דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משרדי הבריאות והאוצר חלוקים: מי יממן את בדיקות הקורונה שנדרשות בכניסה לאירועים

משרד הבריאות מאפשר בדיקות בקופות החולים במימון ציבורי, למרות אי הסכמה של האוצר | למרות התחייבות השרים, המשרדים לא הסכימו על מימון ממשלתי לבדיקות מהירות, ושמחירן מוטל על הציבור

בדיקת קורונה במתחם של דרייב-אין של כללית (צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)
בדיקת קורונה במתחם של דרייב-אין של כללית (צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מתווה התו השמח שמחייב הצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית באירועים החל היום (רביעי), אך משרדי האוצר והבריאות עדיין חלוקים על סוגית מימון הבדיקות. בשלב זה מתאפשרות בדיקות PCR בחינם באמצעות קופות החולים ופיקוד העורף, אך במשרד האוצר מתנגדים לכך. בנוסף, למרות הצהרות בכירי משרד הבריאות, כרגע אין מתווה למימון בדיקות קורונה מהירות, שיאפשרו להיבדק בכניסה לאירוע עצמו ולקבל תשובה מיידית.

התקנות שאושרו מחייבות אנשים שלא החלימו או התחסנו לקורונה להציג בדיקת קורונה שלילית בכניסה לאירועים בחלל סגור בהשתתפות מעל 100 איש. הבדיקה יכולה להיות בדיקת PCR שכאמור ניתנת בחינם על ידי קופות החולים ופיקוד העורף, בה ניתן לעשות שימוש עד 72 שעות מביצועה, או בדיקת אנטיגן מהירה שכרגע ניתנת רק בתחנות בדיקה וניתן לעשות בה שימוש 24 שעות מהבדיקה. כרגע בדיקות אלו מתאפשרות בתשלום של הנבדק בלבד.

כשהוצגה התכנית לשימוש בבדיקות מהירות במוסדות חינוך ובכנסים, התחייבו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ שהממשלה תשתתף בעלויות. מדובר בלקח מהכנסת השימוש בבדיקות המהירות בחודשים בהם יושם התו הירוק, שלא הגיע לשימוש רחב עקב השתת העלויות על הלקוחות ובעלי העסקים. אך כאמור, המשרדים לא הגיעו להסכמות בנושא, והעלות היא עדיין על הציבור.

ראשת שירותי בריאות הציבור, שרון אלרעי פרייס, אמרה בראיון בחדשות 12 בשישי האחרון: "שרון אלרעי פרייס באולפן שישי: כבר היה מזמן מתווה מאושר של משרד הבריאות לבדיקות מהירות. למה זה לא קרה? זה היה במימון פרטי ההורים לא רוצים לשלם על ערכות שעולות 50 שקל כדי ללכת לסרט שהכרטיס עולה 40 שקל. ולכן אנחנו מבינים שאם אנחנו רוצים לחיות עם הקורונה לטווח ארוך, צריך להחליף דיסקט."

בדיון לאישור התקנות שנערך אתמול (שלישי) בוועדת החוקה אמרה עו"ד נינא כהן קרן מהייעוץ המשפטי במשרד הבריאות שבדיקות ה-PCR יינתנו בחינם ל-28 הימים הקרובים בהם התקנות יהיו בתוקף. היא התחייבה ש"אם יהיה שינוי בנוגע לבדיקות המהירות הוא יובא בתקנות. אין אפשרות לשינוי פתאומי".

עם זאת, נועה שוקרון, רפרנטית קורונה באגף התקציבים במשרד האוצר, הבהירה כי התקנות שהונחו אינן מתואמות עם האוצר וכך גם סוגיית מימון הבדיקות. "אין הסכמה כרגע בסוגית המימון של הבדיקות המהירות. לגבי ה-PCR, כדי לקבלה אדם נדרש להצהיר על תסמינים מסוימים במטרה לוודא שהבדיקה לא נעשית סתם. התו הירוק שם את הבדיקות במקום אחר בו הן משמשות כבדיקות לכניסה לעולם הפנאי."

לדברי שוקרון, "משרד הבריאות, בעבודת מטה לא מספיק סדורה, הגיע למצב בו הוא מגיש תקנות לא מתואמות, ומביא למצב שהן מתבססות על הנחה שיש בדיקות מהירות זמינות לאוכלוסייה. בדיקות ה-PCR יקרות יותר ואינן נותנות מענה לביקושים שעל בסיס פעילות ולא על בסיס תחלואה אמיתית, ולשלוח את כולם ל-PCR זה מה שיקרה ממחר בבוקר ויש בזה בעייתיות". לפי החלטת ועדת המחירים של משרד האוצר, עלות בדיקת PCR בישראל היא 149 שקלים לבדיקה.

בסופיה ישראל דיווחו היום על עלייה דרמטית בביקוש לביצוע בדיקות מהירות בכל תחנות הבדיקה בתשלום הנמצאות בסניפי ביקורופא, יוסי אמבולנס, המרכזים הרפואיים ויתר המקומות. בדיקות האנטיגן המהירות מתבצעות באמצעות מכשירי סופיה ניידים על פי הנחיות משרד הבריאות ומיועדות לילדים, בני הנוער ומבוגרים שטרם התחסנו ומחירן 69 שקלים. כל מכשיר יכול לעשות 100 בדיקות בשעה והוא פועל באישור ה FDA ומשרד הבריאות עוד מעיצומה של מגפת הקורונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!