דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

אמנית שציירה את אחד הדיוקנאות שהושחתו במירון: "היה לי חשוב להעביר את המבט של משה ז"ל"

יסכה צחור (19) מעפרה, ציירה את אחד מ-45 הדיוקנאות של קורבנות האסון: "זה מעורר רגשות מאוד קשים"| נציגי פורום המשפחות הגישו תלונה בנושא במשטרה: "נחצה קו אדום, ונדליזם שמעורר שאט נפש"

הדיוקן של משה בן שלום ז"ל, לפני שהושחת. (קרדיט: האמנית יסכה צחור)
הדיוקן של משה בן שלום ז"ל, לפני שהושחת. (קרדיט: האמנית יסכה צחור)
יהל פרג'

"יותר מזלזול בעבודות של האמנים שהשקיעו בזה שעות רבות והמון מחשבה ופעלו מתוך רצון לעשות טוב, זה זלזול בכבוד המתים, זה מעורר רגשות מאוד קשים", אומרת ל'דבר' יסכה צחור (19) מעפרה, שציירה את הדיוקן של משה בן שלום ז"ל, אחד מ-45 הקורבנות באסון מירון, נוכח השחתת לוח הזיכרון שהוצב במירון.

הידיעה שהלוח, הנושא את דיוקנותיהם המאוירים של קורבנות האסון, הושחת בידי אלמונים, התקבלה הבוקר. בצהריים כבר התפרסם סרטון ממצלמות האבטחה במקום, בו נראים 6 בחורים בלבוש חרדי משחיתים וקורעים את הלוחות.

השחתת לוח הזיכרון במירון (צילום: חדשות הסקופים)
השחתת לוח הזיכרון במירון (צילום: חדשות הסקופים)

נציגי פורום משפחות אסון מירון הגישו תלונה בנושא במשטרה, ואמרו: "הלילה נחצה קו אדום, ונדליזם מכוער שמעורר זעזוע ושאט נפש בליבו של כל יהודי באשר הוא, מצופה ממשטרת ישראל לפעול במיידי למען מציאת האחראים לוונדליזם המכוער הזה, ולמצות עמם את הדין". המשטרה בתגובה הודיעה כי פתחה בחקירה, ותפעל למצות את הדיו עם האשמים.

"להכיר בנאדם בלי באמת להכיר אותו"

הלוח, שהוצב ממש בירידה מרחבת תולדות אהרון, הנקודה בה התרחש האסון, הוא פרי יצירה של כמה עשרות ציירות וציירים, מכל חלקי החברה הישראלית, שקיבצו הציירת צילה לביא והאמן יוסף אדרי, תחת השם 'אחינו כל בית ישראל'.

"בעקבות האסון התעוררנו בהלם ליום מחריד", מספרת לביא ל'דבר'. "כמו מרבית עם ישראל הסתובבתי עם תחושה כבדה ורצון לעשות משהו. כציירת, בניגוד לצוק איתן, אז הרמתי פרויקט כזה לבד, הרגשתי שיש מקום לשתף את עם ישראל. ביום ראשון ראיתי את ציור יוסף בפייסבוק, הגבתי לו, התחלנו לגלגל את הרעיון וכבר באותו לילה היו לנו יותר ציירים מאשר נספים".

צילה לביא ויוסף אדרי, היוזמים של דיוקנאות קורבנות אסון מירון 'אחינו כל בית ישראל' (צילום: משה מזרחי)
צילה לביא ויוסף אדרי, היוזמים של דיוקנאות קורבנות אסון מירון 'אחינו כל בית ישראל' (צילום: משה מזרחי)

"לפרוייקט הגעתי דרך פרסום בפייסבוק", מספרת צחור. "בהתחלה היה קצת קשה, היה לי חשוב מאוד להצליח להעביר את המבט של משה ז"ל עד הסוף ושזה יהיה מבט של חיים ואור, וכציירת זה לא תמיד פשוט. אבל ככל שהתהליך מאתגר יותר זה הופך את החוויה לעמוקה יותר. מעבר לזה, לצייר מישהו שנהרג, ובנסיבות כאלה טרגיות זה עושה את זה יותר טעון, וממילא גם יותר מרגש.

לצייר דיוקנאות זו חוויה מאוד מעניינת, את לומדת תווי פנים של בנאדם לעומק וזוכה במובן מסוים להכיר אותו מבלי באמת להכיר אותו. עם משה ז"ל היה לזה גם רובד עצוב וכואב מאוד, וזה מה שגרם לי להתרגש מאוד מהתהליך ומהשתתפות בפרויקט".

חיבוק למשפחות

"זה היה חודש של טירוף – מצאנו עוד צילומים, היינו בקשר מול האמנים ומול המשפחות", אומרת לביא. "בזכות הסיוע של איחוד הצלה, שהדפיסו את כל הדיוקנאות והציבו את הלוחות, באירוע לציון 30 ימים לאסון, הפרויקט כבר היה תלוי על הקיר. האמת היא שבמירון פחדו שיקרה משהו כזה, כי מגיעים לשם כל כך הרבה אנשים ויש פנאטים ויש אנשים משוגעים. אנחנו לפני 9 באב ולא רוצה להרבות שנאה, יש מיעוט קיצוני שיכול לקלקל עבודה של הרבה אנשים, וצריך להתמודד עם זה. בסוף האמירה היא שמכל עם ישראל ציירו את הנספים כדי לתת חיבוק למשפחות".

"המשפחות פנו למשטרה אז הן חשות שזה שלהן. זה באמת כאב לב לראות את הביזוי, אבל אנחנו נדאג שזה יהיה יפה יותר", מתארת לביא את הצעד הבא, גם הוא בסיוע של 'איחוד הצלה', "כמו שאומרים אצלנו נדאג לבנות את סוכת דוד הנופלת. אנחנו כבר עובדים על משהו חדש, נקווה שיעמוד לשנה החדשה, ותהיה לנספים הנצחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!