דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

פרשנות / אנסטסיה גורבנקו היא התקווה

בוקי צ'יש מנתח את הישגי השחייה הישראלית מאז שנחום בוך קפץ למים באולימפיאדת הלסינקי 1952 ועד הסיכוי למדליה בטוקיו 2021 | טור שני

אנסטסיה גורבנקו (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
אנסטסיה גורבנקו (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
ד״ר בוקי צ׳יש

שחייה היא הענף היחיד שבו היה לישראל לפחות נציג אחד בכל אולימפיאדה, מאז שהחלה ההשתתפות במשחקים האולימפיים בהלסינקי 1952. ארבעה שחיינים ישראלים הצליחו להגיע לשלוש אולימפיאדות ברצף: גרשון שפע (רומא, טוקיו, מקסיקו); יואב ברוק (ברצלונה, אטלנטה, סידני); גל נבו (בייג'ינג, לונדון, ריו); ויעקב טומרקין (לונדון, ריו, טוקיו), שיהיה, כידוע, אחד משני נושאי הדגל של המשלחת בטקס הפתיחה בטוקיו 2021.

בתואר "השחיין הראשון שהגיע לאולימפיאדה" מחזיק נחום בוך, שקפץ לבריכה בהלסינקי, שחה 100 מטר חופשי (וסיים במקום ה-59). אברהם מלמד הוא הראשון שעבר שלב: במקסיקו 1968 הוא סיים עשירי ב-100 מטר פרפר. רביעיית השליחים המעורבת (איתן אורבך, ודים אלכסייב, דן קטלר ויואב ברוק) עלתה לגמר באטלנטה 1996. איתן אורבך נכנס להיסטוריה כישראלי הראשון שעלה לגמר אולימפי אישי (מקום השמיני ב-100 מטר גב, בסידני 2000); ובהישג השיא של שחיין ישראלי מחזיק יעקב טומרקין – מקום שביעי ב-200 גב, בלונדון 2012. עמית עברי היא השחיינית הישראלית הראשונה שעברה שלב, ב-200 מטר מעורב אישי, בלונדון.

יעקב טומרקין. השחיין הישראלי שהגיע למקום הגבוה ביותר בגמר אולימפי (צילום: AP Photo/Gero Breloer)
יעקב טומרקין. השחיין הישראלי שהגיע למקום הגבוה ביותר בגמר אולימפי (צילום: AP Photo/Gero Breloer)

זה מה שהשיג הענף ב-69 שנות היסטוריה: התקדמות ממקום 10 לפני 53 שנים עד למקום ה-7. לא מאוד מרשים, אם להיות עדין.

***

למשחקים בטוקיו 2021 מגיעה הנבחרת הגדולה ביותר: 12 שחייני ושחייניות בריכה ושחיין מים פתוחים אחד. אבל גם את התואר הזה אפשר לצנן: בסידני 2000 מנתה הנבחרת 10 שחיינים, ותוספת של שני שחיינים, שאחד מהם הוא שחיין שליחים, אינה משמעותית במיוחד.

ובכל זאת, הנבחרת כבר רשמה הישגים: יש בה הכי הרבה שחיינים שקבעו את קריטריון A הבינלאומי המאפשר השתתפות אוטומטית במשחקים; ולראשונה ישתתפו באולימפיאדה 2 קבוצות שליחים ישראליות: 4X200 חופשי; ו-4X100 מעורב מיקס (נשים וגברים).

***

השחיינים הישראליים יזנקו לבריכה בטוקיו כ-22 פעמים, אך רק לשחיינית אחת, במשחה אחד, יש סיכוי להגיע לגמר. השחייה הישראלית סובבת היום סביב אנסטסיה גורבנקו בת ה-18. גורבנקו זכתה השנה במדליית הזהב באליפות אירופה ב-200 מעורב אישי, וקבעה תוצאה הטובה בכ-2.5 שניות מקריטריון A הבינלאומי. ביום סביר היא מסוגלת להגיע לגמר ב-200 מעורב אישי, וביום מצוין אף לסכן את המקום ה-3, ולעלות לפודיום.

אנסטסיה גורבנקו, מגיעה לטוקיו כאלופת אירופה במשחה ל-200 מטר מעורב אישי (צילום: באדיבות איגוד השחייה)
אנסטסיה גורבנקו, מגיעה לטוקיו כאלופת אירופה במשחה ל-200 מטר מעורב אישי (צילום: באדיבות איגוד השחייה)

לכל שאר השחיינים אין, לדעתי, סיכוי להגיע לגמר, ולמעטים יש סיכוי (קלוש עד אפסי) להגיע לחצי הגמר. כדי לעשות זאת יזדקקו כל השחיינים (להוציא גורבנקו) להתעלות רצינית מצידם ולכישלון היריבים ממדינות אחרות.

למירון חרותי הסיכוי הטוב ביותר לעלות שלב ב-50 חופשי, אם כי לאחרונה הוא לא קבע תוצאה שתחזק את דעתי. את קריטריון A הבינלאומי הוא השיג בווינגייט, אבל בבריכות זרות הוא לא הכוכב ולא שוחה במרכז הבריכה. ובכל זאת, סיכוי יש לו.

ייתר השחיינים קבעו אמנם את קריטריון A הבינלאומי, אבל ממש בקושי. מיכאל ליטברסקי קבע תוצאה הטובה במאית מהקריטריון; גל גרומי קבע תוצאה טובה ב-3 מאיות; דניס לוקטב ב-5 מאיות; טומרקין ב-8 מאיות; תומר פרנקל ב-15 מאיות; וכן הלאה. כל שחיין שקובע את הקריטריון הבילאומי ראוי, כמובן, להערכה, אבל חשוב לדעת שהקריטריון הזה הספיק בריו 2016, למקום ה-16 בלבד.
כך שהתקוות והציפיות מהמשלחת "הגדולה ביותר" הן לשיאים אישיים או לפחות להתקדמות בדירוג.

תחרויות השחייה יחלו ביום שבת בשעה 13:00

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!