דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ממציא דוג'קוין: מטבעות קריפטו בנויים כמעט בכוונה כדי להעשיר את העשירים

ג'קסון פאלמר ובילי מרקוס יצרו את המטבע כבדיחה ב-2013, היום ערך השוק שלו עומד על מיליארדים | לפי פאלמר, למרות הטענות של מי שמרוויח ממנה, כלכלת הקריפטו רק מקצינה את השחיתות, ההונאה ואי השוויון

ג'קסון פאלמר, אחד מממציאי דוג'קוין (צילום:  David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images)
ג'קסון פאלמר, אחד מממציאי דוג'קוין (צילום: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המתכנת ג'קסון פאלמר יצר את מטבע הקריפטו דוג'קוין כבדיחה ביחד עם בילי מרקוס, ביומיים של עבודת תכנות בדצמבר 2013. כעת, כשהמטבע נסחר באופן ספקולטיבי, ושווי השוק שלו נמדד במיליארדים, חשף פאלמר את דעתו השלילית על כלכלת הקריפטו כולה.

"ניצול כלכלי ללא ספק התקיים לפני מטבעות הקריפטו, אבל מטבעות הקריפטו בנויים, כמעט בכוונה, כדי שלהבטיח שמשפך ההתעשרות יהיה יעיל יותר עבור אלו שבצמרת ובטוח פחות עבור מי שפגיע", כתב פאלמר בציוץ נדיר בו הוא חזר להתייחס לתחום אחרי שנים של שתיקה.

דוג'קוין (צילום: shutterstuck)
דוג'קוין (צילום: shutterstuck)

לפאלמר אין שליטה במטבע, וקוד התוכנה שפרסם הועתק ונמצא ברשת באופן חופשי. מדובר בפרוטוקול של רישום יתרות מטבע, שנסחרות באופן ספוקלטיבי באתרי מסחר שונים.

במהלך 2021 ערך המטבע זינק פי 200, לפני שאיבד עשרות אחוזים מערכו. ארנק בודד מחזיק ב-28% מכלל המטבעות מסוג זה, וחמשת הארנקים הגדולים מחזיקים יחד 40% מכלל הדוג'קוין בעולם.

שווי השוק התיאורטי של כל מטבעות הדוג'קוין עמד בחודש מאי השנה על 78 מיליארד דולר. אבל לא מדובר בסכום מעשי. מכירה בהיקף גדול של מטבעות מאותם חמשת מגה-ארנקים, צפויה למוטט את ערך המטבע בתהליך.

לפי פאלמר, המטבע הפך לסוג של תרמית שמובלת על ידי בעלי אינטרסים שמתנהגים באופן דומה לחברים בכת.

למרות שדוג'קוין לא גרם, עד היום, צריכת אנרגיה עצומה כמו ביטוקין ואת'ריום, פאלמר עדיין רואה בו חלק מכלכלה מסוכנת ומושחתת. ב-2015 הודיע שמסר את כל המטבעות שברשותו, ושהוא נסוג מכל מעורבות בתחום בשל העובדה כי "בזמן שאנשים רגילים נופלים קורבן לרמאי קריפטו, ובתי עסק לא מאמצים את הקריפטו כשיטת תשלום, קרנות השקעה המשיכו לשפוך הון עצום לחברות בתחום הקריפטו, עם אתרים מלאים במילים רבות רושם ללא מודל עסקי ברור"

ביום רביעי השבוע (רביעי), הוא חזר כדי להסביר שוב מדוע התרחק מכלכלת הקריפטו.

"רבים שואלים אותי אם 'אחזור למטבעות הקריפטו' או אפרסם שוב את המחשבות שלי בנושא על בסיס קבוע. התשובה שלי היא חד משמעית 'לא', אבל כדי להימנע מלחזור על עצמי, אולי שווה להסביר כאן בקצרה למה", צייץ.

"אחרי שנים שלמדתי אותם, אני מאמין שמטבעות קריפטו הם טכנולוגיה ימנית היפר-קפיטליסטית במהותם", טען פאלמר, "שנבנתה בעיקר כדי להגביר את העושר של מי שמקדם אותה דרך שילוב בין התחמקות ממס, דה-רגולציה והיעדר פיקוח לצד יצירת מחסור פיננסי באופן מלאכותי".

"למרות טענות ל'ביזור', תעשיית הקריפטו נשלטת על ידי קרטל חזק של דמויות עשירות, שעם הזמן התפתחה לכיוון של חיבור עם הרבה מאותם מוסדות שקשורים לעולם הפיננסי הריכוזי שהם אמורים כביכול להחליף", הוסיף.

לפי פאלמר, "מטבעות קריפטו זה כמו לקחת את החלקים הכי גרועים בקפיטליזם של היום (שחיתות, הונאה, אי שוויון) ולהשתמש בתוכנה כדי להגביל כל התערבות (שקיפות, רגולציה, מיסוי) שמשמשת כמנגנון הגנה עבור האדם הממוצע".

"'איבדת את הסיסמה לחשבון ? אשמתך', 'נפלת קורבן לתרמית ? אשמתך', 'מיליארדרים עושים מניפולציות בשוק ? הם גאונים'", הוסיף, "זה סוג הכלכלה הקפיטליסטית ה'פתוחה לכל' שלצערי הרב כלכלת הקריפטו נועדה לשרת מרגע שהיא נוצרה".

לטענת פאלמר ביקורת, "אפילו הכי צנועה", של כלכלת הקריפטו תגרור הכפשות אישיות מאלו ששולטים בתעשייה "ואת הזעם של המשקיעים שקנו את הבטחות השווא לפיהן יום אחד יוכלו גם הם להיות מיליארדרים". לכן, כתב, "ויכוח הוגן הוא כמעט בלתי אפשרי".

"מהסיבות הללו, אני פשוט לא יוצא מגדרי כדי להשתתף בוויכוח ציבורי לגבי מטבעות קריפטו", הוסיף, "זה לא הולם את דרכי הפוליטית או את אמונותי ואין לי את האנרגיות לנסות ולדון בכך עם אלו שלא מעוניינים בשיחה רצינית".

"אני מריע לאלה שיש להם כח להמשיך לשאול את השאלות הקשות ולבחון בספקנות שראוי ליישם כלפי כל טכנולוגיה", סיכם פאלמר, "טכנולוגיה חדשה יכולה לשפר את העולם, אבל לא כשהיא מופרדת מההשלכות הפוליטיות או החברתיות שלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!