דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בנייה לערבים וחרדים ודירות בשטחים פתוחים: המדינה מציעה להקים 2,850 יחידות דיור חדשות

הוראת השעה לפעילות הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) צפויה לעלות בשבוע הבא לוועדת השרים לחקיקה | בחברה להגנת הטבע הביעו התנגדות לבנייה בשטחים פתוחים: "יש בצנרת מאות אלפי יחידות דיור מאושרות"

עובדים באתר בנייה (צילום: AP/Mark J. Terrill)
עובדים באתר בנייה (צילום: AP/Mark J. Terrill)
דוד טברסקי

הוראת השעה לפעילותה של הוועדה הממשלתית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) עתידה לעלות לוועדת השרים לחקיקה ביום שני הקרוב.

בתזכיר החוק שהופץ לפני כמה חודשים על ידי שר הפנים לשעבר, ח"כ אריה דרעי, סף הכניסה שהוצע לתכנית עמד על כ-2,500 יחידות דיור, בעוד בתכנית הנוכחית סך הדירות המינימלי שייבנה יעמוד על 2,850 דירות בכל המסלולים המוצעים.

במסלול קידום מתחמים משמעותיים לדיור שמכוון לאוכלוסיות הערבית והחרדית, שסובלות ממחסור חריף בדיור, ייקבע שניתן לבנות לפחות 200 יחידות דיור למתחם עבור האוכלוסייה הערבית במתחמים צמודים ליישובים ערביים, 500 יחידות דיור במתחמים סמוכים לשכונות חרדיות ו-1,000 יחידות דיור במתחמים מרוחקים מיישובים חרדים שמיועדים לאוכלוסייה חרדית.

במסלול תכנון מתחמים משמעותיים מבקשת המדינה לתת אפשרות לבנייה של לפחות 1,050 יחידות דיור על קרקע של רשות מקרקעי ישראל, שחלקה יכול להיות בשטחים פתוחים, חרף נסיונות של ארגונים ירוקים והמשרד להגנת הסביבה לא לאפשר זאת.

לפי הטיוטה, הוועדה תוכל לתכנן תכניות שהממשלה תכריז עליהן לאחר שתמצא את הקרקעות של רמ"י ובקרקע פרטית מרובת בעלים. בשנה הראשונה ניתן יהיה לתכנן 15 מתחמים כאלו. מהשנה השנייה והלאה אפשר יהיה לבנות מעל 20 מתחמים בשנה עם אפשרות הרחבה לעד 25, בצו מיוחד של שר הפנים.

במסלול פינוי בינוי הוועדה תוכל לדון במתחמים שיש בהם לפחות 100 יחידות דיור מיועדות לתכנון בינוי. כמו כן, מוצע לשנות את ההסדר הקיים ולתת לוועדה לתכנן מתחמים של 400 יחידות דיור. גם במסלול זה תדרוש הוועדה לאפשר הוספת קרקע בהסכמת רמ"י.  בנוסף, תדרוש הועדה הרחבה של סמכותה לפיתוח מתחמי דיור ליד מתחמי תחבורה מרכזיים.

הוועדה תמליץ ש-15% מכלל יחידות הדיור במתחם מועדף יימכרו במחיר מופחת ממחיר השוק (תכנית דיור במחיר מופחת), ו-15% יהיו מיועדות להשכרה לטווח ארוך והשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת.

אחד הסעיפים שיעוררו ככל הנראה התנגדות משמעותית בעתיד יהיה החלטת הוועדה לא למנות חוקר לשמיעת התנגדויות. לטענת המחוקק, הסיבה לכך היא מיעוט התנגדויות שהוגשו בעבר. הסמכות למינוי חוקר במידת הצורך תעבור לראש הוועדה.

"פעילות הוותמ"ל גורמת לנזקים סביבתיים, חברתיים, תחבורתיים, תכנוניים ועירוניים", נמסר מהחברה להגנת הטבע. "הצעת החוק להארכת הוותמ"ל, לא רק שלא אמורה לעלות לדיון ואישור, אלא צריכה להיכנס עמוק למגירה ולהישאר שם. יש בצנרת מאות אלפי יחידות דיור מאושרות. הגיע הזמן לממש ולהוציא אותן לפועל ולא להאריך את פעילות הוותמ"ל, על כל חסרונותיה הרבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!