דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משמרות של 18 שעות, אבל לא לכולם: מסקנות הוועדה לקיצור תורנויות המתמחים

הוועדה שמינתה ההסתדרות הרפואית המליצה לקצר את התורנויות ב-7 מקצועות רפואיים, בהם רפואת ילדים ורפואה פנימית | ב-7 מקצועות נוספים מוצע להשאיר את התורנויות הארוכות ולאפשר בהן מנוחה מובנית

מחאת הרופאים המתמחים בכיכר הבימה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מחאת הרופאים המתמחים בכיכר הבימה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה המשותפת של ההסתדרות הרפואית לבחינת מתכונת העבודה של הרופאים הציגה אתמול (חמישי) את הדו"ח הסופי שלה, הכוללת חלופות למשמרות הארוכות של המתמחים ברפואה, והמלצות להקלה על תנאי עבודתם. ב-7 מתוך 14 מקצועות רפואיים הוצע לקצר את משך המשמרות, וב-7 מקצועות אחרים הוצע להשאיר את המשמרות בנות 26 השעות, אך לאפשר באופן מובנה שעות שינה בתוך המשמרת.

"יש מגפה של שחיקה משמעותית ושל פוסט טראומה בקרב הרופאים, וחלק מהטיפול הוא בקיצור שעות העבודה", אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, באירוע הצגת התכנית שהתקיים בהרצליה. לדבריו, השקת התכנית היא "אירוע מכונן בתולדות ההסתדרות הרפואית, והגשמתה של מטרה שהסתדרות הרפואית דוגלת בה כבר הרבה זמן".

הוועדה הוקמה לקראת הדיונים על חידוש ההסכם הקיבוצי של הרופאים, שמסתיים השנה, במטרה לערוך רפורמה מוסכמת בתנאי העבודה של הרופאים ובדגש על תורנויות המתמחים. ברקע הקמת הוועדה מאבקים של רופאים מתמחים, בהובלת ארגון 'מרשם', במחאה על החובה לקיים תורנויות של 26 שעות רצופות.

פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית הוועדה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים. (צילום: דוברות הר"י)
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית הוועדה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים. (צילום: דוברות הר"י)

שנה של דיונים, 150 פניות ציבור

בראש הוועדה עמדו פרופ' רן טור כספא ופרופ' יוסף קלאוזנר, והיא כללה 36 נציגים של איגודים מדעיים ואיגודים מקצועיים של רופאים, מנהלי בתי חולים, פורום המתמחים וסטאז'רים בהסתדרות הרפואית. בדיוניה השתתפו גם נציגי משרד הבריאות והמעסיקים. משך פעולתה הוגדר כחצי שנה, אך בפועל הדיונים נמשכו שנה.

לדברי פרופ' קלאוזנר, רכזי הועדה קיבלו 150 פניות מהציבור ו-30 מצגות בנושא אופי עבודת המתמחים, והתייחסו לכולם. רכזת הוועדה, ד"ר אלה קיטרוסר, שבזמן הקמת הוועדה עמדה בראש פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית, אמרה כי "כל עבודת הוועדה לקחה את דעתנו כחלק ניכר מהשיקול. שאלו רבות מה המתמחים חושבים".

המלצות הועדה עוסקות בהקלה על תנאי העבודה של המתמחים, ובדרכים לקיצור שעות התורנות. הוועדה המליצה על תוספת תקני רופאים למערכת הבריאות, ועל תוספת מזכירים רפואיים ועוזרי רופא למערכת, שיעסקו בפעולות אדמיניסטרטיביות שכיום מבצעים המתמחים.

3 מודלים לקיצור תורנויות, ומודל לשיפור המצב הקיים

בתחום התורנויות המליצה הוועדה על ארבעה מודלים לתורנויות רופאים מתמחים, שכל איגוד של ענף ברפואה יוכל להתאים לעצמו אחד מהם בהתאם לצרכיו. שלושה מהם מקצרים את שעות המשמרות, ומחצית מהאיגודים בחרו בהם, והמחצית הנוספת בחרו במודל נוסף ממשיך את המצב הקיים, בו תורנות מתמחה אורכת 26 שעות, אך כולל תוספת משמרת כדי ליצור באופן מובנה שעות שינה למתמחים.

מודל '16/2': תורנויות מ-15:00 עד 9:00 בבוקר למחרת, כמו בתורנויות הנוכחיות, אך ללא העבודה בבוקר יום התורנות כפי שמקובל כיום, כך שהתורן לא מגיע ל-26 שעות עבודה רצופות. מודל זה נבחר על ידי איגודי רפואת הילדים, נוירולוגיה, גריאטריה, ורדיולוגיה.

מודל '18/30': תורנות מ-15:00 עד 9:00 בבוקר למחרת, ללא עבודה בבוקר שלפני התורנות. התורן נח למשך 30 שעות בין תורנות לתורנות ולא עובד בקרים למשך שבוע. במודל הזה, שני מתמחים נרשמים לתורנויות לסירוגין למשך שבוע שלם. מודל זה נבחר על ידי איגודי הרפואה הפנימית ומיילדות וגינקולוגיה.

מודל התורן המגשר: תורנות מ-21:00 עד 8:00 למחרת, כאשר יום העבודה מסתיים ב-16:00, ו"תורן מגשר" נשאר לעבוד מהבוקר עד 22:00. מקצוע הפסיכיאטריה אימץ את מודל זה.

המודל הקיים (26 שעות) משופר: המשך המשמרות של 26 שעות, בתוספת של תפקיד מתמחה "חצי תורן" שיעבוד מ-16:00 עד 23:00 ויאפשר לכל תורן לישון שעתיים במשך התורנות. מקצועות כירורגיה, הרדמה, עור, אונקולוגיה, קרדיולוגיה, טיפול נמרץ ורפואה דחופה בחרו מתכון זה.

ד"ר ניצן עטיה, יו"ר פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית ומתמחה ברפואת ילדים בשיבא, ביקרה את המודל ואמרה כי המתמחים במקצועות אלה לא היו שותפים בהחלטה עליו, וכי שעות שינה במשך התורנות לא מהוות שיפור ממשי באיכות החיים של המתמחה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "מצפה שהממשלה תיישם את מסקנותינו"

פרופ' חגי אמר כי לאחר שההסתדרות הרפואית תגיש את מסמך יישום ההמלצות, הוא "מצפה שהממשלה תיישם את מסקנותינו ותביא את התקציב הנדרש, ונאבק על זה כמובן". לדבריו, במשא ומתן המתקרב בנושא חידוש ההסכם הקיבוצי של הרופאים, ההסתדרות הרפואית תתרכז בשיפור תנאי העבודה ולא בשכר, ובייסוד המקצוע "עוזר רופא" שיקל על עבודת הרופא. "אנחנו לקראת הסכם קיבוצי, ההסתדרות הכללית עומדת להגיע להסכם הקפאת שכר, ואנחנו דורשים שיפור בתנאי העבודה", אמר פרופ' חגי, "המו"מ יהיה רק על תנאי עבודה". בנוסף הוא הודיע שההסתדרות הרפואית הקימה ועדה לשינוי אופי שנת הסטאז' שלפני ההתמחות.

"אנחנו שמחים שהתכנית הושקה, אמרה ד"ר ניצן עטיה, יו"ר פורום המתמחים של הר"י , "עכשיו צריך לעבוד על יישום התכנית."

ח"כ עידית סילמן לרופאים: "אתם עוסקים בעולם החסד"

יו"ר הקואליציה והיו"ר המיועדת של ועדת הבריאות בכנסת, עידית סילמן (ימינה) הגיעה למפגש ואמרה לרופאים: "אתם עוסקים בעולם החסד". היא הזכירה את תפקידה כמנהלת השיווק של שירותי בריאות כללית ואמרה "בכללית קראו לזה מטופלים בידיים טובות, מזה הגעתי לעולם הפוליטי".

ח"כ עידית סילמן בהצגת מסקנות ועדה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים (צילום: דפנה איזברוך)
ח"כ עידית סילמן בהצגת מסקנות ועדה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים (צילום: דפנה איזברוך)

לדברי סילמן, "רציתי להפריד את ועדות העבודה ורווחה והבריאות כי רציתי לתת כבוד ומנופים לדיונים של מהות ושל עיקר. אני שמחה שהצלחתי ושנפתחה ועדת בריאות. אני רואה בעולם הרפואה שליחות. מערכת הבריאות מהווה דוגמא ומודל לאיך צריך לנהוג, היא מכנסת את כל העדות למקום אחד."

מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' חזי לוי אמר במעמד: "אני חושב שאני נמצאים באירוע מאוד חשוב. לגבי התורנויות, מה שהיה לא מה שצריך להיות. כשהייתי כירורג גם לי היו תורנויות של 26 שעות במקרה הטוב, הייתי מגיע הביתה והיו לי שלושה ילדים קטנים, הייתי מנסה לספר להם סיפור אבל נרדם על השטיח. אני לא חושב שצריך לחזור לשם. אני קורא למתמחים: כולנו יודעים על מה מדברים ויודעים שצריך להוביל שינוי. מה שעברנו זה לא מה שצריך להיות. חתמנו הסכם שקובע שאת הנושא של 26 שעות צריך לקצר, זה לא קרה מאז."

לוי הוסיף: "זה נושא מורכב באמת, ואני אומר למתמחים: אנחנו רוצים לשנות. נביא את התכנית אבל צריך להבין שמדובר באירוע מורכב. איכות ההתמחות, תקנים, תקציב – זה תלוי בהרבה דברים כדי שהתורנויות תתקצרנה או תפחתנה, כדי שהמתמחים יהיו פחות עייפים. אבל בסוף צריך לצאת מתמחה שיכול לקבל החלטות בחדר ניתוח באמצע הלילה. זה לא אומר שצריך תורנויות 26 שעות, ממש לא, צריך שהתורנויות יהיו נוחות יותר למתמחה אבל גם שהמתמחה יצא עם ידע וניסיון. אנו מגדלים את הדורות הבאים, זו המשימה ואני משוכנע שזה האור לעיניה של הוועדה".

פרויקטור הקורונה ומנכ"ל משרד הבריאות הנכנס, פרופ' נחמן אש, אמר בהשקת התכנית: "חיזוק מערכת הציבורית היא המשימה של כולנו. גם טיפול במטפלים, טיפול בשחיקה שהמטפלים חווים. עבודת הועדה הזאת נכנסת לתוך שני הדברים האלה. צריך להשקיע משאבים, מקווה שנקדם את התכנית."

שר הבריאות ניצן הורוביץ לא נכח באירוע כי נקרא למשרד ראש הממשלה לדיון בנושא הקורונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!