דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הורים יפוצו על בידוד הילד: הממשלה אישרה לקדם חוק חדש לפיצוי עובדים שנדרשו לבידוד

לפי הצעת החוק, כלל ההורים יקבלו פיצוי על בידוד ילד מתחת לגיל 12 החל מינואר האחרון | עובדים לא מחוסנים יזכו לפיצוי על 75% מימי הבידוד שלהם | שר האוצר ליברמן: "נמשיך למצוא פתרונות נקודתיים לנפגעים מהגבלות הקורונה"

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) את החוק להארכת הזכאות לדמי בידוד. הצעת החוק קובעת כי גם הורים מחוסנים לילדים עד גיל 12 שנדרשים לבידוד יהיו זכאים לדמי בידוד באופן רטרואקטיבי. מי שלא התחסן יהא זכאי ל-75% בלבד מערך ימי הבידוד.
עם זאת, הורה שלא התחסן וצריך לשהות עם ילדו שנדרש לבידוד, יקבל דמי בידוד מלאים.

ההטבה תינתן גם רטרואקטיבית, החל מינואר 2021, להורים שילדיהם היו בבידוד ועומדים בתנאים. מעסיקים יוכלו להגיש בקשות לשיפוי עבור הורים מחוסנים גם עבור התקופה הרטרואקטיביות, למשך 90 ימים מכניסת החוק לתוקף.

חוק ימי הבידוד קובע שהמעסיק ישלם על ימי הבידוד, החל מהיום השני, והמדינה תשפה אותו ב-50% מעלות ימים אלה. מעסיקים של פחות מ-20 עובדים, זכאי לשיפוי של 75% מעלות דמי הבידוד מהממשלה. בגין תקופת הבידוד ינוכו לעובד עד 4 ימי מחלה בלבד.

נושא תשלום דמי הבידוד הוסדר בעבר בהוראת שעה, שהייתה בתוקף מנובמבר 2020 ועד לסוף חודש מרץ 2021. בגלל פיזור הכנסת, הוארך תוקפה אוטומטית בשלושה חודשים נוספים, כך שהיא הסתיימה למעשה ב-6 ביולי.

הטיוטה שהציג היום לממשלה שר האוצר אביגדור ליברמן, עליה הסכימו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושר העבודה והרווחה מאיר כהן, דורשת עדיין השלמת הליך החקיקה והצבעה בקריאה שניה ושלישית בכנסת. עלותה מוערכת כ-150 מיליון שקלים.

בדברי ההסבר להצעת החוק, התייחס משרד האוצר לקושי המשפטי הנובע מהכוונה להפחית את זכאותם של עובדים שבחרו שלא להתחסן לדמי בידוד. למרות שיש מי שיראה בכך הפעלת לחץ פסול להתחסן, טען המשרד כי דמי הבידוד "אינם זכות מוקנית" של העובדים אלא "'הטבה תוספתית" ו"ארעית" שהמדינה החליטה להקנות.

עוד טען האוצר שמדובר בהפחתה מידתית של 15% המסתכמים בכ-300 שקלים לתקופת בידוד מלאה לעובד, בחישוב על פי השכר הממוצע.

המשרד נימק את ההפחתה גם בעלויות השליליות למעסיק, למדינה ולמשק כתוצאה מכניסת עובדים לבידוד. בזמן שהתחסנות, לדבריו, יכולה למנוע את הצורך בכך.

עוד קובע החוק שהתקופה המזכה בדמי בידוד תקוצץ מ-14 יום ל-10 ימים בלבד, בהתאם לנוסח העדכני של צו ימי בידוד, המאפשר יציאה אחרי 10 ימים וביצוע שתי בדיקות קורונה. משרד האוצר ציין כי מתוך כ-105 אלף תביעות מעסיקים לשיפוי בגין תשלום ימי בידוד, 82% מהבידודים היו קצרים מ-10 ימים. על פי המשרד, אורך הבידוד הממוצע עמד על  4.5 ימים.

בנוסף, נקבע שגם קטין עובד שנדרש להיכנס לבידוד יקבל את הפיצוי המלא על ימים אלה, מאחר שהבחירה אם יתחסן או לא נתונה בידי הוריו ולא בידיו.

השר ליברמן: "המתווה החדש נותן וודאות לא רק להורים מחוסנים שנאלצו להשאר עם ילדיהם המבודדים, אלא גם לעסקים כך שמבטיח שלא יפגעו מכניסת עובדיהם לבידוד. נמשיך למצוא פתרונות נקודתיים עבור אותם אנשים עובדים ועסקים שנפגעים בעקבות המשך הגבלות הקורונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!