דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

העובדים ברומניה, בפינלנד ובדרום אפריקה מתמודדים עם המגפה ועם הניסיונות לפגוע בזכויותיהם

בבוקרשט העובדים מבקשים סולידריות מהעולם | בפינלנד עובדי וולט רוצים הכרה כשכירים | בדרום אפריקה האיגוד המקצועי מפעיל מרפאה לחיסון מקורונה

שליח וולט (צילום אילוסטרציה: PM/POSTIMEES GRUPP via Reuters Connect)
שליח וולט (צילום אילוסטרציה: PM/POSTIMEES GRUPP via Reuters Connect)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

רומניה: עובדי המטרו בבוקרשט מבקשים סולידריות

עובדי חברת מטרורקס, החברה הממשלתית שמנהלת את המטרו בעיר בוקרשט ברומניה, במאבק מתחילת שנת 2021. ליתר דיוק, ממשלת רומניה פתחה במאבק לשבירת האיגוד ופירוקו.

החברה, שטוענת לקשיים כלכליים ומאשימה את התאגדות העובדים בכך, הכריזה על קיצוצים בשכר, פיטורים ואף חשפה תכנית להכריז על פשיטת רגל.

איגוד עובדי התחבורה ברומניה USLM, שמחובר לאיגוד התחבורה האירופי ולאיגוד התחבורה העולמי ITF, פנה פעמים רבות לחברה ולממשלה לצורך דיאלוג.

החברה לא קיבלה את בקשת הדיאלוג, ואף פתחה בסדרת צעדים נגד האיגוד ונגד יו"ר ועד העובדים איון רדוי, שההסתה נגדו הגיעה למצב של איומי מוות ברשתות החברתיות.

בנוסף, החברה תבעה חברי איגוד שהשתתפו בצעדת מרץ שנועדה לתמוך בהתאגדות, והמשטרה פשטה על משרדי האיגוד בעילה של פעילות בלתי חוקית.

המאבק החריף לאחרונה, כשתוך הפרת חוקי העבודה ברומניה, חברת מטרודקס מסרבת להעביר את דמי החבר של עובדיה המאוגדים על מנת לייבש את תקציב האיגוד ולמנוע את פעולתו. החברה אף עתרה לבית המשפט בדרישה לבטל את ההסכם הקיבוצי ולפנות את מתחם האיגוד המקצועי במשרדיה.

האיגוד והעובדים חווים קושי רב, בייחוד משום שהצד השני הוא הממשלה. בשיתוף איגודי התחבורה, הם פתחו קמפיין בינלאומי שמבקש מפעילי עבודה שתומכים בזכות ההתאגדות ובניהול משא ומתן קיבוצי, לשלוח הודעה פשוטה לחברה ולממשלה, שמבקשת לשבת למשא ומתן ולכבד את חוקי העבודה הבסיסיים.

הפעלת לחץ בינלאומי יכול להיות כלי אפקטיבי לשינוי המצב של יחסי העבודה. אלפי מכתבים שנשלחים מכל העולם מכניסים מימד גדול של נראות, וכשממשלת רומניה מעורבת, יש לה אינטרס לא להצטייר כנצלנית ומתנגדת איגודים בעיני הקהילה הבינלאומית.

לתמיכה במאבק העובדים

פינלנד: עובדי וולט רוצים הכרה

האיגוד המקצועי בפינלנד נאבק על סטטוס עובדי המשלוחים של וולט, ודורש לקבע יחסי עובד-מעביד בין הצדדים. עד שתגיע הכרעה חוקית, מתנהלים משפטים של יחידים.

איגוד השירותים המאוחד (Pam) הודיע ​​ביום חמישי שעבר שביקש מבית המשפט המחוזי בהלסינקי להכריע בעניינו של אחד מחבריו שעבד כשליח בחברת וולט, אם מתקיימות בין העובד לוולט יחסי עובד-מעביד, ואם כן, אם הוא זכאי למספר שעות עבודה מוגדרות וחופשה שנתית.

התביעה שהוגשה מבוססת משפטית על הצהרה של מועצת התעסוקה של שר התעסוקה והכלכלה בחודש אוקטובר, שבה נקבע שקיימים יחסי עבודה בין שליחי המזון לפלטפורמה שמפעילים וולט ופודורה. עם זאת, ההצהרה אינה מחייבת.

"יש צורך להמשיך את עניינו של חברנו בערוצים משפטיים", אמרה ארג'ה פוהחולה, המנהלת המשפטית באיגוד. "פאם רואה חשיבות בכך שלא יהיו ניסיונות להסוות את יחסי העבודה כמשהו שהם לא".

דרום אפריקה: האיגודים המקצועיים מחסנים לקורונה

האיגוד המקצועי של הביגוד והטקסטיל בדרום אפריקה, וגם חלק מהמעסיקים, הוסמכו על ידי משרד לבריאות לבצע חיסוני קורונה.

המרפאות של האיגוד יכולות לחסן 6,000 איש בשבוע, והן מנוהלות על ידי האיגודים ומספקות מתקני בריאות לעובדי הביגוד מזה עשרות שנים. הראשונה הוקמה כבר בשנת 1942.

המרפאות הן חלק מאסטרטגיית הבריאות והבטיחות של האיגוד כלפי העובדים. הן מנוהלות בתמיכת המועצה הלאומית למיקוח לתעשיית ייצור הבגדים, כחלק ממערכת היחסים התעשייתיים המשולשים בדרום אפריקה.

הדאגה מכך שהעובדים שנמצאים במחסנים גדולים במשך כל היום, ולקצב ההידבקות הגבוה במקומות אלה, הובילו את האיגודים להיכנס למערך החיסונים העולמי כדי לזרז את קצב התחסנות האוכלוסיה.

אנדרה קריאל, מזכ"ל האיגוד אמר: "התפתחות מרגשת זו באה בעקבות הסיום האחרון של משא ומתן מוצלח להסכם מסגרת הפעלת חיסונים לתעשייה שלנו, שנחתם בין האיגוד לבין כל עמותות מעסיקי הבגדים באפריל".

על פי משרד הבריאות, ב-7 ביולי היו במדינה 195,493 חולים פעילים, ו-411 מתים ביום. המדינה רושמת 21,427 נדבקים חדשים ביום. עד כה חוסנו 3,819,730 בני אדם מתוך כ-40 מיליון שנדרשים לשם חיסון עדר. לפי הדיווחים, במקומות מאוכלסים יותר כמו יוהנסבורג, נגמרות מיטות האשפוז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!