דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

נושאי הדגל גונבים את ההצגה

מצעד המשלחות בפתיחת האולימפיאדה מתקיים מאז המשחקים בלונדון 1908, והוא אף פעם לא משעמם | גם בטוקיו 2021 כדאי לחכות למשלחת של טונגה

פיטה טאופטופואה צועד עם דגל טונגה בטקס פתיחת אולימפיאדת ריו. איזו הפתעה הוא מתכנן בטוקיו? (AP Photo/Matt Slocum)
פיטה טאופטופואה צועד עם דגל טונגה בטקס פתיחת אולימפיאדת ריו. איזו הפתעה הוא מתכנן בטוקיו? (AP Photo/Matt Slocum)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

פיטה טאופטופואה נכנס לאצטדיון האולימפי בריו, לפני חמש שנים, כספורטאי אלמוני. אי אפשר היה לנחש, שבסיום הטקס, דווקא נושא הדגל של טונגה, יככב בכותרות הראשיות. לוחם הטאקוונדו הוביל משלחת של שבעה ספורטאים, כשהוא צועד ללא חולצה וגופו החשוף מרוח בשמן קוקוס. הוועד האולימפי הבינלאומי לא אישר לו לצעוד ללא חולצה, אבל הוא פשוט התעלם, וזכה לדקות התהילה שלו, כשהוא מנופף בדגל טונגה בגאווה, קורץ למצלמה ונהנה מכל רגע.

בזירת הטאקוונדו הלך לטאופטופואה פחות טוב, והוא הודח כבר בסיבוב הראשון. אבל הרושם שהוא הותיר בטקס הפתיחה, הפך אותו לשיחת היום בעולם. הספורטאי מקבוצת האיים הקטנה, שבין ניו זילנד להוואי, נהנה מתשומת הלב וכשחזר הביתה התפטר מעבודתו כעובד סוציאלי, והחליט לרכז את האנרגיה שלו בענף חדש: סקי קרוס קאנטרי. לא מובן מאליו עבור ספורטאי, שגדל באי שטוף שמש ומעולם לא ראה שלג.

בדרך לא דרך, הוא השיג את הקריטריון למשחקי החורף בקוריאה הדרומית, ב-2018, ולמרות שטקס הפתיחה התקיים בטמפרטורה של אפס מעלות, הלוחם במגלשיים צעד שוב ללא חולצה, כשגופו מרוח בשמן ועל פניו חיוך גדול.

פיטה טאופטופואה צועד עם דגל טונגה באולימפיאדת החורף בפיונגצ'אנג. לא מוותר על המסורת, גם ב-0 מעלות (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
פיטה טאופטופואה צועד עם דגל טונגה באולימפיאדת החורף בפיונגצ'אנג. לא מוותר על המסורת, גם ב-0 מעלות (צילום: AP Photo/Petr David Josek)

גם ממשחקי החורף הוא לא חזר עם הישג יוצא דופן, אבל כן עם רעיון חדש. טאופטופואה רצה להיות הספורטאי הראשון בהיסטוריה שמשתתף בשלוש אולימפיאדות, בשלושה ענפי ספורט שונים, והחליט, שבטוקיו 2020 הוא ינסה את כוחו בקיאק. הוא התאמן שנתיים, אבל לצערו לא השיג את הקריטריון. אבל טאופטופואה לא אחד שיוותר כל כך בקלות על צעידה בטקס הפתיחה.

הוא חזר להתחרות בטאקוונדו, זכה במדליית זהב במוקדמות ובכרטיס טיסה ליפן. בטקס הפתיחה בטוקיו, מיד אחרי המשלחת הטורקית, תיכנס לאצטדיון המשלחת מטונגה, ובראשה יצעד פיטה טאופטופואה, מעניין מה הוא מכין הפעם.

***

מצעד המשלחות בטקס הפתיחה של האולימפיאדה מייצר מאז ומתמיד סיפורים יוצאי דופן. מצעד המשלחות הראשון התקיים במשחקים האולימפיים בלונדון 1908, אז צעדו 2,235 ספורטאים מ-22 מדינות לעיני כ-100 אלף צופים, בהם מלך בריטניה, אדוארד הרביעי והמלכה אלכסנדרה.

את הדגל האמריקאי נשא הודף כדור הברזל, ראלף רוז, שסירב להרכין את הדגל, כשעבר מול מקום מושבו של המלך הבריטי. מאוחר יותר, האמריקאי ממוצא אירי הסביר שעשה זאת כמחאה על האימפריאליזם הבריטי נגד האירים. על פי האגדה, המעשה של רוז גרם למתיחות בין שתי המשלחות, והשפעת המעשה מלווה את המשלחת האמריקאית מאז.

עד המשחקים בברלין 1936, ההחלטה האם להרכין את הדגל האמריקאי מול נציגי המדינה המארחת הייתה באחריות נושא הדגל של המשלחת. פעמיים בלבד (1912 ו-1924) הדגל הורכן. מאז 1936 (המשחקים לעיני הנאצים בברלין) החליט הוועד האולימפי האמריקאי, שהם לא ירכינו את הדגל מול שום מלך, נסיך, או ראש מדינה. המסורת הזו נשמרת.

***

הוועד האולימפי הבינלאומי לא אוהב לערב פוליטיקה בספורט, ועוד פחות אוהב מחאות פוליטיות במשחקים. אבל בטקס הפתיחה עיני כל העולם נשואות לנושאי הדגל, שמנצלים את תשומת הלב הבינלאומית. כך קרה גם בטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים ברומא 1960.

לפני המשחקים הרפובליקה העממית של סין ביקשה להדיח את טאיוואן (הרפובליקה הסינית) מהמשפחה האולימפית. הוועד האולימפי סירב והסינים החרימו את המשחקים. בטקס הפתיחה, הטאיוואנים לא הורשו להניף את דגלם ונאלצו להניף דגל עם השם: "פרומזה" (בפורטוגזית: "אי יפיפה") – שם שהמערביים נתנו למדינתם. כשנכנסו לאצטדיון ברומא, הם הוסיפו לדגל שלט מחאה, שעליו נכתב: "מתוך כפייה".

"מתוך כפייה". המחאה של משלחת טאיוואן באולימפיאדת רומא 1960 (צילום: Wikimedia Commons / Harry Pot / Anefo)
"מתוך כפייה". המחאה של משלחת טאיוואן באולימפיאדת רומא 1960 (צילום: Wikimedia Commons / Harry Pot / Anefo)

הוועד האולימפי לא אהב את המחאה, ושקל לפסול את השתתפותם של הספורטאים הטאוויאנים, אבל בסופו של דבר הם השתתפו, ואפילו חזרו עם מדליית כסף ראשונה והיסטורית.

***

לא רק מחאות היו חלק מטקסי הפתיחה אלא גם מהפכות. בטקס הפתיחה של אולימפיאדת טוקיו הראשונה, ב-10 באוקטובר 1964, צעדו על המסלול 12 ספורטאים מאחורי הדגל של "רודזיה הצפונית", מדינת חסות של בריטניה. זו הייתה הפעם הראשונה, שהמדינה הקטנה מדרום אפריקה, משתתפת בחגיגת הספורט הבינלאומית.

במשחקים עצמם, הספורטאים לא הגיעו להישגים יוצאי דופן, אבל מדינתם דווקא הגיעה. ב-24 באוקטובר 1964, קיבלה זמביה עצמאות מבריטניה, ורצה הגורל ובאותו יום נערך טקס הסיום של המשחקים בטוקיו. המשלחת אלתרה במהירות דגל חדש, והשלט, שהוביל אותה בטקס הפתיחה, שונה: מ"רודזיה הצפונית" ל"זמביה". זו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שאותה משלחת צועדת בטקס הסיום עם דגל שונה מאשר בטקס הפתיחה.

עם היסטוריה סוערת כזו, כדאי להיות עירניים בטקס הפתיחה של המשחקים בטוקיו, ביום שישי הקרוב. אי אפשר לדעת מאיפה יצוצו מחאה, מהפכה, או הפיטה טאופטופואה הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!