דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין לשר העבודה: ליישם את כל סעיפי הסכם הבטיחות

בעקבות שתי תאונות עבודה קטלניות בענף ביום אחד, קרא יצחק מויאל לקדם ,בין היתר, את הסדרת מדרג האחריות באתרים, קביעת הכשרות חובה בנושא לכל העובדים בענף והרחבת סמכויות רשם הקבלנים

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל (קרדיט: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל (קרדיט: אגף הדוברות בהסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק, פנה הערב (שלישי) לשר העבודה והרווחה מאיר כהן בעקבות מותם מוקדם יותר היום של שני עובדי בניין בתאונות עבודה. מויאל דרש מהשר ליישם את הסעיפים הנותרים בהסכם הבטיחות לענף הבניין שנחתם מול הממשלה בנובמבר 2018.

"לאור חשיבות העניין, אבקש לקבוע פגישה עמך ועם גורמי המקצוע על מנת לפרוס בפניך את המצב הקיים והסוגיות המרכזיות במאבק להגברת הבטיחות בענף הבניה, ולקיים בהם דיון מקצועי ומעמיק", הבהיר מויאל.

מאז חתימת ההסכם, יושמו סעיפים רבים מתוכו, אך אחרים יושמו באופן חלקי בלבד או שלא יושמו כלל. היישום נתקל בקשיים, בין היתר, על רקע המשבר הפוליטי ונפילת הממשלה חודשים ספורים אחרי החתימה עליו.

דורש יישום: מדרג אחריות, הכשרות ורשתות מגן

אחת ההתחייבויות המרכזיות בהסכם, שהדורשת השלמת חקיקה, היא קביעת מדרג האחריות לבטיחות באתרי הבנייה. " כיום, באתרי הבניה אין התאמה בין האחריות המוטלת על בעלי התפקידים לבין סמכותם לממש את האחריות", טען מויאל, "כתוצאה, גורמים בעלי סמכות רחבה אינם אחראים לבטיחות בעוד גורמים עם סמכויות מצומצמות נושאים באחריות רחבה שאין ביכולתם לממש".

עוד הוסיף כי כבר ביולי 2020 פורסמה טיוטת תקנות להסדרה מחודשת של מדרג האחריות. מויאל הדגיש כי לעמדת ההסתדרות טיוטה זו כוללת עדיין מספר סוגיות בעייתיות, ולא מציעה מדרג שלם ומקיף מספיק של האחריות לבטיחות העובדים באתרים.

בהיעדרו של מדרג אחריות שכזה, כתב, "ייוותר הקושי הקיים בקידום אכיפה אפקטיבית ובתמרוץ בעלי תפקידים לממש סמכויותיהם בתחום הבטיחות".

סוגיה מרכזית נוספת שהופיעה בהסכם ועדיין לא יושמה היא סוגיית הכשרת הבטיחות לכלל העובדים בענף. "על המדינה להבטיח שכל עובד הנכנס לאתר בנייה יעבור, טרם כניסתו, השתלמות בטיחות בסיסית ולהקצות לכך את המשאבים המתאימים, בין אם באמצעות קרן מנוף במוסד לביטוח לאומי, ובין אם באמצעות כל גוף ממשלתי אחר", כתב.

מויאל  הוסיף שפיילוט שביצעה ההסתדרות בשיתוף התאחדות הקבלנים להכשרת בטיחות לעובדים פלסטינים נחל הצלחה, וקרא להרחיב את התכנית לכל עובדי הענף.  "יישום התחייבות זו עשוי להציל חיים רבים", טען, "שכן רבים מן העובדים באתרי הבנייה אינם בעלי הכשרה בסיסית כלשהי, הן לעבודות בניה והן לבטיחות".

עוד הדגיש כי על פי ההסכם אמורה הייתה המדינה להקים צוות מקצועי שימליץ לשר העבודה איך להטמיע חובה להתקנת רשתות מגן מתאימות באתרי בנייה, למניעת נפילות עובדים ונפילת חפצים.

לדבריו בגלל העיכוב הניכר ביישום הרפורמה בפיגומים, נושא רשתות המגן מתעכב ואיו היום חובה להתקין אותן. זאת למרות שידוע כי נפילה מגובה היא גורם מרכזי לתאונות באתרי הבנייה.

עוד קרא מויאל לקדם את התיקון לחוק שיסמיך את רשם הקבלנים לפסול, לא לחדש, או להתלות רישיונות על בסיס ליקויי בטיחות, בהתאם להמלצת מינהל הבטיחות. נכון להיום, הדגיש, החוק לא תוקן והרשם פועל רק במסגרת סמכויותיו הקיימות המצומצמות.

הסעיף שיושם אבל לא נאכף

אחת הסוגיות שהוסדרה בחקיקה  לפני פיזור הכנסת ה-20 הייתה ההנחייה שמנופאים יועסקו רק בהעסקה ישירה או באמצעות חברות כוח אדם ייעודיות שיפעלו רק בתחום זה  ויקבלו היתרים ייעודיים. מטרת המהלך הייתה להסדיר את הענף, שהיה פרוץ יחסית, ולצמצם את תופעת החאפרים בתחום שנושא סיכונים משמעותיים.

עם זאת, במכתב ששלח הערב לשר, טען מויאל שלצערו, "כשנתיים לאחר כניסתו לתוקף של התיקון לחוק, ניתן לומר שההזדמנות לעשות סדר בתחום העסקת המנופאים רחוקה ממיצוי הפוטנציאל הגלום בה".

לדבריו, המצב נותר בהיעדר אכיפה אפקטיבית של תנאי ההיתר שניתן על ידי משרד העבודה, מצב שמאפשר למעסיקים שפועלים בניגוד לתנאי ההיתר ובניגוד לחוק, להמשיך ולהחזיק בהיתר כמעסיקים לגיטימיים לכל דבר ועניין.

"זאת, גם כאשר מתבצעת העסקת מנופאים ללא רישיון או עם רישיון מזויף, וכאשר מתגלה העסקה 'בשחור' או בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה ועוד", הדגיש מויאל.

הסכם הבטיחות נחתם בנובמבר 2018 אחרי מאבק שהובילה ההסתדרות. המאבק כלל הכרזת סכסוך עבודה כללי במשק בדרישה למציאת פתרונות ממשלתיים לצמצום התאונות בענף הבניין, שנחשב למסוכן בענפי המשק והגובה מדי שנה כ-30 הרוגים.

למרות נפילת הממשלה בסמוך לחתימת ההסכם, חלק מסעיפיו כן יושמו. בין היתר, הטלת חובה להעסקת עוזרי בטיחות באתרי בנייה גדולים והפעלת קו חם לדיווח על ליקויי בטיחות באתרי בנייה. לפי ההסכם הקו היה אמור לקום במשרד העבודה עצמו, אך הוא הוקם לבסוף באמצעות המוסד לבטיחות ולגיהות בשיתוף פעולה עם מינהל הבטיחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!