דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

השרים ליברמן וכהנא מקדמים רפורמה להפרטת מערך הכשרות, הרבנות הראשית מתנגדת

במסגרת הרפורמה, שאמורה להיכלל בחוק ההסדרים הקרוב, תועבר הסמכות להוצאת תעודות כשרות לידי גופים קבלניים פרטיים | מועצת הרבנות: "משמעותה התכנית היא ביטול הכשרות במדינת ישראל"

משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הדתות מתן כהנא הודיעו היום (שלישי) על כוונתם לקדם רפורמה במערך הכשרות בישראל, שתיכנס לתוקף בעוד כשנה. על פי הודעת השרים מטרת התוכנית היא "לפתוח את שוק הכשרות לתחרות". בפועל, המהלך עשוי להוביל דווקא להחלשת מעמד עובדי מערך הכשרות, שיועסקו באמצעות תאגידי כשרות קבלניים. מועצת הרבנות הראשית מתנגדת לרפורמה.

התכנית אמורה להיכלל בחוק ההסדרים הקרוב, במטרה להביא ליישומה בתוך כשנה.  במסגרתה צפויה הסמכות למתן תעודות כשרות לבתי העסק לעבור מהמועצות הדתיות ורבני הערים לידי גופים פרטיים.

גופי כשרות פרטיים אלו יקבלו רישיון הפעלה מהשר לשירותי דת. אחרי קבלת אישור זה, יפעלו באופן חופשי ברחבי הארץ, כשבכל אחד מהם ימונה רב אחראי.

בנוסף, יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על הגופים הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו. תאגיד כשרות שירצה יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות הראשית, אבל לשם כך יידרש אישור של לפחות שלושה רבני ערים.

בשיחה עם כתבים הבהיר כהנא שגוף כזה יוכל, למשל, להעניק תעודת כשרות גם לעסק שפתוח בשבת, בכפוף לאישור משלושה רבני ערים.

המהלך מקודם, בין היתר, בעקבות פסיקת בג"ץ שקבעה שהמודל הקיים כיום, במסגרתו המשגיחים מועסקים ישירות על ידי המושגחים מגלם בתוכו ניגוד עניינים.

מלבד פתיחת השוק למודל העסקה קבלני הוצעו בעבר, על ידי גורמים שונים בהם ההסתדרות וועד משגיחי הכשרות הארצי, שתי חלופות: הקמת רשות כשרות ארצית וקליטת מערך הכשרות כחלק מהמועצות הדתיות. מהלכים אלה היו שומרים על זכויותיהם של משגיחי הכשרות.

החשש הוא שבחלופה שמקדמים ליברמן וכהנא  יתפתחו בפועל מספר מצומצם של חברות כשרות גדולות, שישתלטו על חלקים נרחבים מהשוק ויעסיקו את עובדי המערך תנאי העסקה קבלניים, תוך ייקור מערך הכשרות והגדלת התקורות ורווחי החברות.

מועצת הרבנות הראשית פרסמה תגובה חריפה להצעת השרים, והתנערה מהכוונה לפתוח את שוק הכשרות בישראל לתחרות.

"הרבנות הראשית לישראל דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס מערך הכשרות בישראל", מסרה המועצה, "ה׳תכנית׳ שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת הרס וחורבן הכשרות".

עוד הוסיפו כי "זוהי חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל. הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ ויפעלו לבלימת היוזמה המסוכנת, העם ישראל המקפיד ברובו על כשרות כהלכה מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!