דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משפחות הקורבנות של אסון המכינה יפוצו ב-24 מיליון שקלים

תביעת המשפחות נגד משרדי הביטחון והחינוך הסתיימה בפשרה: חברת הביטוח של מכינת בני ציון תשלם למשפחות כ-18 מיליון שקלים, והמדינה תישא בעלות של 5.8 מיליון שקלים נוספים

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי
דוד טברסקי

משפחות עשרת ההרוגים באסון מכינת בני ציון ומשפחתו של נער שנפצע באסון יפוצו על ידי המדינה וחברת הביטוח של המדינה בסכום של 24 מיליון שקלים – כך קובע הסדר פשרה שהושג בהליך גישור בין הצדדים, וקיבל את אישור החשב הכללי במשרד האוצר. לפי ההסדר, חברת הביטוח תשלם למשפחות 18 מיליון שקלים, והמדינה תשלם כ-5.8 מיליון שקלים.

אסון מכינת בני ציון אירע ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש במדבר יהודה של תלמידי י"ב שהיו מועמדים ללימודים במכינה הקדם צבאית וחניכים מהמכינה. למרות אזהרות חמורות על שיטפונות באזור, הובילו מדריכי הטיול קבוצה של עשרות בני נוער לנחל צפית, ועשרה מהם נקלעו לשיטפון וטבעו למוות: אלה אור ממעלה אדומים, יעל סדן ומעיין ברהום מירושלים, צור אלפי ממזכרת בתיה, שני שמיר משהם, רומי כהן מהמושב מאור, אגם לוי מחירות, גלי בללי מגבעתיים, עדי רענן ממכמורת ואילן בר שלום מראשון לציון.

בחודש פברואר 2020 הוגשו לבית המשפט המחוזי מרכז 11 תביעות נזיקין (אשר עשר מתוכן הן של עיזבונות הנספים באסון ותביעה אחת של נפגע) כנגד משרדי החינוך והביטחון, וכן נגד מנהל המכינה יובל כהאן, המדריך אביב ברדיצ'ב, העמותה המפעילה את המכינה וחברי הוועד המנהל של העמותה.

לאור נסיבות התביעה, סברו הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות ובמשרדי הביטחון והחינוך, כי ראוי לחתור להסדר פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, אשר יחבוק את כלל המשפחות והנפגעים אשר הגישו את התביעות ויחסוך מהם עינויי דין קשים ארוכים. לפיכך, טרם ניהול ההליך בבית המשפט, פנו התובעים, וכן חברת הביטוח שביטחה את המכינה ופרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) אשר ייצגה את המדינה, להליך גישור בפני המגשר עוה"ד רם הורביץ.

בעקבות הליך הגישור המורכב והרגיש, הגיעו הצדדים להסכמות לפיהן התביעות תסולקנה מחוץ לכותלי בית המשפט, כאשר לתובעים ישולם סכום כולל של כ-24 מיליון שקלים. במסגרת ההסכמות שהושגו סוכם כי חברת הביטוח תישא בחלק הארי של תשלום הפיצויים לתובעים, בסך כ-18 מיליון שקלים, ואילו המדינה תישא ביתרה בסך של כ-5.8 מיליון שקלים.

בפרקליטות ציינו כי במקביל להסדר הפשרה שהושג, מתנהל בימים אלה הליך פלילי נגד מנהל המכינה, יובל כהאן והמדריך אביב ברדיצ'ב. נגד השניים הוגשו כתבי אישום המייחס להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, וזאת בשל אחריותם למותם של עשרה מתלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים מהם. בנוסף לכך, לאחרונה הוקמה ועדת בדיקה למניעת אסונות תוך כדי פעילותן של מכינות קדם צבאיות. ממשלת ישראל העניקה לוועדת הבדיקה סמכויות של ועדת חקירה, וזאת כביטוי להכרתה של המדינה בחומרת האסון ובחשיבות בחינתו.

הוריה של אחת מהנערות שנהרגו, אוריאל בר שלום ורותם בר שלום, עתרו לבג"ץ בדרישה להעניק למשפחות הרוגי האסון את הזכויות והתמיכה של משפחות שכולות, אך העתירה נדחתה.

התיק טופל בפרקליטות על-ידי עו"ד ברוך בריזל יריב ליגומסקי ושיראל רוטשילד מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) וע"ד אלון דפנה מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!