דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חיזוק הוועדות המקומיות וייעול התהליכים: זו החלופה של שקד לתמ"א 38

שרת הפנים איילת שקד פירטה את הצעתה לפשרה בין הקבלנים לרשויות המקומיות | ההצעה נותנת לעיריות זכויות בנייה למבני ציבור בתחומן | שקד: "החלופה תיצור ודאות במשק, תגדיל את הכדאיות הכלכלית, ותביא ראייה רחבה וכוללת לצד יעילות וקיצור של פרקי הזמן"

שרת הפנים איילת שקד (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
שרת הפנים איילת שקד (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
דוד טברסקי

שרת הפנים איילת שקד הציגה היום (שני) את החלופה שלה למתווה ההארכה של תמ"א 38. ההצעה תוגש בהצעת חוק נפרדת מחוק ההסדרים תוך ארבע חודשים, ותנסה לפשר בין רצונות הקבלנים והרשויות המקומיות.

ההצעה תתבסס על עקרון תיקון 128 לחוק התכנון והבנייה, שנועד לתת מענה תכנוני לסוגיות נוספות בנוגע לתשתיות, ונחקק בנובמבר האחרון כדי להיות מחליפו של תמ"א 38. הצעת החוק של שקד אמורה לייעל תהליכי בנייה ותכנון ולאפשר מרחב גדול ליזמים לשיפור מבנים, ומצד שני,  לאפשר לערים לתכנן לפרטים התחדשות עירונית ולהתאים תשתיות ליחידות הדיור המתווספות.

אם החלופה לא תאושר בחוק עד סוף נובמבר הקרוב, תמליץ שקד למועצה הארצית להאריך את תמ"א 38 בשנה, עד אוקטובר שנת 2023, ולא כפי שתכננה בהצהרותיה הראשונות עד 2024.

בין ההתאמות שבוצעו במתווה החלופה המוצע, מונה משרד הפנים את הסעיפים הבאים שאמורים לקצר זמנים ולהסב רווחים גבוהים יותר למועצות המקומיות והקבלנים: מתן סמכויות תכנון לכל הוועדות המקומיות לאשר תכניות נקודתיות או עירוניות, ביטול ההגבלה על גובה המבנה, הוספת מנגנון לחיזוק מבנה אחד וניוד זכויות למגרש, חיזוק מעמד מבנים וסביבה היסטורית והענקת סמכות לוועדה מחוזית בקידום תכנית אם הפרויקט לא יעמוד בזמן.

גולת הכותרת של התיקון היא הבטחה שהעיריות יקבלו זכויות בנייה למבני ציבור בתחומן, שבהם תתאפשר גם בנייה של חזית מסחרית, מה שאמור ליצור תמריצים חיוביים בקרב ראשי הערים.

"עם כניסתי לתפקיד, נושא ההתחדשות העירונית בכלל, והתמ”א בפרט, עמדו בראש מעייני", אמרה שקד. "החלופה תספק מענה לחסרונות התמ"א הידועים היטב, תייצר ודאות במשק ותגדיל את הכדאיות הכלכלית. במקביל, החלופה תביא עמה ראייה רחבה וכוללת לצד יעילות וקיצור פרקי הזמן הנהוגים כיום".

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, שהתנגדה להארכת התמ”א, אמרה: "החלופה לתמ”א נותנת מענה כולל מבחינה תכנונית וסביבתית, שמה דגש על התחדשות עירונית כוללת, ולא על הבניין הבודד, ונותנת מענה לתשתיות ולצורכי הציבור".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו אמר: "זהו לוח זמנים נכון שמייצר את הוודאות שנדרשת לשוק. בחודשים האחרונים הקבלנים חששו שהתכנית תבוטל ללא המשך ישים, מה שיפגע ביכולת לתכנון ארוך טווח של פרויקטים עתידיים. בהתאחדות קראו לשרה להקלות נוספות בהיתרי הבנייה. המבחן האמיתי של כלל הגורמים, ובראשם גורמי התכנון, הוא בביצוע והשלמה של המהלך בלוח הזמנים הקצר שקבעו לעצמם, שכן המחסור בדירות והסיכון הביטחוני בהיעדר תמ”א לא מאפשרים שלא לפתור את האירוע באופן מיידי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!