דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית הדין הארצי קיבל את בקשת ההסתדרות: עובדת מפעל הפיס שלא התחסנה תוחזר מיידית לעבודתה

העובדת בחרה שלא להתחסן כנגד נגיף הקורונה, אך הביעה הסכמה מלאה לבצע בדיקות קורונה באופן שוטף ואף להעביר את עבודתה לחדר נפרד מיתר העובדים | השופטת ברוינר: ״על מעסיק להימנע מהפעלת שיקולים שכאלה"

בית הדין הארצי לעבודה (צילום ארכיון: יאיר צוקר)
בית הדין הארצי לעבודה (צילום ארכיון: יאיר צוקר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בבת ים קיבל את בקשת ההסתדרות, והורה למפעל הפיס להשיב עובדת שלא חוסנה לעבודתה. העובדת שהתה בחל"ת כפוי מאז חודש אפריל.

העובדת, המועסקת בחמש השנים האחרונות במפעל הפיס בתפקיד מינהלי, בחרה שלא להתחסן כנגד נגיף הקורונה, אך הביעה הסכמה מלאה לבצע בדיקות קורונה באופן שוטף ואף להעביר את עבודתה לחדר נפרד מיתר העובדים, בהתאם להבנות שהושגו בין ההסתדרות והמעסיקים.

באמצע חודש אפריל הורה יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי לאהרוני שלא להגיע יותר לעבודתה, והוציא אותה למעשה לחל"ת כפוי. יצחקי לא שינה את עמדתו למרות פניות בעניין מצד ההסתדרות וועד העובדים, ולמרות ביטול רוב הגבלות הקורונה שהוטלו על הציבור.

בעקבות זאת פנתה אהרוני בתחילת יוני לבית הדין לעבודה בבת ים, באמצעות עו"ד ראובן בורק מהמחלקה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, בבקשה דחופה להחזירה לעבודה. הדיון עבר עקב סיבות טכניות לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בראשות סגנית הנשיא השופטת שרה ברוינר שחרזאדה.

בהחלטתה, קבעה השופטת ברוינר ישרזדה כי על מפעל הפיס להחזיר מיידית את אהרוני לעבודה, וציינה כי "על המעסיק להפעיל שיקולים ענייניים בהכרעה כיצד יש לפעול ביחס לעובד לא מתחסן. זאת בלי קשר לעמדה פרטית של גורם זה או אחר. אף שלכאורה ניתן להסוות עמדה אידיאולוגית שכזו מטעמים פרוצדורליים, על מעסיק להימנע מהפעלת שיקולים שכאלה". בין היתר ציינה את דבריו של יו"ר הפיס יצחקי שאמר בבית הדין: "אם העובדת לא מאמינה בחיסון, אני לא מאמין בבדיקות", וכן דברים שנאמרו על ידי מנכ"ל החברה שאמר שלא תהיה סובלנית כלפי מי שלא יתחסן וימשיך לעבוד בה.

השופטת ציינה כי העובדה שהחברה לא ביקשה לבחון מחדש את עמדתה נוכח הסרת מגבלות התו הירוק והתו הסגול, ואף הסרת חובת עטיית המסיכות, העובדה שלא בחנה את האפשרות שתעבוד בחדר מבודד כפי שהוצע על ידה, העובדה שהעובדת אינה נדרשת לעבוד מול קהל כמו גם העובדה שהחברה סירבה לבחון אפשרות שהעובדת תעבוד מהבית (על אף שבמהלך ימי מבצע שומר החומות הועברו כלל העובדים המקבילים לה לעבודה מהבית, שעה שלה הדבר לא אושר) – חזקו אצלה את המסקנה שמפעל הפיס לא הפעיל כל שיקול דעת לבחינת האיזון הסביר בין השמירה על זכויות העובדת לבין האילוצים שבשמירה על חייהם ובריאותם של עמיתיה.

"ברי כי לא ניתן להותיר עובד במצב של חל"ת לתקופה בילתי מוגבלת, חודשים ושנים, עד תחלוף המחלה או סיכוניה מן העולם" הבהירה, ושללה את עמדת החברה לפיה הצפי לסיכוני המחלה הוא עד סוף שנת 2022 והוסיפה כי לא ניתן להתלות גם בעובדה שמצב החירום במשק הוארך בסוף אפריל, שכן חל שינוי משמעותי במדדי התחלואה שהביאו את המדינה להסיר מגבלות משמעותיות.

השופטת ציינה בהחלטתה את העובדה שהעובדת הסכימה לביצוע הבדיקות התקופתיות ולעבודה בחלל נפרד מעמיתי, וחידדה כי "על מפעל הפיס לבחון בתום לב ומתוך שיקולים ענייניים בלבד את כלל ההתאמות הניתנות לביצוע כדי שהעובדת תוכל לשוב לעבודה בפועל ובאופן מיידי".

לצד הדרישה להשבת העובדת לעבודתה, הגישה ההסתדרות גם תביעה לפיצוי העובדת בגין התנהלות המעסיק בחוסר תום לב, וכן זיכוי מלא ימי החופשה שנוכו לעובדות בתקופה בה הורחקה מעבודתה. תביעות אלו יידונו במסגרת ההליך העיקרי בבית הדין.

ממשרד הפיס טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!