואליציה של ארגוני ג'יהאד סורים, השיג אתמול (ראשון) את מטרתו המוצהרת הראשונה. אמש הכריזה טורקיה כי סיימה לכבוש רצועת בטחון לאורך הגבול הסורי, זאת לאחר שהכוחות שפלשו לג'רבלוס יחברו לכוחות שיצאו מאל-ראי. בשיתוף עם ארגוני הג'יהאד הנאמנים לה, שולטת טורקיה ברצועה שרוחבה נע בין 5-25 ק"מ והיא משתרעת בין נהר הפרת ממזרח לעיר עזאז במערב.

ב-12 ימי הלחימה מאז פלישתו של צבא טורקיה לסוריה, כמעט ולא נרשמו קרבות נגד דאע"ש, אשר נטש את עמדותיו ללא קרב. לעומת זאת, תקפו הטורקים את הכורדים בסוריה, גם באזור אליו פלשו וגם במחוזות הכורדים האחרים המשתרעים בצפון סוריה סמוך לגבול הטורקי. בבוקר יום ראשון דווח על הפצצות אוויריות שביצעה טורקיה על כפר כורדי בו נהרגו כ-20 אזרחים.

בתחילת המבצע מיהרה להכריז טורקיה, ובעקבותיה גם התקשורת הבינלאומית, כי מטרת המבצע לחסל את נוכחות "הטרור" על גבולה. בהמשך הבהיר רג'יפ טאיפ ארדואן כי באומרו טרור הוא מתכוון גם לכורדים, ולא רק לדאע"ש. בימים האחרונים, מאז שהושג הסכם הפסקת אש בין טורקיה לכורדים בתיווך אמריקאי, ארדואן הקצין את דבריו ואמר כי מבצע 'מגן הפרת' לא יסתיים עד חיסול האישות האוטונומית של רוג'בה בצפון סוריה.

עולה השאלה: האם רצועת הביטחון הטורקית תמנע את השימוש האינטנסיבי שדאע"ש עשו במעבר הגבול עם טורקיה להעברת מתנדבים, פצועים, נשק, תחמושת, מחבלים, נפט וכסף או לא? טורקיה נהנתה לאורך שלוש שנים מגבול ארוך עם דאע"ש, ורק כשהכורדים איימו על הרצף הטריטוריאלי של הגבול, היא התערבה. יתכן כי מטרת התערבותה היא דווקא להבטיח את המסחר עם דאע"ש, ולעשות זאת בתוך סוריה ולא על קו הגבול הבינלאומי הנתון לביקורת רוסיה וארה"ב, שהאשימו בעבר את טורקיה בשיתוף הפעולה בינה ובין ארגון המדינה האיסלאמית.

הפלישה הטורקית, והקמת הקואליציה בראשותה, ערערה את 'צבא סוריה הדמוקרטי' (SDF) שהוקם על ידי הכורדים ובתמיכה נרחבת של ארה"ב באוקטובר 2015. מספר ארגונים ערבים-סונים השותפים בקואליציה הודיעו ביום שישי האחרון כי הם עורקים, ועברו להלחם לצד טורקיה. ארגונים ערבים אחרים וארגון טורקמני אחד, הצהירו כי ילחמו נגד טורקיה לצד הכורדים. נכון לכעת, העריקים הם לכל היותר מאות בודדות בארגונים קטנים, והארגונים הנאמנים לכורדים הם ארגונים גדולים של אלפי לוחמים.

החבירה של הכורדים לארגונים ערבים מקומיים היא שמינפה את אחיזתם בצפון סוריה. בזכות הברית עם ארגונים ערבים אלה, רוג'בה (האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה) הגדילה את שטחה פי שלוש בשנה וחצי האחרונות, ואוכלוסייתה מונה היום לא רק מיעוטים זניחים (צ'רקסים, ארמנים, אשורים, צ'צ'נים, יזידים וכלדאים) אלא גם מאות אלפי ערבים-סונים הקשורים משפחתית, דתית ותרבותית לאוכלוסייה המהווה את הרוב בסוריה.

הכורדים קיוו לזכות לגיבוי אמריקאי לאורך כל הדרך, כשהם נלחמים בדאע"ש ומחברים את שלושת המחוזות שלהם. לפני שנה וחצי זה היה נראה כמו חלום רחוק, ודווקא עכשיו, כשנותרה רק עיר אחת ובמרחק של 40 ק"מ, האמריקאים הפסיקו את הסיוע האווירי וגיבו את טורקיה במבצע 'מגן הפרת'. הכורדים ניסו בימים האחרונים להתקדם על מנת לחבר בין המובלעות שלהם, אלא שללא סיוע אווירי זה הרבה יותר קשה. ונגדם, לעומת הטורקים, דאע"ש נלחמים בעוז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!