דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

השרים אישרו: ועדת המתחמים המועדפים לדיור תתכנן גם בשטחים פתוחים

זאת למרות התנגדות ארגוני סביבה ותנועות ההתיישבות | הצעת החוק להארכת הוותמ"ל תועבר לאישור הכנסת | שי חג'ג', יו"ר המועצות האזוריות: "אני בטוח שלא יחזרו על טעויות העבר"

שרת הפנים איילת שקד. "לא נשנה את מספר השנים שעובד זר רשאי להישאר בישראל" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שרת הפנים איילת שקד. "לא נשנה את מספר השנים שעובד זר רשאי להישאר בישראל" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד טברסקי

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (שני) את הצעת החוק להארכת הוותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור) לארבע שנים. משרד הפנים פרסם שההצעה שאושרה תתמקד בתכנית פנים עירוניות, אבל למרות ההתנגדות, לא תהיה ההחרגה לשטחים פתוחים. הצעת החוק תעבור כעת לדיון לקראת אישור בקריאה ראשונה בכנסת.

"בתקופה בה מחירי הדיור מזנקים וישנו צורך ממשי בקידום תכניות איכותיות למגורים ברחבי המדינה – חוק הותמ״ל נחוץ מאיי פעם ובעל חשיבות ראשונה במעלה" אמרה שרת הפנים, איילת שקד, שהובילה את החקיקה.

ההצעה שאושרה תתמקד בתכניות בתוך הערים: ייעול המסלול של ההתחדשות העירונית, פיתוח מתחמים בסמוך למערכת הסעת המונים (מטרו), וקידום תכניות בחברה הערבית והחרדית. על פי טיוטת החוק הסופית מדובר בתכנית גדולה במיוחד ביחס לקודמותיה, סף הכניסה לאישור תכניות של כלל הדירות  בכל המתחמים שתדון בוועדה יעמוד על מינימום 2,850 דירות.

למרות הביקורת מצד המשרד לאיכות הסביבה, הארגונים הירוקים ותנועות ההתיישבות – הוותמ"ל יוכל לדון על שטחים פתוחים לאחר שהמדינה תעניק אפשרויות לבנייה של לפחות 1,050 יחידות דיור על קרקע של רשות מקרקעי ישראל במסלול בעל חשיבות לאומית, שחלקו יכול להיות בשטחים פתוחים. ההגבלה היחידה שתתקיים בנושא נוגעת לכמות המתחמים, שלא יעלו על 15 בשנה.

"הממשלה החדשה הבטיחה שינוי והיא אכן קיימה – אלא שלצערנו, מדובר בשינוי לרעה" הגיבו להחלטה בחברה להגנת הטבע, שהובילה מאבק של מעל ל-20 ארגונים ירוקים שפנו לשרה וקראו לביטול החוק וקידום בנייה צפופה. "ממשלה שרוצה לעשות שינוי, צריכה לבטל ולגנוז את היוזמות הרעות והמזיקות, של הממשלות שקדמו לה ולא להמשיך אותן".

הועדה ארצית למתחמים מועדפים לדיור הוקמה מכוח 'החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור', שאושר ב-2014 כמענה למצוקת הדיור, במטרה לזרז ולייעל תהליכי תכנון לדירות מגורים. היא מוסמכת לדון בשטחים שהוגדרו על ידי רשות מקרקעי ישראל או הרשות להתחדשות עירונית כמתחמים מועדפים לדיור. בגלל שנחקק כהוראת שעה (חקיקה זמנית), החוק הוארך כל פעם בשנה או בשנתיים. תוקפו האחרון פג לפני שנה.

לפי דו"ח מסכם של הותמ"ל מ-2020, בחמש שנות פעילותה אושרו בה כ-226,500 יחידות דיור במתחמים מועדפים לדיור ברחבי הארץ, המהוות כ-35% מכלל יחידות הדיור שאושרו במוסדות התכנון במהלך שנים אלה.

שי חג׳ג׳ יו"ר מרכז השלטון האזורי:  ״אני בטוח שהוותמ"ל לא תחזור על טעויות העבר. בשבועות האחרונים קיימנו מרתון פגישות עם השרים וחברי הכנסת. אני מקווה שההסכמות עם המשרדים השונים יישמו את התיקונים הנדרשים. אנחנו נמשיך לעמוד על המשמר בוועדת הפנים, ולא נאפשר פגיעה הרסנית".

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח : ״החלטת ועדת השרים לחקיקה לאשר את הארכת הוותמ"ל עם התניה של הידברות עם נציגי החקלאים הינה צעד חשוב מאוד עבורנו ובונה אמון מצידה של השרה שקד וכעת עלינו להטמיע את ההגנה על הקרקע החקלאית בדיונים בוועדות הכנסת לקראת אישורו הסופי במליאת הכנסת. מבחינתנו המלאי הקיים אינו החסם לטיפול ביוקר הדיור אלא קיימים חסמים אחרים כמו טיפול בתשתיות והסכמות עם ראשי הערים, שבהם צריך להשקיע את המאמצים לטובת הגדלת היקף וקצב הבניה".

סגן שר הביטחון ח״כ אלון שוסטר: "הוסכם כי החוק יקודם בהידברות ושיח משותף עם הגורמים החקלאים. הוותמ״ל הוא כלי קיצוני שנועד לטפל היכן שיש משבר, הוא צריך לפעול במינימום פגיעה בסביבה בשטחים הפתוחים והחקלאים. הועדה קבלה את הצורך לשנות, במהלך הדיונים בכנסת, את נוסח החוק, כך שיבטיח את האופי החקלאי של הישובים הכפריים ואת ערכי הטבע שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!