דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

600 מיליון שקלים: מחלוקת בין ארגוני הנכים לאוצר על מתווה העלאת קצבאות הנכות

לדברי הארגונים, באוצר דורשים לשריין כ-13% מהסכום שיועד להעלאת הקצבאות למצב בו התביעות לקצבה יגדלו, ומסרבים להמשיך את המענקים עד לאישור סופי של העלאת הקצבאות | האוצר: "יינתן מענה לסוגיה בחוק התקציב"

הפגנת נכים בעזריאלי (צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)
הפגנת נכים בעזריאלי (צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מחלוקת בין ארגוני הנכים לנציגי משרד האוצר על חלק ממרכיבי המתווה להמשך העלאת קצבאות הנכות. בארגונים אומרים שללא הגעה להסכמות, הם יחלו במאבק רחב ומשותף ליישום התחייבויות המדינה לנכים.

לפי הודעת הארגונים 'נכה לא חצי בן אדם' ו'הנכים הופכים לפנתרים', באוצר מתעקשים לשריין 600 אלף שקלים מהסכום שיועד להעלאת הקצבאות עבור נכים נוספים שיתבעו קצבאות, מה שבפועל יוריד את הסכום שיינתן לכל נכה. בנוסף, באוצר מתנגדים להמשך המענק החד פעמי שניתן לנכים כחלופה לקצבאות עד להעברת תקציב מדינה שיעגן את העלאת הקצבאות.

בארגונים אמרו כי על יתר מרכיבי המתווה הושגה הסכמה עם האוצר: יישום התיקון לחוק מ-2018 שקבע שהקצבאות יועלו באופן קבוע ל-3,700 שקלים עד סוף 2021 ולאחר מכן יוצמדו לשכר הממוצע במשק, פיצוי רטרואקטיבי על העיכוב בהעלאת הקצבאות, ושינוי ה'דיסריגרד' – הסכום שממנו והלאה מקוזזת מהקצבאות המשכורת של נכים עובדים.

מהארגונים נמסר שלמרות ההסכמה העקרונית, במשרד האוצר רוצים להכניס בתחשיבים סעיף של "שינוי התנהגות" המגיע לכ-600 מיליון שקלים מתוך 4.341 מיליארד שקלים שהוקצו לחוק, וזאת בין היתר בעקבות העיכוב ביישום החוק עקב המצב הפוליטי. לטענת הארגונים, בחודש פברואר 2018 בו עבר התיקון לחוק, טענו נציגי משרד האוצר כי עקב שינוי החוק יהיה גידול בביקוש לקצבאות, ובכך קבעו לעצמם רשת ביטחון בהפחתה של גובה הקצבה המיועד מ-4,000 ל-3,700 שקלים, תוך הבטחה לציבור הנכים כי בפועל הקצבה מתועדת לעמוד על 3,900 שקלים.

לדברי הארגונים, "בשורה התחתונה ישנו ניסיון של הדרג המקצועי לגרוע מאות מיליוני שקלים מהחוק, שעתיד לפגוע בתוספות שונות שתוכננו לשנת 2021."

מחלוקת נוספת נוגעת למענקים ששולמו לנכים כחלופה להעלאת הקצבאות. בארגוני הנכים דורשים להמשיך אותם עד לאישור תקציב המדינה, ובאוצר מתנגדים לכך.

המענקים נולדו בעקבות היעדר תקציב מדינה מאושר בשנת 2020 וברוב שנת 2021. מאחר שלא ניתן היה לממש את הוראות החוק ולהעלות את הקצבאות ללא תקציב מדינה מאושר, החליטה הממשלה לשלם לנכים את ההעלאה לשנת 2020 בלבד כמענק חד פעמי בסך כ-200 שקלים בחודש למקבלי קצבת נכות מלאה. לאחר שגם שנת 2021 החלה ללא תקציב מדינה, סוכם על הארכת מענקים אלו עד יוני 2021. כעת אומרים בארגונים ש"לאור האתגרים של הממשלה החדשה להעביר את תקציב המדינה, ביקשו ארגוני הנכים להמשיך את מנגנון המענקים גם במחצית השנייה של 2021, והבקשה נענתה בשלילה."

בארגונים אמרו ש"בעקבות חוסר ההסכמה ארגוני הנכים עובדים בשיתוף פעולה לרבות חידוש מחאת הנכים בכל החזיתות, כל עוד לא תהיה התחייבות מפורשת ליישום מלא של החוק".

משרד האוצר בתגובה: "בימים אלה מכין משרד האוצר את תקציב המדינה לשנים 21-22 ולהביאו לאישור הממשלה. במסגרת זו צפוי להינתן מענה לסוגיה בהתאם לקבוע בחוק."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!