דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הפתרון של האוצר לפקקים: לגבות יותר כסף מהנהגים

בהצעת חוק ההסדרים מודיע האוצר על כוונתו להטיל אגרות גודש ולייקר את החניה העירונית | מה עם קידום התחבורה הציבורית? זה, מבחינת האוצר, כבר יכול לחכות

פקקים בכביש 6 (צילום: גיל יערי/פלאש90)
פקקים בכביש 6 (צילום: גיל יערי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד האוצר מקווים שתמריץ כלכלי יוכל להפחית את גודש התנועה במטרופולינים ויורים לכל הכיוונים: אגרות גודש, ייקור החניה העירונית והסדרת שירותי תחבורה גמישה, שיוכלו לפעול גם בשבת, כך לפי טיוטת חוק ההסדרים שפורסמה אתמול (חמישי) בלילה באתר משרד האוצר. האוצר מתכוון להסתער על הגודש בכבישים, בעיקר דרך הסתערות על הכיס של הנהגים, כולל אגרות גודש של 25 שקלים בשעות השיא, ייקור החניה בכחול לבן.

לעומת זאת, החלופות של תחבורה ציבורית יעילה ימתינו כמה שנים, בשל המורכבות של הנחת תשתיות, למעט הגברת התדירות בכמה קווים מהירים.

בטווח המיידי, מציעים באוצר לשנות את הפיקוח על שירותי התחבורה, כך שיתאפשרו שירותי הסעה בתשלום במיניבוסים ואוטובוסים בהסדרים גמישים, מוטי ביקוש, בדומה לשירות באבל דן ואגד תיק תק. עם זאת, לא מוצע לסבסד שירותים אלו, ולכן הם צפויים להיות קרובים יותר לעלות של מונית מאשר של תחבורה ציבורית.

בהצעת החוק נכתב שהגודש בכבישים גורם לנזק של כ-40 מיליארד שקלים בשנה, כמחציתו בשל אובדן שעות עבודה ופנאי, והשאר בשל זיהום אוויר ותאונות דרכים. ללא התערבות, הנזק צפוי לגדול ל-70 מיליארד שקלים ב-2030. בישראל השימוש בתחבורה ציבורית במטרופולינים עומד על 10%-23% בלבד, לעומת 40% ב"מטרופולינים מתקדמים". התועלת של הגעה לעבודה בתחבורה ציבורית מוערכת ב-35-25 שקלים לנסיעה.

הרשויות ייקרו את החניה בכחול לבן

במשרד האוצר מציעים להפוך את תעריף המקסימום לחניה בכחול לבן לתעריף המינימום, ולאפשר לרשויות המקומיות לקבוע מחירים גבוהים יותר. רשויות יוכלו להמשיך לאפשר חניה בחינם לתושבי אזור מסוים, אבל המפקח על התעבורה יוכל לקבוע מספר תווים מקסימלי לאזור.

אגרות הגודש: בין 2.5 ל-20 שקלים

האוצר מציע לגבות אגרות גודש בכניסה לגוש דן לפי שלוש טבעות: 5 שקלים לטבעת החיצונית ו-10 שקלים לטבעות הפנימיות בין 6:30 ל-10:00 בבוקר. המחיר יופחת לחצי בין 15:00 ל-19:00. כמו כן, משאיות ישלמו כפול מכלי רכב פרטי, וכלי רכב דו-גלגלי ישלם מחצית.

תעריף מקסימום יומי לכלי רכב פרטי יהיה 37.5 שקלים, אבל לא יחול על משאיות ומוניות ספיישל. אוטובוסים, מוניות שירות ומכוניות חירום והצלה בתפקיד יקבלו פטור מתשלום.

לאחר שנת בחינה, שעות הגודש עשויות להתרחב בחצי שעה לכל כיוון, וגם המחיר עלול לטפס, בהתאם למהירות הנסיעה בשעות הגודש.

האכיפה תבוסס על מצלמות שיעבירו את המידע לרשות המסים. המידע על תנועת הרכב במיקום מסוים יישמר למשך שנתיים. הצילומים אמורים להיות מעובדים כך שיעידו רק על מעבר הרכב, ולא יאפשרו את זיהוי הנוסעים בו.

רשיון לתחבורה גמישה, גם בשבת

בעקבות הניסויים בתחבורה גמישה, כמו אגד תיק תק ובאבל דן, האוצר מבקש לשנות את תקנות הפיקוח על התעבורה, כך שכל עסק פרטי יוכל להפעיל שירותי תחבורה גמישה, שיורשו לאסוף ולהוריד נוסעים גם בתחנות אוטובוס וגם באמצע הדרך, כל עוד אינם מפריעים לתנועה. התשלום על השירות יידרש להיעשות באמצעים אלקטרוניים, והוא יאפשר את הרחבת שירותי התחבורה בשבת באמצעות שירותי תחבורה פרטיים בתשלום. כיום הסעה פרטית מחייבת תשלום מגורם אחד שמזמין את הנסיעה, ואילו השינוי יאפשר למיניבוס או אוטובוס לפעול בנתיב גמיש, בהתאם לביקוש תוך גבייה מכל נוסע.

מכיוון ששירותים אלו לא זכאים לסבסוד מהמדינה, סביר שהתעריפים בהם לא יהיו זולים במיוחד, וקרובים יותר לתעריפי מונית ספיישל מאשר לתעריפי תחבורה ציבורית.

קנסות באכיפה מהירה על השתמטות מתשלום באוטובוס

במשרד האוצר מתכוונים להתאים את התקנות של הרכבת הקלה בירושלים גם לשאר מפעילי התחבורה הציבורית. כלומר, דרישת ה"תשלום המוגדל", שהיא קנס לכל דבר, על נוסע שהתחמק מתשלום, תקבל תוקף של התרעה לפי חוק ההוצאה לפועל, ותיאכף בהליך גבייה מקוצר. באוצר מעריכים שתופעת ההשתמטות מגיעה באופן מצרפי לאובדן הכנסה של 300 מיליון שקלים בשנה בתחבורה הציבורית, תופעה שקיבלה תנופה, ככל שהאחריות על גביית תשלום ותיקוף הכרטיס עברה מהנהג לנוסעים עצמם.

תחבורה ציבורית יעילה? רק בעתיד

ההגבלות החדשות על הנהגים יוטלו כמעט ללא שום שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית. שיפור כזה מחייב השקעה גדולה בכמה פרויקטים: חניוני ענק בשיטת "חנה וסע" בשפיים ובראשון לציון, מחוץ למטרופולין תל אביב, וסלילת נתיבי אגרה מהירים שבהם תיסע תחבורה ציבורית ללא אגרה.

חוק ההסדרים כולל גם שינויי חקיקה דרמטיים שנועדו להקל על קידום פרויקט רשת המטרו בגוש דן, אבל  היישום צפוי לקחת כ-15 שנה לכל הפחות. 

השינוי המיידי היחיד שמתוכנן הוא הגברת סלילת נתיבי התחבורה הציבורית, על חשבון נתיבי תחבורה פרטית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!