דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זוגות חד מיניים

בג"ץ קבע: חוק הפונדקאות יחול תוך חצי שנה גם על בני זוג מאותו מין וגברים יחידים

בית המשפט החליט שבתוך שישה חודשים יבוטלו ההגדרות הקבועות בחוק המדירות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין: "אין היתכנות פוליטית מעשית לקידום הליכי חקיקה בסוגיה הנדונה"

הפגנת פעילי להט"ב מול בית ראש הממשלה, נגד התיקון לחוק שימנע פונדקאות מזוגות חד-מיניים. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת פעילי להט"ב מול בית ראש הממשלה, נגד התיקון לחוק שימנע פונדקאות מזוגות חד-מיניים. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון קבע היום (ראשון) כי בתוך שישה חודשים תבוטלנה ההגדרות הקבועות בחוק, המדירות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין מגישה להסדר הפונדקאות. זאת, בהמשך לפסק הדין החלקי שניתן לפני למעלה משנה שבו נקבע כי הסדר הפונדקאות פוגע באופן בלתי חוקתי בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלה.

לאחר שבמשך למעלה משנה לא עשתה המדינה דבר לצורך קידום תיקון חקיקה מתאים, קבע בית המשפט כי לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מהסדר הפונדקאות הקיים ויש ליתן סעד אופרטיבי לעותרים.

בפברואר 2020 קבע בג"ץ כי יש לאפשר לזוגות בני אותו המין ולגברים יחידים בעלי זיקה גנטית ליילוד גישה לפונדקאות בישראל. בית המשפט קבע כי הוראות הסדר הפונדקאות הקבועות בחוק, שמונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות, ואינן חוקתיות. השופטים נתנו למדינה שנה כדי לתקן את החוק, ואם לא תעשה זאת – יבטלו את הוראות החוק המפלות.

מדובר בעתירתם של בני הזוג איתי פנקס ארד ויואב פנקס, משנת 2015, כנגד הוועדה לחוק נשיאת עוברים, הידועה בכינוייה "ועדת חוק הפונדקאות". ב-3 באוגוסט 2017 קבע בג"ץ כי ההסדר הקיים הוא חוק מפלה, שאינו עולה עם ערכי השיוויון המתבקשים בחברה מתוקנת, הפלותו זוגות הומוסקסואליים על פני זוגות הטרוסקסואליים באופן מובהק. מאחר שהתיקון לחוק האמור עמד בהליכי חקיקה מתקדמים, החזיר בג"ץ את הטיפול בנושא לכנסת, להשלמת תיקון החקיקה.

עתה עדכנה המדינה כי "בעת הנוכחית אין היתכנות פוליטית מעשית לקידום הליכי חקיקה בסוגיה הנדונה". לפיכך, הוחלט פה אחד על ביטול ההגדרות אשר מדירות באופן גורף מהסדר הפונדקאות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין – קרי, הגדרת "הורים מיועדים", "הורים מיועדים שהם בני זוג" ו"אם מיועדת יחידה" שבסעיף 1 לחוק ההסכמים – תוך פירוש יתר הוראות ההסדר בהתאם לאמות המידה שהותוו בפסק הדין החלקי ולחזקה לפיה כל דבר חקיקה מבקש לקדם זכויות אדם ולא לפגוע בהן. 

לנוכח העובדה שמחיקת ההגדרות בחוק ההסכמים מרחיבה את הגישה להסדר הפונדקאות, הוחלט על תקופה של שישה חודשים בטרם ייכנס הסעד המוצע לתוקפו, וזאת על מנת לאפשר גיבוש הנחיות מקצועיות מתאימות.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!