דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מדריך / בדיקות קורונה עצמיות בדרך לישראל: המחירים, האמינות והשאלות הפתוחות

משרד הבריאות יאשר בקרוב שימוש בערכות שיאפשרו לכל אדם לדעת במהירות האם נדבק בקורונה | הבדיקות לא זולות (120-80 שקלים) ועדיין לא ברור האם יוכלו להחליף בדיקות רגילות

בדיקת קורונה ביתית QuickVue של קווידל (צילום: קבוצת רימיפארם)
בדיקת קורונה ביתית QuickVue של קווידל (צילום: קבוצת רימיפארם)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה נפתלי בנט הציב את בדיקות הקורונה העצמיות ככלי במתווה הממשלה למאבק בהתפשטות הקורונה. "אנחנו רוצים להציף את המדינה בבדיקות עצמיות אמינות", אמר בנט בשבוע שעבר, "בשלב שני, ובמהירות, נייצר גם מתווים רשמיים, מבוססי בדיקות עצמיות. אנחנו צריכים לחשוב עליהן כמו לקחת חום, זה צריך להיות דבר שבשגרה."

הקורונה נמצאת בישראל כמעט שנה וחצי, בהן כל אבחון של הימצאות הנגיף בוצע בצורה מרוכזת – האבחון נעשה במעבדה, או על ידי עובד של חברה לבדיקות מהירות, ותוצאות חיוביות הועברו למסד נתונים ארצי. הכנסת הבדיקות העצמיות הולכת לשנות את התמונה, ולהכניס מוצר חדש. כמה דברים שחשוב לדעת:

מהי בדיקת קורונה עצמית?

בדיקת קורונה עצמית היא מוצר שבעזרתו כל אדם יכול לבדוק את הימצאות נגיף הקורונה בגופו, ללא הסמכה רפואית, בדומה למד חום או בדיקת הריון.

באיזה מנגנון פועלת הבדיקה העצמית?

הבדיקות העצמיות בודקות אם קיימים בגוף חלבונים של הנגיף, בדומה לערכות לבדיקות קורונה מהירות. בכך הן נבדלות מבדיקות מעבדה, שבודקות אם קיים בגוף חומר גנטי (DNA) של הנגיף.

בדיקת קורונה ביתית (צילום: קבוצת רימיפארם)
בדיקת קורונה ביתית (צילום: קבוצת רימיפארם)

אילו סוגים של בדיקות עצמיות קיימות בשוק העולמי?

מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לשימוש חירום בדיקות עצמיות של ארבע חברות: אבוט (Abbott), קווידל (Quidel), אורייז'ר (Orasure) ואלום (Ellume). בכולן מתבססת הדגימה על איסוף עצמי של דגימה מהאף או מהפה, ושיטות הפענוח הן שונות:

Abbott BinaxNOW: הנבדק לוקח דגימת מטוש ומכניס אותה אל כרטיס פענוח עם ריאגנטים (חומרים מגיבים, שמאפשרים לאבחן את הימצאות הנגיף).

Quidel QuickVue: הנבדק לוקח דגימת מטוש ומכניס אותה לתוך מבחנת ריאגנטים, ואז טובלים בה פתק שמפענח את התוצאה.

Ellume: הנבדק לוקח דגימת מטוש ומכניס אותה לתוך מכשיר מזהה, והתוצאות מתקבלות באפליקציה סלולרית.

Orasure Inteliswab: לוקחים דגימה באמצעות מכשיר שמכניסים לתוך מבחנת ריאגנטים, והמכשיר מפענח את התוצאות.

לכל ערכות הבדיקות הוראות מפורטות על שימוש נכון בבדיקות.

בדיקת קורונה ביתית (צילום: קבוצת רימיפארם)
בדיקת קורונה ביתית (צילום: קבוצת רימיפארם)

כמה זה יעלה?

מחיר הבדיקות אינו זול, ובאתר אמזון הן נמכרות ב-25 עד 40 דולרים לבדיקה (בין 82-130 שקלים). כרגע לא ברור מה יהיו מחירי הבדיקות בישראל, אך גורם המעורה בפרטים אמר ל'דבר' שהממשלה לא מתכוונת לסבסד את הבדיקות. במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה בנט שהוא מקווה שייכנסו לשימוש הרבה מוצרים ושהתחרות תגרום לירידת מחירים. מחירי הבדיקות שאושרו על ידי ה-FDA:

  • בדיקה של Abbott BinaxNOW נמכרת ב-25 דולר לבדיקה.
  • בדיקה של Quidel QuickVue נמכרת ב-25 דולר לבדיקה.
  • בדיקה של Ellume נמכרת ב-כ-40 דולר לבדיקה.
  • הבדיקה של Orasure Intelliswab אושרה לשימוש רק החודש, ועדיין לא נמכרת בשוק. לפי החברה, הבדיקות יימכרו ב-25 עד 30 דולר לבדיקה.
ערכת בדיקת קורונה ביתית של חברת ellume (צילום: קבוצת רימיפארם)
ערכת בדיקת קורונה ביתית של חברת ellume (צילום: קבוצת רימיפארם)

עד כמה הבדיקות אמינות?

כמו הבדיקות המהירות לקורונה, הבדיקות העצמיות מתבססות על בדיקות אנטיגן. בדיקות אלו מאתרות את חלבוני הנגיף ולא שאריות DNA שלו, כמו בדיקות ה-PCR ה'רגילות'. בדיקות האנטיגן רגישות פחות מבדיקות ה-PCR, כלומר, הן מאתרות פחות מקרים חיוביים מאשר בדיקות מעבדה. לשם השוואה, הרגישות של בדיקות PCR עומדת על כ-95%. מבין ארבעת הבדיקות, שלוש מהן נמצאו כרגישות של 85%, בעוד לבדיקה של Ellume רגישות גבוהה יותר העומדת על 95%.

  • Abbott BinaxNOW: רגישות הבדיקה עומדת על 85%, כלומר הבדיקה מאתרת 85% מהמקרים החיוביים ו-15% מהנבדקים החיוביים קיבלו תוצאה שלילית שגויה). הספציפיות של הבדיקה עומדת על 99%, 99% מהתוצאות החיוביות היו אמיתיות, ו-1% מהנבדקים השליליים קיבלו תוצאה חיובית שגויה.
  • Quidel QuickVue: רגישות 85%, ספציפיות 99%
  • Ellume: רגישות 95%, ספציפיות 97%
  • Orasure Intelliswab: רגישות 84%, ספציפיות 98%

מה השימושים האפשריים בבדיקות?

נכון לעכשיו לא ברור האם ניתן יהיה להשתמש בבדיקות העצמיות כחלופה לבדיקות 'רגילות' והצגת תוצאה מבדיקה כזו תתקבל כחלופה לבדיקה שנעשית על ידי בודק. מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש אמר אתמול (שני) שהבדיקות יוכלו להגביר את הביטחון האישי של הנבדק, למשל, לפני ביקור של קרובי משפחה מבוגרים. שאלה נוספת שנותרת ללא מענה כרגע היאמה יידרש לעשות אדם שקיבל תוצאה חיובית בבדיקה ביתית – האם הוא יידרש לבצע בדיקת PCR רגילה, והאם יידרש דיווח לרופא או למשרד הבריאות. כיום, תוצאה חיובית בבדיקה מהירה מחייבת בדיקת PCR.

איך מדינות אחרות משתמשות בבדיקות העצמיות?

באנגליה, ניתן להזמין קיטים של בדיקות עצמיות לבית ללא עלות וללא הגבלה. הממשלה ממליצה לכל אדם להיבדק כל 3-4 ימים. תוצאה חיובית מחייבת את הנבדק לגשת לבדיקת מעבדה ולבני ביתו להיכנס לבידוד עד קבלת תוצאת בדיקת המעבדה.

בארה"ב בדיקות עצמיות נמכרות בבתי מרקחת. תוצאה חיובית לא מחייבת בדיקת מעבדה, אלא רק דיווח לרופא. בארה"ב תוצאות בדיקות עצמאיות מתקבלות לכניסה למדינה בשדות התעופה.

בסינגפור, ישנם מקומות עבודה שמחייבים עובדים להיבדק בערכות בדיקה עצמיות, בנוכחות מנהל.

מתי זה יקרה?

מוצרי הבדיקות השונים נמצאים כרגע בהליכי אישור של משרד הבריאות. בהצהרות הראשונות בנושא של ראש הממשלה ושר הבריאות נאמר שהם ייכנסו לשימוש השבוע, אך בראשון האחרון אמר מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש כי הליכי האישור עוד נמשכים. דוד פפו, יו״ר הסתדרות הרוקחים בישראל, דורש מהממשלה להאיץ את הליך האישור: "אנו מברכים על ההצהרות האחרונות של רה״מ ושר הבריאות על כוונתם לאפשר לרכוש בדיקות עצמיות בבתי מרקחת, בדיקות שניתן לבצע בבית בפרטיות, באופן מהיר וכך גם לקבל את התשובה בדיוק מירבי."

לדברי פפו, "כעת נותר לוודא שאכן הצהרה זו הופכת למציאות וכי הבדיקות יתחילו להימכר, ואזרחי ישראל יוכלו לחזור לשגרה ללא קורונה, וזאת לאחר שרק בסוף השבוע האחרון הגענו למעל 1,000 מאומתים ביום. עמיתי בכל העולם מדווחים על שימוש רציף בבדיקות עצמיות ביתיות וגם הציבור בישראל כבר משווע לפתרונות מיידים. מדובר בצורך ממשי שכבר נערכנו לקראתו בחודשים האחרונים בכל בתי המרקחת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!