דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שר הבריאות: "עמדות לבדיקות מהירות יופעלו מהשבוע הבא"

השר ניצן הורוביץ חזר והדגיש במסיבת עיתונאים היום (ד') את חשיבותה של השמירה על ההנחיות | על מערכת החינוך אמר: "המטרה שלנו היא לפתוח את שנת הלימודים כסדרה באופן מלא. איך? יותר בדיקות, פחות הגבלות"

שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: פלאש 90)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: פלאש 90)
אסף צבי

"כמו בכל העולם גם בישראל אנחנו מתמודדים עם עלייה בתחלואה בעקבות התפשטות זן הדלתא", אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים היום (רביעי). "זה וריאנט מדבק יותר ומסוכן יותר של הקורונה. אנחנו צפויים לראות עלייה בתחלואה בשבועות הקרובים ולצערנו גם בחולים הקשים.

"יש לנו במשרד הבריאות את טובי המומחים ואינטרס אחד מוביל אותנו: בריאות הציבור בלבד. בניגוד למי שהיה כאן לפנינו, זה השיקול היחיד שמוביל אותנו. אנחנו פועלים בשיקול דעת ולא יוצרים פאניקה מיותרת בציבור, אבל אנחנו מבקשים מהציבור: אל תהיו שאננים".

הורוביץ העריך שהמאבק בווריאנט הדלתא ייארך כמה חודשים. "יידרש שיתוף פעולה של שרי הממשלה ושל כל אזרחי ישראל. כדי שנוכל לשמור על פעילות המשק ולא להגיע להגבלות שיפגעו בשגרת החיים בישראל נדרש שיתוף פעולה של כלל הציבור".

הורוביץ שב והדגיש את חשיבותה של ההקפדה על ההנחיות: "מי שלא עוטה מסכה, מי שמפר בידוד, לא פוגע במשרד הבריאות. הוא פוגע בחברים שלו, ובעיקר מסכן את שגרת החיים של הציבור בישראל. המשוואה היא ברורה: מקפידים אל ההנחיות עכשיו כדי למנוע הגבלות קשות אחר כך. אנחנו מבינים שהקורונה לא תיעלם עכשיו. אחרי הדלתא יבוא זן אחר, ולכן האסטרטגיה שלנו ברורה: חיים לצד הנגיף".

המדיניות שאני מוביל מסתכלת קדימה לא לשבוע הקרוב, אלא לתקופת זמן ארוכה. אני לוקח את כל השיקולים בחשבון, בראש ובראשונה בריאות, אבל גם הפרנסה, גם שגרת החיים של כולם".

הוא התייחס להגבלות הצפויות על המשק: "אצלנו אין הנחתות על ענפי המשק בלי שיח אמיתי עם השטח. הפעם משרד הבריאות הוא זה שיוזם את השיח עם הענפים השונים במשק. אתמול נפגשנו עם ענף התרבות ועם אנשי ענף הכושר. בהמשך נדון עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי לראות איך לתת לכל הענפים להמשיך לפעול ולא לשלוח ענפים לאבטלה".

הורוביץ המשיך ומנה את שלוש ההנחיות הבסיסיות שכולם צריכים לשמור עליהן: "בראש ובראשונה, חיסונים. נכון, יש ירידה ביעילות החיסונים, אבל החיסון עדיין יעיל מאוד נגד מחלה ונגד הדבקה. זה שיש לנו חיסונים זה מצב שבמדינות אחרות בעולם פשוט אין. אני קורא לכל מי שעוד לא התחסן מגיל 12 ומעלה לצאת ולעשות זאת מיד. רוב החולים הקשים בשכבות הגיל הצעירות הגיעו למצב הזה מפני שהם אינם מחוסנים.

"העיקרון השני הוא מסכות. גם על האף וגם על הפה, בכל מקום סגור עוטים מסכה. היעילות שלה גבוהה ביותר, והפגיעה שלה כמעט לא קיימת".

בידודים: אנחנו מגבירים את האכיפה, אבל אין ולא יהיה שוטר בפתח הבית של כל אדם שחייב להישאר בבידוד. כאן האחריות האישית כפולה ומכופלת, ולכן אנחנו אומרים: אל תסכנו את הקרובים לכם. מי שצריך בידוד נשאר בבית, נקודה".

בהמשך דבריו התייחס הורוביץ לתו השמח: "בגל הקודם אירועים מהסוג הזה הפכו למוקדי הדבקה. אנחנו לא רוצים שזה יחזור על עצמו. אנחנו לא רוצים לבטל אירועים. אנחנו רוצים שכל מי שבא לאירוע יידע שהוא בטוח. בהמשך אנחנו רוצים להרחיב את זה גם לאירועים נוספים.

"המטרה שלנו היא לפתוח את שנת הלימודים כסדרה באופן מלא. איך? יותר בדיקות, פחות הגבלות. הדיונים על תקציב המדינה כבר החלו. אני רוצה להזכיר את המובן מאליו: אין מערכת בריאות אחת לקורונה ואחרת לכל השאר. ההזנחה בבריאות הנפש, המחסור בכוח אדם, הפער בטיפול רפואי בין מרכז לפריפריה, כל אלה לא נוגעים לקורונה. אעמוד על כך שמערכת הבריאות בישראל, שנבנתה על עקרונות מדינת הרווחה, תמשיך לפעול על פי העקרונות האלה".

הורוביץ נשאל מה עם אדם שהיה במדינה אדומה, ואז עבר למדינה ירוקה וטס ממנה לישראל, והשיב: "אנחנו כבר התחלנו לאכוף את זה ביחד עם המשרד לביטחון פנים. אנחנו מודעים לעניין הזה, וגם את הסדק הזה אנחנו נסגור. אם מישהו חושב שהוא מנסה להתחכם לעבוד עלינו, בסך הכול הוא עובד רק על עצמו. הוא פגוע בסביבתו, והוא פוגע ביכולת שלנו להמשיך בשגרת קורונה. כל אחד חייב לקחת אחריות אישית לצד האכיפה שאנחנו מפעילים".

על התו הירוק אמר הורוביץ: "כל הצעדים שנקטנו, כולל חובת מסכות ובידודים לשבים מחו"ל, הם צעדים שיכולים לבלום את התחלואה, לא להגיע למצבים קשים מאוד, ובאותו זמן לאפשר את שגרת החיים. אין שום הגבלה על פעילות ואירועים. אין הגבלת תפוסה או הגבלת גיל. מה שאנחנו עושים זה פשוט בדיקות בכניסה כדי להבטיח שהאירועים יהיו בטוחים".

הורוביץ התייחס גם לנושא החינוך: "בשנה שעברה תלמידי ישראל הפסידו כמעט שנת לימודים אחת שלמה. בתי הספר בישראל היו סגורים פרק הזמן הכי ארוך בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. אנחנו נפתח את השנה כסדרה, ונאפשר את זה באמצעות הצעדים שאנחנו נוקטים.

"בחודש שהממשלה פועלת כמעט כל המלצות משרד הבריאות התקבלו. יש דיון, יש קבינט קורונה, ככה זה במדינה דמוקרטית ובסוף יש החלטה. מדינות אסורות, בידודים, התו השמח, חיסונים לבני הנוער, כל הדברים האלה הם תולדה של החלטות משרד הבריאות שאושרו על ידי הממשלה".

לשאלה מדוע בתי מלון ובתי הארחה לא מחויבים לתו הירוק, השיב הורוביץ: "כרגע אנחנו מדברים על אולמות שמחה. אירועים שיש בהם סיכון גבוה להדבקה בגלל האוכל השתייה, התרועעות. כשנרחיב את התו הירוק יהיו גם מוסדות כאלה, כמו מלונות".

על סוגיית התשלום על בדיקות מהירות אמר: "בשבוע הבא תהיה פריסה של עמדות בדיקות מהירות שיופעלו גם על ידי מד"א וגם על ידי חברות אחרות. במקביל, ניתן יהיה לרכוש ערכות לבדיקה עצמית במחיר שווה לכל נפש".

"אין לנו שום כוונה לסגור את נתב"ג. מה שאנחנו מבקשים זה פשוט בדיקות ביציאה ובכניסה. אני חושב שזו עסקה ראויה והוגנת לחלוטין. יש צורך דרמטי בבדיקות בנמלי התעופה ובמעברי הגבול, כי משם מגיעים וריאנטים חדשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!