דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

פגיעה כלכלית קשה באלפי אימהות חד הוריות: דמי המזונות לילדיהן יופחתו

סיום הוראת שעה מ-2016 יגדיל את הקיזוז של הכנסה מעבודה לנשים שמקבלות את דמי המזונות ישירות מהביטוח הלאומי | שר הרווחה מאיר כהן ל'דבר': "החוק ייכלל בתקציב המדינה הבא"

שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מכה כלכלית קשה לאלפי אימהות חד הוריות: לאחר ארבע שנים, החוק שהקטין את קיזוז הכנסתן מעבודה מדמי המזונות עבור ילדיהן מתבטל, ויפגע בהכנסותיהן. זאת בעקבות פקיעת התוקף של הוראת שעה מ-2016 שהסתיימה החודש. בקואליציה להבטחת תשלום מזונות ילדים קוראות לפעול לאלתר להארכת הוראת השעה. שר הרווחה, מאיר כהן, אומר ל'דבר': "החוק ייכלל בתקציב המדינה הבא, נחריג אותו מחוק ההסדרים על מנת לזרז את ההעברה של הנושא".

הוראת השעה מתייחסת לאלפי נשים שהתגרשו ומקבלות את דמי המזונות עבור ילדיהן ישירות מהמוסד לביטוח לאומי, עקב אי-תשלום של האב. במקרים אלו המוסד לביטוח לאומי מעביר לנשים את סכום המזונות שנפסק להן וגובה את התשלום מהאב. עם זאת, החוק התיר למוסד לביטוח לאומי לקזז הכנסה מעבודה מתשלום המזונות החל מסכום מסוים (דיסריגארד). מצב זה פגע ביכולת של נשים חד הוריות להגדיל את הכנסתן. הוראת השעה מ-2016 צמצמה את הסכום המותר לקיזוז, ושיפרה את מצבן של האימהות.

השר כהן אומר כי יקדם את חידוש הפחתת הקיזוז בתקציב המדינה הבא. לדבריו, "ישנם שני מסלולים לקידום הנושא, הראשון הוא באמצעות צירוף הנושא לחוק שיעבור בוועדת הכספים בקרוב, ואפשרות שנייה היא כחלק מתקציב המדינה. בכל מקרה זה מבחינתנו בתקציב המדינה, ויהיה חלק ממנו ובאופן בלתי נפרד. במסגרת זו של התקציב, נחריג את החקיקה מחוק ההסדרים על מנת לזרז את ההעברה של הנושא."

במסגרת הוראת השעה מ-2016 שיזם שר הרווחה דאז חיים כץ, הוחלט על הקטנת שיעור הקיזוז בגין הכנסה מתשלום המזונות שנשים חד הוריות זכאיות לקבל מהמוסד לביטוח לאומי. בהתאם לתיקון, כל שקל הכנסה של הורה עצמאי מעל סכום של כ-700 שקלים אך פחות מכ-3,000 ש"ח, יגרום לקיזוז של 27 אגורות מהגמלה. בהכנסה מעל 3,000 שקלים יקזזו 60 אגורות מהגמלה לכל שקל הכנסה.

במקביל, התיקון לחוק שלל מהורים עצמאיים המקבלים תשלום מזונות מהמוסד לביטוח הלאומי את הזכות לקבלת מענק עבודה. בפועל, הקטנת הקיזוז מומנה על ידי ביטול מענק העבודה כך שהתיקון לא הצריך תוספת תקציבית משמעותית לטיפול במשפחות חד-הוריות, והשינוי המשמעותי בתיקון הוא באופן מימוש הזכאות לתמיכה. מטרת התיקון הייתה לעודד עבודה בשכר גבוה יותר מעבר למצב כיום בקרב משפחות שבראשן הורה עצמאי. עוד נטען כי הדבר יביא לשיפור וייעול השירות למשפחות אלה בכך שיקבלו שרות מגורם ממשלתי יחיד – המוסד לביטוח לאומי, ללא צורך בפניה גם לרשות המיסים.

הקואליציה להבטחת תשלום מזונות ילדים, בה חברים הארגונים רוח נשית, מרכז רקמן באוניברסיטת בר אילן וסינגור מזונות ילד פנתה לשר האוצר אביגדור ליברמן, שר הרווחה מאיר כהן ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר בקריאה לפעול לאלתר להארכת הוראת השעה בעניין הפחתת הקיזוז של דמי המזונות.

"כפי שוודאי ידוע לכם, קצבת המזונות היא קצבה חודשית המיועדת לאוכלוסיית הנשים החלשה ביותר במדינת ישראל, על מנת לכלכל את ילדיהן כאשר ההורה השני אינו נושא בנטל. בשעה קשה זו, בה השלכותיה הכלכליות של מגפת הקורונה עדיין מורגשות, ודאי בקרב אוכלוסיות מוחלשות, הקטנת התשלום החודשי עליו הסתמכו אלפי נשים עלולה להביא נשים וילדים להתמוטטות כלכלית מוחלטת".

בהמשך נכתב בפנייה, כי לאור המצוקה הקשה אשר נכפית בתקופה זו על נשים חד-הוריות, והנתונים המדאיגים בדבר החמרת העוני בקרב משפחות חד-הוריות, "אנו סבורות כי בשלה העת לבטל את שלילת הזכות לקבלת מענק עבודה מנשים חד-הוריות המקבלות קצבת מזונות מהמוסד לביטוח לאומי. בתקופה זו, יותר מתמיד, קבלת התשלום מביטוח לאומי לצד קבלת מענק העבודה נדרשת על מנת למנוע עוני אצל ילדים אשר הורה יחיד מכלכל אותם. זכותו של הורה לקבלת מענק עבודה לא צריכה להיות מועמדת כנגד זכותם של ילדים למזונות, המהווה זכות קיומית, בסיסית ונפרדת".

בקואליציה הדגישו שחשיבות הקבלה של מענק העבודה ותשלום המזונות אף מתעצמת לאור הנתונים האחרונים שפורסמו על ידי המוסד לביטוח לאומי. לפי הדו"ח 'רווחה, עוני ופערים חברתיים' לשנת 2019 שפרסם המוסד, תחולת העוני במשפחות החד-הוריות עלתה במעט בין שתי השנים 2017 ו- 2018, מ- 24.4% ל-25.1%, אך עומק העוני וחומרתו עלו בשיעורים חריגים של 18% ו-38% אחוז בהתאמה, בעיקר בגלל הירידה בשיעורי התעסוקה של משפחות אלה. שיעור העוני במשפחות אלה, שברובן אחד עד שלושה ילדים, גבוה הרבה יותר לעומת שיעורו בכלל המשפחות עם 3-1 ילדים: 25.1%, לעומת 15.9%".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!