דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אליעזר פישמן

אליעזר פישמן / האם הבנקים מעדיפים שקט ציבורי במקום החזר חוב של מאות מליונים?

רשות המיסים רוצה בכינוס נכסים, אך הבנקים, שהעניקו לפישמן אשראי רב בשנים האחרונות, רוצים בפתרון של גישור. האם גם אנחנו, האזרחים הפשוטים, נזכה ליחס לו זוכה הטייקון מהבנקים?

איש העסקים אליעזר פישמן, 2012 (צילום ארכיון: משה שי \ פלאש 90).
איש העסקים אליעזר פישמן, 2012 (צילום ארכיון: משה שי \ פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

פשיטת הרגל של אליעזר פישמן – הבנקים מעדיפים גישור, רשויות המס מבקשות כינוס נכסים. השופט אורנשטיין טרם מסר את החלטתו אך על פי ניהול הדיון אתמול ניכר כי הוא נוטה להיעתר לבקשת רשות המיסים לכינוס נכסים.

הדיון שהתקיים אתמול בבקשת רשות המיסים להכריז על אליעזר פישמן כפושט רגל ומינוי כונס נכסים לנכסיו, העלה שאלה תמוהה – מדוע מעדיפים הבנקים כי פישמן, טייקון שצבר חובות שיתכן והצברו עד לסכום המדהים של 5 מיליארד שקל, וכי לכל הצדדים ברור כי חובותיו עולים על נכסיו באופן משמעותי, לא יוכרז כפושט רגל? מדוע מבקשים הבנקים מבית המשפט הליך יוצא דופן של גישור בין פישמן ובין נושיו?

מדוע מעדיפים הבנקים, אשר פישמן חייב להם מאות מליוני שקלים, דווקא הליך בו יקבלו חלק קטן יותר מהחוב? בנייני הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי ודיסקונט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
מדוע מעדיפים הבנקים, אשר פישמן חייב להם מאות מליוני שקלים, דווקא הליך בו יקבלו חלק קטן יותר מהחוב? בנייני הבנקים הגדולים – הפועלים, לאומי ודיסקונט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

עורכי הדין המייצגים את הבנקים טענו כי הליך גישור ימנע פגיעה בחברות שבבעלות פישמן ויאפשר, אולי, להביא להחזר של חלק גדול יותר מן החוב. מנגד דרשו עורכי הדין של רשות המיסים כי התהליך יהיה שקוף וטענו כי במקרה זה, גישור עלול להשאיר את הסיבות שאפשרו לפישמן לצבור חוב גדול כל כך, נסתרות. השופט אורנשטיין טרם מסר את החלטתו אך אמר על בקשת הבנקים "מה הטעם בגישור במקרה של פישמן? ההליך צריך להיות שקוף."

חובתיו של פישמן נוצרו במהלך שנים של ניהול עסקים בסיכון גבוה. חלק גדול מחובו נוצר בעקבות עסקה כושלת במהלכה ביצע פישמן סדרת רכישות של לירה טורקית בהיקפים גדולים. הלירה הטורקית צנחה ופישמן הפסיד קרוב לחצי מיליארד דולר. הנושה הגדול ביותר של פישמן הוא בנק הפועלים המחזיק בחוב של 1.7 מיליארד שקל. בנק לאומי מחזיק בחוב של 1.6 מיליארד שקל. החובות לבנקים מזרחי, דסקונט, מרכנטיל ואיגוד נאמדים בכמה מאות מליונים לכל בנק. עם זאת דווקא רשות המיסים המהווה הנושה הקטן ביותר בפרשה עם חוב של 196 מיליון ש"ח היא הדורשת כינוס נכסים.

השופט אורנשטיין טרם מסר את החלטתו בנושא, אם אכן יחליט למנות כונס נכסים לפישמן, יכול להיות שפשיטת הרגל הגדולה ביותר בהיסטוריה הישראלית תהפוך להליך ציבורי שבמרכזו יעמדו לביקורת דווקא הנושים ולא החייב.

כשעורך הדין של בנק הפועלים, פיני רובין, אמר כי גם בחודשים האחרונים נתן הבנק לפישמן הלוואה נוספת מתוך תקווה שיוכל לשפר את מצבו ולהחזיר את חובותיו, השופט אורנשטיין לא האמין למשמע אוזניו. "איך מגדילים את היקף האשראי ללקוח במצבו של פישמן?", שאל השופט. בדיון נחשף גם כי בנק הפועלים החתים ב-2015 את פישמן על ערבות אישית, במקום הערבות שהייתה על החברות שבבעלותו. השופט אורנשטיין הגיב על כך ואמר, "מה זה צריך להיות?". לכל אורך הדיון העלה אורנשטיין ספקות באשר להתנהלותם הבעייתית של הבנקים שלא עצרו את כדור השלג של פישמן בזמן, והמשיכו לתת לו אשראי. בשלב מסוים בדיון השופט אורנשטיין עקץ את עורכי הדין של הבנקים כששאל "נושים מקצועיים היו מגיעים לחוב כזה?".

נראה כי הבנקים היו מעדיפים להימנע מדיון גלוי בהתנהלותם מול פישמן, למרות שבעזרת הליך גישור הם יקבלו כנראה פחות כסף, מאשר בהליך של כינוס נכסים. הבעיה (או היתרון) היא, שכינוס נכסים יאפשר דיון בשאלותיו של השופט אורנשטיין. שאלות שכל מי שכספו נמצא בבנק צריך לשאול את עצמו. שאלות שכל אדם שביקש מהבנק הלוואה, ונאלץ לעבור מסכת ייסורים כדי להבטיח את תשלומיו צריך לשאול את עצמו.

השופט אורנשטיין טרם מסר את החלטתו בנושא, אם אכן יחליט למנות כונס נכסים לפישמן, יכול להיות שפשיטת הרגל הגדולה ביותר בהיסטוריה הישראלית תהפוך להליך ציבורי שבמרכזו יעמדו לביקורת דווקא הנושים ולא החייב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!