דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נשכחו מאחור: סוכני התיירות היוצאת חוששים לגורלם

עצירת מענקי הסיוע לעסקים מתחילת החודש, והיעדר מתווה תמיכה חלופי ברור, מותירים את סוכני הנסיעות בחוסר ודאות. "אני נאלץ לאכול חסכונות", אומר ל'דבר' צ'רלי פישבאום, 42 שנה סוכן נסיעות, "נדמה שאנשי האוצר ואנשי ועדת הכספים חיים בפלאנטה אחרת, אולי כי המשכורת שלהם מובטחת"

אברהים טארטור (מימין) וצ'רלי פישבאום. "בסוף החודש יגמרו המענקים שקיבלו מהמדינה, "אלו היו פירורים, 7,000 שקלים כל חודשיים" (צילום: אלבום פרטי)
אברהים טארטור (מימין) וצ'רלי פישבאום. "בסוף החודש יגמרו המענקים שקיבלו מהמדינה, "אלו היו פירורים, 7,000 שקלים כל חודשיים" (צילום: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

עד שייצא לפועל מתווה הסיוע המובטח לענף תיירות היוצאת, מתקשים בעליהן של סוכנויות התיירות הוותיקות להירגע. בדיון שנערך ביום שלישי בוועדת הכספים בכנסת, דובר על סיוע בן 45-40 מיליון שקלים, ובינתיים בעלי הסוכנוית מתקשים לראות איך ישרדו.

"אין אופק, אני לא יודע איך נחזיק מעמד", אומר אברהים טאטור (61) , אב לארבעה מהכפר ריינה שבגליל, המנהל את משרד הנסיעות "הריטאג' טורס". המשרד סגור אבל טאטור מגיע בכל בוקר, יושב ליד השולחן, עונה לטלפונים, מחזיר מיילים, עושה ביטולים, פשוט כדי להרגיש שהוא עדיין רלוונטי. "אני לא יודע איך להתמודד עם זה", הוא אומר, "אני באמת רוצה לחשוב שידאגו לי ואצליח להחזיק את העסק ואת המשפחה שלי".

אברהים טאטור. "אני לא יודע איך נחזיק מעמד" (צילום: אלבום פרטי)
אברהים טאטור. "אני לא יודע איך נחזיק מעמד" (צילום: אלבום פרטי)

בסוף החודש יגמרו המענקים שקיבל מהמדינה, "אלו היו פירורים, 7,000 שקלים כל חודשיים. אבל זה לפחות החזיק את העסק. עכשיו אני לא יודע איך לגמור את החודש. יש לי חמישה עובדים שעדיין בחל"ת. הם הלכו החודש ללשכת התעסוקה, מתחילים לפזר אותם למקומות עבודה אחרים. אני לא יודע אם זה יהיה להם רלוונטי, ואם כן, אני לא יודע איך אחזיר את העסק אחרי הקורונה. יש לי עובדים ותיקים עם ניסיון של 15 ו-20 שנה, איך אני אביא חדשים?"

עובדת שניהלה את המשרד שלו במשך 15 שנה נמצאת בחל"ת מאז פרוץ הקורונה. "שלחו אותה מלשכת התעסוקה לעבוד במוקד טלפוני, בשכר מינימום. עורכת דין עם שני תארים, שהייתה מנהלת משרד 15 שנה והרוויחה סכום יפה. זה נראה לכם שפוי, אין לכם בושה?"

ביוני נראה היה שהמצב מתבהר, היו כמה ימים של חסד: מכירות טובות, אנשים התחילו לחזור ולהזמין טיסות וטיולים. אבל החל מלפני שבועיים, כשגבר הלחץ סביב הווריאנט ההודי, החלה ירידה בהזמנות; ובימים האחרונים, מאז שחלק מההגבלות חזרו והשיח סביבן גבר, העבודה חזרה לרמתה בשיא הקורונה – כמעט אפס. "בתחילת יוני הייתה הזמנה ענקית של 12 אנשים לאנטליה, שהייתה אמורה להכניס לנו 11 אלף דולר. שלשום הכל בוטל, נפל לגמרי, הלך פייפן".

"אני לא רואה שמנסים לפתור את הבעיה"

טאטור מבקש לעשות הפרדה בין תיירות הפנים לתיירות היוצאת. תיירות הפנים ובתי המלון בישראל החלו להתאושש מהקורונה, "זה מעולה", הוא אומר, "אבל לנו, אין כלום". ולדבריו, הממשלה החדשה לא עושה מספיק: "אני לא רואה שהם מנסים לפתור את הבעיה. זה הזוי. למה לא ישבו איתנו? אפשר היה להתעסק בזה לעומק. גם שר האוצר, גם שר התיירות, גם הכלכלה, יכלו לפתור את הבעיה, אם הם רצו. אני מבין שרוצים לחזור לשגרה כלכלית, וזה בסדר, אבל צריך להפריד בין אלה שיש להם לאן לחזור, לאלה שהקורונה ומדיניות הממשלה חוסמות להם את היכולת הזאת".

לדבריו, מתווה מיועד לכניסת קבוצות תיירים נדחה מיוני ליולי ועכשיו לאוגוסט: "שלחו לנו 18 דפים עם תנאי המתווה, שאלוהים ישמור. בדיקות פה, בדיקות שם, לאן הם הולכים, באיזו שעה הם אוכלים, באיזו שעה הם משתינים, ושלושה משרדים שצריך לתמרן בניהם, אוצר, תרבות ותיירות. איך אפשר? זה לא ייפתר מחר, יקח זמן, ואין מנוס מלהחזיק את הענף עד שהוא יחזור".

"כל פעם מישהו פולט איזו שטות, זה סוגר לנו את כל העבודה"

צ'רלי פישבאום (62), אב לשתיים מתל אביב, בעליו משרד "ניר נסיעות" בתל אביב, עובד בתחום התיירות היוצאת כבר 42 שנה, ובפעם הראשונה מזה 20 שנה, לא יודע אם יצליח להחזיק את העסק שלו מעל המים. "עד עכשיו, קיבלתי 7.5 אלף שקלים לחודש ברוטו, והמשרד קיבל החזר הוצאות", הוא מספר, "זה לא מיליונים, אבל הצלחנו לשרוד. החל משבוע שעבר, אפס. חייבים לפחות להמשיך את העזרה שנתנו עד היום, לפחות את זה".

לדבריו, מהראשון ביולי אין מענה לתחום התיירות היוצאת – לא לסוכנים, לא למשרדים ולא לעובדים. "לא הוצג לנו שום מתווה. עד ה-30 ביוני היה לנו את מה שהיה לכלל המשק. הבטיחו לנו שימצאו פתרון, כי אנחנו היחידים שהתחום שלהם עוד לא חזר, וזה פשוט לא קרה".

צ'רלי פישבאום. "הבטיחו לנו שימצאו פתרון, וזה פשוט לא קרה" (צילום: אלבום פרטי)
צ'רלי פישבאום. "הבטיחו לנו שימצאו פתרון, וזה פשוט לא קרה" (צילום: אלבום פרטי)

פישבאום נאלץ לפטר בשנה האחרונה ארבעה עובדים, וכעת אין להם פתרון. "עברה עלינו שנה וחצי מאוד קשה, וגם חצי השנה הקרובה, לפחות, לא נראית מזהירה. כל עוד קיבלנו מענק הוצאות קבועות ומענק לעצמאיים הצלחנו איכשהו לשרוד, עכשיו, אחרי שהבהירו שלא יתנו יותר כלום לאף אחד, אין לי מושג מה יהיה".

לדבריו, העבודה עומדת עכשיו על כ-25% בהשוואה לקיץ 2019, וזה במידה ולא יסגרו שוב את השמים לגמרי. לטענתו, פוליטיקאים מדברים בחוסר אחריות. "כל פעם מישהו פולט איזו שטות, זה סוגר לנו את כל העבודה. בוועדת הכספים אמר לנו יו"ר הוועדה, אלכס קושניר: 'למה אתם בוכים? המטוסים מלאים'. אני לא מכיר מטוס מלא אחד. אם הוא היה עושה שיעורי בית, הוא היה יודע שהיום יש 20% מכמות המושבים שהיו לפני שנתיים".

"אני נאלץ לאכול חסכונות", אומר פישבאום, "נדמה שאנשי האוצר ואנשי ועדת הכספים חיים בפלאנטה אחרת, אולי כי המשכורת שלהם מובטחת. הפתרון שהצעתי לענף הוא שכולנו נירשם לאיזו ישיבה ונקבל קצבה בתור אברכים".

"הבטחתם שלא תפקירו אותנו"

טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, מייצגת כ-400 משרדי נסיעות וכ-4,500 יועצי תיירות. "מה שהאוצר עושה בתוכנית שלו זה להפקיר ענף שלם", אמרה בדיון שהתקיים ביום שלישי השבוע בוועדת הכספים בנושא הסיוע לענף. "התפקיד של האוצר זה להגיד למה לא לתת, התפקיד שלכם כנציגי ציבור", פנתה לחברי הכנסת, "זה לקיים את ההבטחות שלא ישאירו אותנו מאחור, שניתנו לענף הזה במשך שנה שלמה".

טלי לאופר: "האוצר מפקיר ענף שלם" (צילום מסך מתוך דיון וועדת הכספים)
טלי לאופר. "האוצר מפקיר ענף שלם" (צילום מסך מתוך דיון וועדת הכספים)

עם ביטול החל"ת וההקלות לעסקים, צפויים כעת מאות עסקים, שמפרנסים אלפי משפחות, למצוא עצמם ללא פתרון. "מדובר בפרומיל מהסכומים שחולקו לסקטורים האחרים", אמרה לאופר, "אם ראש הממשלה היה קורא לציבור לא להיכנס למסעדות, הוא היה דואג להם לפיצוי ולא היה זורק אותם לרחוב".

המדינה לקחה, לדבריה, לאנשי הענף את היכולת להתפרנס, ועליה להמשיך לתמוך בו. "כולכם הייתם כאן באוהל המחאה שלנו לפני שנה", אמרה, "הבטחתם שלא תפקירו אותנו. זה הזמן שלכם לשמור עלינו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!