דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לעבוד בגובה: "בסנפלינג אתה תלוי רק בעצמך, תרתי משמע. בכביש יותר מסוכן"

שכר העבודה נע מ-300 ל-1,500 שקלים ליום עבודה | "לא תהיה מיליונר, אבל יש ביקוש לתחום. ובכוח אדם אי אפשר לחסוך"

ניקיון בניינים בסנפלינג. קורס של  שבוע בבית ספר להכשרת עבודה בגובה, וחצי שנה התנסות כשכיר עד ההסמכה (צילום: ארז אלון)
ניקיון בניינים בסנפלינג. קורס של שבוע בבית ספר להכשרת עבודה בגובה, וחצי שנה התנסות כשכיר עד ההסמכה (צילום: ארז אלון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"מה שאני אוהב במקצוע זה שאף אחד לא מבלבל לך את המוח, אתה אדון לעצמך" אומר ארז אלון (43) מפתח תקווה, הבעלים של חברת "בין הטיפות", המתמחה במתן שירותי ניקיון מתקדמים בגובה. לאלון ניסיון רב בתחום. אחרי הצבא עבד בחברת ניקיון בלחץ מים, בגבהים של 30-20 מטרים, ולפני כעשור, כשהתעורר צורך, עשה קורס "גולשי בניינים".

הקורס מועבר בבתי ספר להכשרת עבודה בגובה, נמשך כשבוע, ואחריו צריך לעבוד כחצי שנה כשכיר כדי לקבל הסמכה. כיום הוא מעסיק בעיקר פרילנסרים לפרויקטים נקודתיים, "3-2 עובדים בפרויקט, במקרים מיוחדים זה יכול להגיע גם לעשרה. בכוח אדם אי אפשר לחסוך, צריך להביא אנשים איכותיים שיודעים את העבודה". השכר משתנה, לדבריו, בהתאם למיומנויות ולאופי העבודה, ויכול לנוע מ-300 ל-1,500 שקלים ליום עבודה: "לא תהיה מיליונר, אבל יש ביקוש לתחום".

"החלק המסוכן, בפינת הבניין"

עבודה בגובה מחייבת היערכות מוקדמת: "מגיעים לבניין, בודקים איפה אפשר לעגון את עצמך, ולפי זה מחשבים את העבודה. צריך לבחון את כל הסיכונים, לשקול זמן וכדאיות כספית". העבודה עצמה מחילה השכם בבוקר: "כמה שיותר מוקדם, כדי להספיק לפני השמש. ותמיד מקווים שיהיה יום מעונן".

ארז אלון בזמן עבודה: "במקצוע הזה אף אחד לא מבלבל לך את המוח, אתה אדון לעצמך" (צילום: אלבום פרטי)
ארז אלון בעבודה: "במקצוע הזה אף אחד לא מבלבל לך את המוח, אתה אדון לעצמך" (צילום: אלבום פרטי)

העבודה מתבצעת יחידנית, כל אחד תלוי על החבל שלו, אבל לפעמים יש גם זמן לחברותא: "כשגולשים ביחד על אותו הבניין אפשר גם לדבר האחד עם השני, לא כל אחד הולך לפינה שלו. אבל הרבה פעמים עובדים לבד".

החלק המסוכן בעבודה הוא באזור דפנות הבניין: "יש שם סירקולציה של הרוח, הרוח שם מסתובבת בתנועת טורנדו קטנה, וזה הופך אותה למאוד חזקה". גם לבעלי ניסיון כמוהו יש כמעט תאונות: "עבדתי פעם על במה בפינה. משום מקום התחילה רוח, פתאום הבמה עפה אחורה והתנגשה במבנה. מזל שהיו לה גומיות כאלה שבלמו את המכה".

מנפילות הוא לא חושש: "בעבודה נכונה ובטוחה יש סיכוי קטן מאוד שיקרו לך תאונות. בכביש יותר מסוכן מהסנפלינג. בכביש אתה תלוי בנהיגה של אחרים, בסנפלינג אתה תלוי רק בעצמך. תרתי משמע. ברגע שאתה עובד נכון, אז ליפול לא נלקח בחשבון".

עובדים בגובה ובודקים את החבלים. "בעבודה נכונה ובטוחה יש סיכוי קטן מאוד שיקרו לך תאונות" (צילום: ארז אלון)
עובדים בגובה ובודקים את החבלים. "בעבודה נכונה ובטוחה יש סיכוי קטן מאוד שיקרו לך תאונות" (צילום: ארז אלון)

מלבד לדעת לגלוש (סנפלינג) צריך להכיר את חומרי הניקיון. "זאת היכרות שרוכשים תוך כדי ניסיון", אומר אלון, "צריך ללמוד איך מנקים כל דבר. למשל, הנוזל הכחול לניקוי חלונות מכיל נגזרת של בנזין שמייבש את הגומי ועשוי לגרום אחרי כמה שנים נזק לאיטום. זה משהו שאנשים לא יודעים, משתמשים בו בבית ולא מבינים למה הגומי הלך. צריך להתאים את החומר לסוג הניקוי הספציפי".

"ראיתי דברים שהשתיקה יפה להם"

ואיך מגיבים יושבי המשרדים כשמישהו צץ להם פתאום בחלון? "כשאתה עובד במקום שכבר מכירים אותך, מציעים לך מים, שואלים לשלומך, אפילו לפעמים מציעים קפה ועוגיות. אבל קורה לעיתים קרובות שאנשים נבהלים. תחשוב, אתה נמצא במשרד שלך ופתאום אתה רואה דמות מול הפנים". לפעמים, מודה אלון, ולא מפרט, גורם ההפתעה יכול להיות מאוד מביך: "בוא נגיד ככה, ראיתי הרבה דברים שהשתיקה יפה להם".

מגדל רמה ברמת גן. "כשאתה על מגדל כזה, יש נוף מטורף ואתה לא רוצה לרדת, אבל לרוב השמש מכריחה אותך"  (צילום: Gal Rosen/ויקימדיה)
מגדל רמה ברמת גן. "כשאתה על מגדל כזה, יש נוף מטורף ואתה לא רוצה לרדת, אבל לרוב השמש מכריחה אותך"  (צילום: Gal Rosen/ויקימדיה)

מה עושים כשצריכים להתפנות? "כמו בכל עבודה, עושים הפסקות. משמרת אורכת בדרך כלל שמונה שעות. כל מעסיק מחליט את ההפסקות לעצמו, תלוי עד כמה אתה ממהר, לפעמים אתה עובד על הספק ולפעמים אתה עובד על זמן".

"יש לא מעט תחרות"

רוב העבודה בגובה מתבצעת, באופן טבעי, בגוש דן, שם יש הרבה מאוד בניינים גבוהים. "אבל יש ביקוש בכל חלקי הארץ, ויש לא מעט תחרות. כעצמאי אני נאבק מול החברות הגדולות יותר, אבל היתרון שלי הוא שהקשר שלי עם הלקוחות יותר אישי". הוא לא מחפש "בניינים מפורסמים": "שם מחפשים הרבה פעמים פראיירים. לפעמים בתי חולים מציעים לך להתנדב ושהם יפרסמו אותך. אני פחות מחפש דברים ענקיים".

המגדל הכי גבוה שיצא לו לעבוד עליו הוא מגדל רמה ברמת גן, "מגדל מגורים בגובה של למעלה ממאה מטרים. כשאתה על מגדל כזה, יש נוף מטורף ואתה לא רוצה לרדת, אבל לרוב השמש מכריחה אותך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!