דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תג מחיר

טרור יהודי / מחבר "תורת המלך" עשוי לעמוד לדין בגין מאמר שקרא לאלימות

יוסף אליצור, המשמש כרב בישיבה ביצהר, כתב מאמר הנתפש על ידי רבים כתשתית הרעיונית לפעולת "תג מחיר", כבר בשנת 2009. שבע שנים לאחר מכן, נראה כי היועמ"ש צפוי להכריע לגבי הגשת כתב אישום. ארגון תג מאיר: "העמדתו לדין חיונית"

הרב יוסף אליצור בעת מעצר סביב פרסום כתב ההלכה ׳תורת המלך׳ (צילום: רוני שוצר / פלאש 90).
הרב יוסף אליצור בעת מעצר סביב פרסום כתב ההלכה ׳תורת המלך׳ (צילום: רוני שוצר / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

במהלך החודש הקרוב יכריע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדבלבליט, אם להעמיד לדין את יוסף ירמיהו אליצור, המשמש כרב בישיבת "עוד יוסף חי" שביצהר, מכותבי הספר "תורת המלך", כך פורסם בעיתון "הארץ".

אליצור עשוי לעמוד לדין בגין מאמר שפרסם בדצמבר 2009 תחת הכותרת "ערבות הדדית" באתר "הקול היהודי", במאמר שנתפש כתשתית הרעיונית של פעולות "תג מחיר", השם המקובל לפעולות טרור יהודי בשנים האחרונות.

במאמר שנכתב על רקע הקפאת הבנייה בהתנחלויות, מונחת תשתית רעיונית לפעולות טרור יהודי. המאמר קורא לפעולות אלימות נגד פלסטינים ואנשי כוחות הביטחון בכל עת שבה רשויות המדינה אוכפות את חוקיה ומצרות את הפעולות להקמת מאחזים בלתי-חוקיים, וכך להקשות על המדינה בביצוע פעולות האכיפה. על פי אליצור, "אם ליהודים אין שקט גם לערבים אין שקט, אם הערבים מנצחים בגלל אלימות כלפי יהודים גם היהודים ינצחו בגלל אלימות כלפי ערבים".

אליצור לא נשאר בגבולות העיון התיאורטי, ופירט במאמרו כיצד יש להגיב בעת שהמדינה אוכפת החלטותיה וחוקיה כלפי ההתיישבות ביהודה ושומרון: "אפשר לנצל את כוחם של נשים, ילדים, ומבוגרים יחסית לחסימת כבישים, ובזמן הזה לאפשר פעילות בוטה יותר כלפי גורמים עוינים בהמשך אותו כביש, אפשר לבצע פעולות עמוקות ושקטות במקביל לפעולות בלאגן בגיזרה ועוד כהנה וכהנה" כך נכתב.

הספר ׳תורת המלך׳ (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
הספר ׳תורת המלך׳ (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).

הספר "תורת המלך" יצא לאור גם הוא בשנת 2009. מדובר בספר הנחזה להיות עיון הלכתי מאת יצחק שפירא, אף הוא משמש כרב בישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר, ויוסף אליצור. הספר מעמיד על כנה תורת גזע יהודית, המחייבת ומצדיקה הריגתם של גויים בתנאים שונים, לרבות הריגתם של גויים חפים מפשע (שמא יפגעו ביהודים בעתיד) ותינוקות גויים (שמא יגדלו להיות אויבים ליהודים). הספר מצדיק, הלכתית כביכול, נקיטת אלימות באופן אישי, שלא על דעת המדינה והריבון, לשם השגת התכלית של ישום "תורת המלך", והכל תוך הסתמכות מעוותת על מקורות הלכתיים ומקראיים.

בתגובה לחקירתו של דב ליאור, המשמש כרבה העירוני של קרית ארבע, ופרסם בפתח הספר את הסכמתו והמלצתו על תוכנו של ספר ההסתה ההלכתי-כביכול, עלו להפגין 150 רבנים בירושלים בטענה כי לא ניתן לשפוט בגין פסיקות הלכה. בסופו של דבר היועץ המשפטי החליט שלא להעמיד לדין את כותבי "תורת המלך" ואת כותבי ההסמכות לספר, בשל "חוסר בראיות".

"הפרקליטות התייחסה לספר כאל בירור הלכתי, כאל ספר תיאורטי. אנחנו טענו שזה ספר הדרכה ומאז התברר שצדקנו. מסתבר שזה לא ספר תמים. מאז זרמו הרבה מים בנהר. מאז נשרף ילד ומשפחה, והוצתו 44 בתי תפילה", אומר ד"ר גדי גבריהו, יו"ר ארגון "תג מאיר" היוצא נגד עבירות שמבצעים יהודים בערבים, הידועות כפעולות 'תג מחיר'.

במהלך השנה האחרונה כתב אליצור מאמר נוסף בו ייחל לכך שרוצחי משפחת דוואבשה לא יתפסו. "אני מייחל לכך שלא יתפסו את מי שביצע הפעולה בכפר דומא. אני מייחל לכך מפני שהתופסים והרודפים אינם אנשים ישרים שרוצים לתקן את המציאות באמת, ועל כן אני מייחל לכישלונם של אנשי המחלקה היהודית בשב"כ".

על המשמעות וההשפעה של כתיבת התכנים הללו אמר גבריהו כי התופעה אמנם "לא מייצגת זרם מרכזי, אבל אף אחד לא יוצא כנגדו, גם בממסד הרבני. כשאין אמירה ברורה כנגדו מתוך הקהילה זה מחזק את התופעה. כשרבנים לא מזדעזעים מרב שמריע לרוצחים זאת בעיה. הם חושבים שהם מקרבים את הגאולה. אין היום רב בעל שיעור קומה אמיתי שזועק ואומר 'יש פה חילול השם'".

הוא מוסיף כי "יש ירידה בתגי המחיר אבל יש עלייה מטרידה בפגיעה בערבים חפים מפשע בתוך קווי הקו הירוק. ישנן התארגנויות לא ממוסדות".

למרות זאת, הוא מוסיף בנימה אופטימית כי לאחר רצח משפחת דוואבשה "רבנים כמו הרב מלמד גינו את הרצח. אנו מקווים שהחקירה הזאת, שנמשכת מ-2009, תסתיים אחרת מהחקירה בעניין 'תורת המלך' ויעמידו אותו (את אליצור, מ.ר.) לדין. זה יאותת לכולם שיש קשר בין מילים שנאמרות לבין דברים שקורים בשטח."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!