דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הרשות להגנת הצרכן מאיימת לקנוס חברות נדל״ן בגין שיווק קרקעות אסור

17 חברות נדל"ן שיווקו את הקרקעות החקלאיות לצרכנים ללא ציון מפורש ובולט כי הקרקע אינה זמינה לבניה | אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות: ״נפעל למיצוי הדין כנגד עוסקים שיימצאו מפרים״

מנופים באתר בנייה בישראל (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
מנופים באתר בנייה בישראל (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

איום עיצומים כספיים בסך 2,357,600 שקלים הוטל על 17 חברות שעוסקות בשיווק קרקעות חקלאיות בגין הטעיית צרכנים, כך פרסמה היום (שני) לציבור הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן. 

17 חברות נדל"ן העוסקות בשיווק קרקעות חקלאיות, זכויות ליחידה ועוד, שיווקו את הקרקעות לצרכנים ללא ציון מפורש ובולט כי הקרקע אינה זמינה לבניה וחלקן לא גילו מידע אותו היו צריכים לגלות על פי החוק והתקנות. 

בין החברות שעלולות להיקנס ניתן למצוא את: א. לוי השקעות ובנין בע"מ (540,000 ש״ח), קרקעות ישראל (אחזקות) בע"מ (304,000 ש״ח), פדרמן בית השקעות נדל"ן ופיננסים בע"מ (296,400 ש״ח),  קרקעות ישראל שיווק נדל"ן בע"מ (216,000 ש״ח),  רמדש קפיטל בע"מ (196,000 ש״ח), בי.אס.ביהחברה למימוש קרקעות בע"מ (134,400 ש״ח), קטורת נדל"ן 1820 בע"מ (105,600) .

חברות נוספות שנמצאו ברשימה: ארבל תמ יזמות והשקעות, י.ד נחלה נכסים, כהן פליקס אחזקות וא.ש.נ.מ נדלן נדלן בע"מ, א.ע שפע נכסים בע"מ, ירושלים מדיה ליין בע"מ, ת.ש.ב קפיטל גרופ בע"מ, משהב חברה לשיכון בנין ופיתוח בע"מ, יניב שטרן (רימקס), א.ב ברזיל ישראל נדל"ן בע"מ וחברת עופר מרגולין. 

הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן העלתה חשד בחקירתה כי החברות מטעות את הצרכנים ביחס לפרטים מהותיים ביחס לקרקע. במהלך מבצע אכיפה רחב נמצאו הפרות.

דוגמאות להפרות השונות שנמצאו במהלך המבצע: 

סעיף 2 לתקנות הגנת הצרכן מציין חובת גילוי פרטים בקרקע שאינה זמינה לבניה. החוק קובע כי עוסק המפרסם קרקע שאינה זמינה לבנייה יגלה לצרכן באופן ברור ובולט כי הקרקע אינה זמינה לבנייה לצרכן, כשגודל הגופן יהיה בגודל האות הגדולה ביותר

בחלק מהחברות שנחקרו נמצא כי החברות לא גילו לצרכנים כי הקרקע אינה זמינה לבניה, וציינו כי "הקרקע אינה זמינה לבנייה מיידית". ביטוי זה נותן את הרושם שהקרקע תהיה זמינה לבנייה בעתיד הנראה לעין, בעוד שבמועד הפרסום הקרקע אינה זמינה לבנייה כלל ולא ניתן לדעת מתי תהיה זמינה לבנייה, מעשה זה מהווה מעשה העלול להטעות צרכן. 

הטעייה נוספת שעלתה היא שבחלק מהחברות הקרקעות שווקו בדף הבית של אותן חברות במחיר מסויים, וכאשר לוחצים על כפתור פרטים נוספים מועברים לעמוד בו מופיע מחיר גבוה יותר. 

החברות שיווקו בחלק מהמקרים זכות ליחידת קרקע בשטחים חקלאיים שיתכן ועתידים לשנות את ייעודם, כשלמעשה אין צפי למועד הגשת התוכנית המפורטת אשר מכוחה ייקבעו ייעודי הקרקע וכפועל יוצא היתרי הבנייה. 

חלק מהחברות הציגו תוכניות בניה בסמוך לפרויקט כשבפועל אין תוכנית כללית מאושרת או תוכנית מפורטת, אמירות אלה, בנוגע לפירוט הבניה ותחום שטח הפרויקט עלולות להטעות צרכן באשר למהות הנכס. בנוסף, חלק מהחברות לא מסרו לצרכנים תמצית שומה לפי תקן 22. 

לחברות קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה. 

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "קניית קרקע היא אחת מהעסקאות היקרות והמורכבות מאוד בעבור הצרכן. קיים קושי לצרכנים לבדוק בעצמם את אמיתות המידע הנמסר להם. המבצע העלה כי קרקעות שאינן זמינות לבניה פורסמו ושווקו תוך הטעיה של ציבור הצרכנים בסוגיות רבות וביניהן שווי ומחיר הקרקע, הטעיה באשר לזמינותה של הקרקע לבניה. מבצע אכיפה זה בא בהמשך לרפורמה שיזמה הרשות לאסדרה בשיווק ומכירה של קרקעות חקלאיות, קרקעות שאינן זמינות לבניה והוא חלק מהמאמץ הכולל אותו מובילה הרשות להורדת יוקר המחיה. הרשות תפעל למיצוי הדין כנגד עוסקים שנמצאו מפרים לרבות השתת עיצומים כספיים ו/או הגשת כתב אישום פלילי״.

להלן תגובת החברה למימוש קרקעות: ״הכוונה להטלת עיצום כספי התפרסמה באמצעי התקשורת במפתיע ומבלי שנתקבלה תגובתנו. מדובר בפרסום שגוי שלא נבדק מקצועית ע״י הרשות כראוי. המדובר בקרקעות אשר ייעודן שונה ולראיה בגינן שולמו הטלי השבחה, וקרקעות אשר קודמו עי הועדה הארצית שהינה הרשות הבכירה במדינה. לצערנו הפרסום נעשה ללא תשתית עובדתית, וללא בחינת העובדות לאשורן, תוך פעולות רשלניות ובחוסר זהירות מקצועית״.
עוד מסרה החברה: ״החברה למימוש קרקעות פועלת מזה 20 שנה ללא דופי, לחברה אלפי לקוחות שחלקם הניכר הינם לקוחות ממשיכים וחוזרים, העובדה כי מעולם לא נתקבלה תלונה על ידי מי מהלקוחות מעידה כאלף עדים שהחברה פועלת במקצועיות, בשקיפות, ובאופן ראוי לפי כל אמת מידה. אנו משוכנעים כי לאחר בחינת העובדות, תחזור בה הרשות מהודעתה״.

תגובת חברת רמדש קפיטל בע״מ: ״ראשון וחשוב: רמדש לא הפרה את הוראותיו הרלוונטיות של חוק הגנת הצרכן; היא לא הטעתה; ולא הסתירה כל מידע, אשר היה עליה להציג בפני לקוחותיה. זאת ועוד: ההודעה האמורה פורסמה שנים רבות לאחר ההפרה-כביכול, שבגינה הוטל העיצום הכספי על רמדש, וזאת בניגוד לדין וללא היתר, כנדרש בדין (הטענה בדבר הפרה היא משנת 2017).

את טענותיה בנוגע לכך, שהעיצום הכספי הוטל עליה שלא כדין וללא כל הצדקה, העלתה רמדש, כדין, בפני הרשות להגנת הצרכן, וניתן להאמין בכך, שהיא תבטל אותו״.

תגובת חברת קרקעות ישראל אחזקות בע״מ: ״החברה דוחה את המיוחס לה בהודעת הכוונה של הרשות להגנת הצרכן, והיא מתכוונת להגיב על הדברים באופן מסודר במסגרת בקשתה לביטול הכוונה להטיל עיצום כספי. לגופם של דברים, התכנית הנוגעת לקרקע המדוברת בנתניה "אושרה פה אחד" בועדה המקומית לתכנון ובניה – נתניה, כפי שאף עולה מפרסומים רשמיים של עיריית נתניה מלפני מספר שנים, כך שכבר במועד שיווק הקרקע על-ידי החברה בשנת 2017 היא סווגה כמיועדת למגורים.

תכנית מפורטת בקשר עם הקרקע נמצאת בהליכי אישור בוועדה המחוזית לתכנון ובניה – מחוז מרכז. דוקא בשל הנחיצות לקבל את אישור הועדה המחוזית לתכנון ובניה כאמור לצורך השלמת ההליכים התכנוניים, הבהירה החברה שהקרקע אינה זמינה לבנייה מיידית, כך שלא זו בלבד שאין בפרסום זה כל הטעייה, אלא דוקא להפך.

בנוסף, כל קרקע שמשווקת החברה, לרבות הקרקע הזו, משווקת באמצעות חוות דעת שמאי לפי תקן 22, כמתחייב על פי חוק הגנת הצרכן. חוות הדעת מתייחסת, בין היתר, גם אל צפי הזמינות לבנייה בקרקע, לרבות המשמעויות הכרוכות בכך, ומכאן שהחברה גילתה את כל המידע והפרטים המהותיים בקשר לקרקע המדוברת״.

תגובת חברת פדרמן בית השקעות ופיננסים: ״חברת פדרמן העבירה תגובתה המפורטת לרשות ונראה כי לאור המסמכים וההבהרות שהועברו לא יהיה מקום לממש את הכוונה הנ"ל. חברת פדרמן פעלה כדין ובשקיפות מלאה כלפי כל לקוחותיה וככל והיו טעויות בפרסום, אלה נעשו בתום לב. לקוחות החברה מודעים לנושא ובחרו להישאר עימנו וזו הבעת האמון הגבוהה ביותר״.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!