דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סער מקדם חקיקה להפחתת ריבית הפיגורים על חובות

שר המשפטים אימץ את המלצות הצוות, שנועדו למנוע מצב בו תשלומי הפיגורים הופכים את החוב לבלתי אפשרי להחזרה | ההמלצות יקטינו את ריבית הפיגורים ב-70%

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר תקווה חדשה גדעון סער (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שר המשפטים גדעון סער פנה הבוקר (שני) לשר האוצר אביגדור ליברמן כדי להתחיל לקדם חקיקה שתביא להורדת הריבית שנגבית מחייבים בגין פיגורים. זאת בהתאם למסקנות הביניים של הצוות לבחינת מנגנוני הריבית הנגבית בגין חובות, אשר בחן את הריביות המוגדרות בחוק פסיקת ריבית והצמדה.

המהלך נועד למנוע את המצב היום, בו תפיחה מהירה של החוב מייאשת את החייבים, והופכת לבלתי אפשרית לתשלום. גם כשהחייבים מנסים לשלם את החוב בתשלומים, ריבית הפיגורים ממשיכה לגדול, ולמעשה משאירה את החייב חסר סיכוי מול החוב של עצמו. פעמים רבות החייב מצליח לשלם רק את הריביות, אבל לא מגיע לקרן החוב.

בין היתר יושפעו מהמהלך חייבים בהוצאה לפועל שתיקיהם נפתחו בגין חוזי שכירות, חוזים צרכניים, שיקים חוזרים ועוד וכן חייבים רבים אחרים שהם צדדים לחוזים פרטיים שאימצו את מנגנוני הריבית שבחוק פסיקת ריבית והצמדה.

המהלך כולל:

הפרדה בין מנגנון הריבית לבין דמי הפיגורים: תוספת הפיגורים נועדה לתמרץ את החייבים לשלם את חובותיהם בהקדם. התכלית שלה היא התנהגותית-תמריצית, להבדיל מתכלית ה"פיצויית" של ריבית הבסיס. למרות זאת, כיום תוספת הפיגורים מצטרפת לריבית הבסיס ומתנהגת כמו ריבית הבסיס. כלומר, היא נצברת יחד איתה כריבית דריבית והיא מתווספת על בסיס יומי. מכיוון שהתפקידים של ריבית הבסיס ותוספת הפיגורים שונים, הוחלט להפריד בין השניים ולייצר מנגנון חדש, נפרד מריבית הבסיס, שייקרא "דמי פיגורים". דמי הפיגורים יגשימו בצורה טובה יותר את התכלית של תמרוץ החייב לשלם תוך דגש על הנעת החייב לשלם ומניעת תפיחה מהירה של החוב.

מאפייני דמי הפיגורים:

  • במקום באופן יומי, דמי הפיגורים ייזקפו לחוב אחת לרבעון במטרה לייצר לחייב נקודת זמן ברורה לתשלום בטרם יגיע המועד שבו יתווספו דמי הפיגורים לחוב.
  • ששיעור דמי הפיגורים יהיה בשיעור של 100% מריבית הבסיס כך שהזיקה לריבית הבסיס תשמר את עדכניות דמי הפיגורים על פני הזמן. המשמעות היא שדמי הפיגורים יופחתו כיום ל- 2.5% במקום 6.5%.
  • דמי הפיגורים לא ייצברו בשיטה של "ריבית דריבית" כפי שנהוג היום. מהלך זה יפחית בצורה משמעותית את תפיחת החובות.

שינוי המנגנון לחישוב ריבית הבסיס על חובות שהחוק חל עליהם: ריבית הבסיס נועדה לפצות נושים על העיכוב בקבלת התשלום המגיע להם. לצורך הגשמת תכלית זו, ההחלטה היא לקבוע מנגנון ריבית שמשקף את שווי הפיצוי המגיע לנושה על חיסרון הכיס אשר נגרם לו ועל דרכו לגייס הון חלופי. מכיוון שקיים מגוון רחב של זוכים, המנגנון המוצע מבקש למצע בין נתוני הזוכים ועלויות גיוס ההון שלהם, לצורך יצירת שיעור ריבית אחיד לכלל הזוכים. עדכון מנגנון ריבית הבסיס יאפשר לנושים לקבל פיצוי המבטא את הנזק שנגרם להם בשל העיכוב בקבלת תשלומים.

חייב אשר משלם את חובו בתשלומים ויתמיד בתשלומים שנקבעו לו לא יידרש לשלם דמי פיגורים: כך דמי הפיגורים יהפכו לגורם מתמרץ במקום מייאש לחייבים.

לפי חשב שעשה הצוות, השינוי יפחית את שיעור דמי הפיגורים בשיעור של 70% עבור חייבים משלמים.

שר המשפטים הודה לצוות שגיבש את ההמלצות ואת הרפורמה בראשות סגן החשב הכללי, מר גיל כהן, ובהובלת המשנה ליועמ"ש (משפט כלכלי) מא מאיר לוין ובהשתתפות תומר מוסקוביץ, מנכ"ל רשות האכיפה והגביה יחד עם נציגים נוספים מייעוץ וחקיקה, משרד האוצר, בנק ישראל, והסיוע המשפטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!