דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעה / הלו ריצ'רד ברנסון, כאן חד הורית מירושלים

חשוב לפרוץ דרכים לחלל. טוב שעשירי העולם נרתמים למשימה כזו. אבל לא על חשבון חייהם של בני אדם המתקשים להתפרנס על פני כדור הארץ. ממשלות יכולות לצמצם פערים, אבל ישראל רחוקה מזה שנות אור

ריצ׳רד ברנסון (צילום: AP Photo/Richard Drew)
ריצ׳רד ברנסון (צילום: AP Photo/Richard Drew)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

המיליארדר ריצ׳רד ברנסון שוגר לחלל כתייר ביום שבו אימהות חד הוריות בישראל התבשרו שיקוצצו להן דמי המזונות. כל מי שיעצור רגע לחשוב על הפער הזה, לא יוכל שלא להשתאות.

ברנסון, מייסד וירג׳ין, ימכור לציבור ״הרחב״ טיסות לחלל. על כיבוש הירח והכוכבים יתחרה איתו ג׳ף בזוס, מייסד אמזון, שגם הוא כבר הקים תחנת חלל פרטית. טיסה לחלל תעלה כמיליון שקלים.

אנשי השוק החופשי יטענו שכך העולם מתקדם, "כך היה, וכך יהיה", נכתב בספר (פורום) קהלת. תמימים, שיוצאים בבוקר לעבוד ומגדלים את ילדיהם בזעת אפיהם, רצו לחשוב שהעולם התפכח בקורונה. אז רצו. הורסי המסיבות מגיעים בעיקר מישראל.

***

נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, צייץ בטוויטר: ״קפיטליזם בלי תחרות הוא לא קפיטליזם. הוא ניצול״. לא עניין של מה בכך עבור מי שעומד בראש המעצמה הגדולה בעולם.

ביידן מבין שבשביל לתקן את כשלי השוק החופשי, כדי לאפשר תחרות אמיתית, המדינה נדרשת להתערבות עמוקה. השוק לא מווסת את עצמו, כפי שמסופר באגדות אדם סמית׳ ומילטון פרידמן לילדים (בתואר ראשון לכלכלה).

הממשל האמריקאי (כמו גם האיחוד האירופי) משקיע טריליוני דולרים בהנחת תשתיות מחודשות, שיקום שוק העבודה והכשרות מקצועיות, יצירת רשתות ביטחון למי שלא יעלה בגורלו למצוא עבודה, וחיזוק מערכות החינוך, הבריאות והרווחה הציבוריות. הטריליונים האלה נועדו לאזן מעט מהפערים שנוצרים בשיטה הכלכלית הקיימת.

***

אבל הבשורה לא מצליחה להגיע לארץ. בישראל עושים בדיוק ההיפך: הממשלה החליטה על קיצוץ דמי האבטלה באופן גורף; קיצוץ דמי מעונות היום למי שלא יעבוד 24 שעות שבועיות (כשהמשק לא יודע לספק משרות לכולם); העלאת גיל הפרישה לנשים בלי להתחשב במקצועות שוחקים; וקיצוץ לאימהות חד הוריות עובדות.

פיתוח התשתיות של ישראל, לפי ליברמן, יישען על השוק הפרטי. גם מזה המדינה מושכת את ידיה. שר האוצר מדבר על תקציב מקוצץ ומרוסן ל-2022 (בשפה האורווליאנית קוראים לזה תקציב ״אחראי״). צמצום הוצאות המדינה הוא מנוע להגדלת פערים כלכליים.

***

חשוב לפרוץ דרכים לחלל. טוב שעשירי העולם נרתמים למשימה כזו. אבל לא על חשבון חייהם של בני אדם המתקשים להתפרנס על פני כדור הארץ. הברירה מצויה בידי הממשלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!