דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כוכבים נופלים מרתקים את המבט

ברגע אחד בטוקיו, הקריירה של אחד המתעמלים הגדולים בהיסטוריה, קוהיי אוצ'ימורה, פשוט הסתיימה | כך גם קרה לרץ האגדי, אבבה ביקלה, במקסיקו 1968

קוהיי אוצ'ימורה נופל מהמתח, טוקיו 2020 (צילום: AP Photo/Gregory Bull)
קוהיי אוצ'ימורה נופל מהמתח, טוקיו 2020 (צילום: AP Photo/Gregory Bull)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

אבבה ביקלה הגיע למרתון האולימפי במקסיקו 1968 במטרה אחת: לעשות את הבלתי יאמן ולזכות במדליית זהב שלישית ברציפות במרתון. דבר שכמובן לא נעשה מעולם. בשתי ההופעות הקודמות שלו במשחקים האולימפיים (1960 ו-1964) ביקלה לא רק זכה במדליית הזהב, אלא גם קבע שיאי עולם. הרץ האתיופי היה החלוץ והשגריר של הרצי האפריקאים ועם התואר הזה הוא גם הגיע לקו הזינוק של המרתון האולימפי במקסיקו 1968.

אבבה ביקילה מאתיופיה רץ יחף את המרתון באולימפיאדת רומא 1960 (צילום: AP Photo/File)
אבבה ביקילה מאתיופיה רץ יחף את המרתון באולימפיאדת רומא 1960 (צילום: AP Photo/File)

ההכנה של ביקלה למשחקים במקיסקו לא הייתה מושלמת, אבל הוא היה רגיל לזה. שלושה שבועות לפני המרתון של טוקיו ב-1964 הוא עבר ניתוח תוספתן וגם זה לא עצר אותו מלזכות בזהב. אלא שהפעם האלוף האולימפי, שרץ עם המספר אחד על החזה כהוקרה על גדולתו, עצר אחרי 15 ק"מ ופרש מהמרוץ. זאת הייתה הפעם האחרונה שאבבה ביקלה רץ מרתון בחייו.

***

קוהיי אוצ'ימורה סיים את המשחקים האולימפיים בריו 2016 כאלוף עולם. המתעמל היפני זכה במדליית הזהב השנייה ברציפות בתואר היוקרתי ביותר בהתעמלות הקרקע, בקרב רב האישי, וקיבע את מעמדו כאחד מגדולי המתעמלים בהיסטוריה. יש שאומרים אפילו הגדול מכולם. השליטה של אוצ'ימוריה בהתעמלות המכשירים הייתה כל כך מוחלטת בעשור האחרון, שהוא זכה לכינויים רבים, ביניהם: "סופרמן" ו"המלך". הוא לא הפסיד תחרות בקרב-רב במשך שמונה שנים ויש לו שלוש מדליות זהב אולימפיות ועוד ארבע מכסף. מאליפות העולם יש לו עוד 21 מדליות (10 זהב, שש כסף ועוד חמש ארד).

המתעמל היפני, קוהיי אוצ'ימורה, זוכה במדליית הזהב בריו 2016. לא הפסיד תחרות בקרב-רב במשך שמונה שנים (צילום: AP Photo/Rebecca Blackwel)
המתעמל היפני, קוהיי אוצ'ימורה, זוכה במדליית הזהב בריו 2016. לא הפסיד תחרות בקרב-רב במשך שמונה שנים (צילום: AP Photo/Rebecca Blackwel)

אוצ'ימוריה גדל לאומה עם היסטוריה עשירה ומוצלחת מאוד בהתעמלות מכשירים. היפנים שלטו באופן אבסולוטי בתחום הזה בשנות ה-60 וה-70, כשזכו חמש פעמיים ברציפות בזהב הקבוצתי במשחקים האולימפיים. חלק גדול מאגדות הענף הם יפנים, בינהם סוואו קאטו (12 מדליות אולימפיות), אקינורי נקיאמה (10 מדליות אולימפיות), טאקשי אונו (13 מדליות אולימפיות) ומיצו צוקהארה (9 מדליות אולימפיות).

אחרי השיא של ריו 2016 אוצ'ימורה סבל מפציעות בקרסול ובגב והתקשה מאוד לחזור לכושר. בחמש השנים האחרונות הוא זכה בסה"כ בשתי מדליות באליפות העולם: מדליית ארד בקבוצתי ומדליית כסף, במקצוע החזק ביותר שלו, המתח. אפילו את אליפות יפן, שבה זכה תשע שנים ברציפות, הוא הפסיד. כשהחלו ההכנות לטוקיו 2020 אוצי'מורה, כבר בן 32, החליט להתמקד רק במתח. הוא זנח את המקצועות האחרים והשקיע את מרצו כדי שהפרידה שלו מהענף מול הקהל הביתי תהיה בלתי נשכחת.

באולימפיאדה הרביעית שלו, אוצ'ימורה עלה אתמול (שבת) לתרגיל מתח וכרגיל בחר לעשות את מה שכל כך מייחד את הקריירה שלו: לקחת את הסיכון. ידוע שאוצי'מורה בוחר את רמת המורכבות והקושי הגבוהים ביותר בתרגילים שלו. מתגרה בגורלו. חי על הקצה ואומר לעצמו: זה הכול או כלום. במשך יותר מעשור זה היה הכול ואתמול זה הסתיים ללא כלום.

אחרי שלושה תרגילי אוויר קשים ומוצלחים אוצ'ימורה איבד אחיזה במוט המתח והחליק על המזרון. עמיחי שפיגלר, השדר המופתע של ערוץ הספורט, היטב לבטא זאת: "אוי לא! זהו. ככה כנראה מסתיימת לה הקריירה של אוצ'ימורה". וזהו. ברגע אחד, הקריירה של אחד המתעמלים הגדולים בהיסטוריה פשוט הסתיימה. בספורט, שהכי חשוב זה לא לפול, אוצי'מורה התרסק. אחרי התחרות הוא אמר: "כבר אין לי את היכולות שהיו לי. עברתי את השיא, אני פשוט צריך לקבל זאת בשלווה".

קוהיי אוצ'ימורה, לאחר הנפילה בתרגיל המתח בטוקיו. "ככה כנראה מסתיימת לה הקריירה של אוצ'ימורה" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
קוהיי אוצ'ימורה, לאחר הנפילה בתרגיל המתח בטוקיו. "ככה כנראה מסתיימת לה הקריירה של אוצ'ימורה" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

כוכבים נופלים מרתקים את המבט. אסור להזיז מהם את העיניים ולפעמים קשה להאמין למה שרואים. קשה להאמין, שרגע אחד הם נוצצים בשמיים וברגע השני הם נעלמים בחסות החשיכה. ככה היה במקסיקו 1968 עם אבבה ביקלה וככה היה אתמול עם קוהיי אוצ'מורה. הוצמדו להם כינויים של גיבורי על, ורגע לפני שהם עוזבים את הספורט ומצטרפים אלינו הם גם מוכיחים, שלמרות הכול, גם הם אנושיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!