דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פרופ' נדב דוידוביץ': "התו הירוק לא צריך להיות אמצעי לחץ להתחסן"

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור מוטרד מההצהרות של ראש הממשלה בנט נגד 'סרבני החיסונים': "זה לא יעזור, עם התנגדות לחיסונים צריך להתמודד ברמה המקומית" | לדבריו, הבדיקות בתו הירוק צריכות להיות בחינם לכלל הציבור

נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון (צילום: יח"צ)
נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון (צילום: יח"צ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, מוטרד מהמהלכים שמובילים בימים האחרונים ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ במאבק בקורונה. לדבריו, החלת התו הירוק על מקומות בילוי היא מהלך נדרש כדי לקיים חיים לצד הנגיף, אך הדרישה מאנשים שלא התחסנו לשלם על בדיקות קורונה, ונאומו של בנט נגד 'סרבני החיסונים' לא יובילו לעידוד התחסנות, ועלולים להיות בעייתיים מבחינה אתית.

"אני מאוד לא אוהב את זה", אומר דוידוביץ' בשיחה עם 'דבר', "מטרת התו הירוק היא לפתוח את המשק בצורה כמה שיותר בטוחה, וממש לא ללחוץ על אנשים להתחסן. אם מישהו לא התחסן ורוצה ללכת למלון, בעיני זה הגיוני לדרוש ממנו לעשות בדיקה, פשוט כדי לשמור על המשק פתוח ועל הבריאות, אבל לא ממקום של ללחוץ עליו. זה בעייתי מבחינה אתית."

דוידוביץ' מדגיש שהבדיקות לתו הירוק, שיידרשו בכניסה למקומות בילוי, צריכות להיות בחינם לכולם, ללא קשר להתחסנות. "חשוב שתהיה אפשרות לעשות בדיקות במימון המדינה, ולא נכון לגבות עליהן תשלום, בוודאי לא מילדים מעל גיל 12 שלא התחסנו."

"ברמה הארצית צריך עידוד חיובי להתחסן"

הוא צפה באי נוחות בהצהרה של ראש הממשלה נפתלי בנט בחמישי האחרון, בה אמר בין היתר ש"סרבני החיסונים מסכנים את החופש של אזרחי ישראל". לדבריו, "זה לא יעזור. אנחנו מדברים כבר שנים על חוק לעידוד התחסנות שיכלול תקציבים להסברה. התנגדות לחיסון זו תופעה מורכבת שנוצרת מסיבות שונות. יש מקומות בהם חוששים בפגיעה בפריון, יש חששות אחרים בקרב אוכלוסיות אחרות. זה דורש התמודדות מקומית, קהילתית."

לדברי דוידוביץ', "יש מקום לביקורת על מי שבוחר לא להתחסן ברמה המקומית, למשל מצד מנהלי בתי חולים או מנהלי בתי ספר. אבל זה לא נכון ברמה הכוללנית והארצית. ברמה הארצית צריך עידוד חיובי להתחסן. היה צריך לומר בדיוק את ההיפך – להצהיר בצורה ברורה שמטרת התו הירוק היא לפתוח את המשק, ולא להעניש את מי שלא התחסן."

את המדיניות האגרסיבית הוא מציע להחליף בצעדים מתונים, שמוסברים לציבור מראש. "בשביל לרכוש את אמון הציבור צריך לקבל החלטות מאוזנות", הוא אומר. מרכיב הכרחי נוסף הוא קבלת ההחלטות בהידברות עם כלל הגורמים. בנושא הזה הוא מציין לחיוב את השיח שמקיימת הממשלה עם גורמים מעולם התרבות והתיירות.

דוידוביץ' מבקר את התגובה התקשורתית המאוחרת של משרד הבריאות לסוגיות שעלו לאחרונה סביב נושא החיסונים, שלדבריו עלולה לפגוע באמון הציבור או ליצור לחץ מיותר. אחד מהם הוא הירידה ביעילות החיסונים במניעת הדבקה, על אף שהם נשארו יעילים במניעת תחלואה קשה ומוות. "היה צריך לצאת בצורה פרו-אקטיבית עם הסברים ברורים. במקום זה, הנתונים הודלפו וזה יצר הרבה בלבול. גם לגבי החיסון השלישי, היה דיון בקרב מומחים על חיסון שלישי בקרב מדוכאי חיסון, והנושא הודלף והתערבב עם חיסון שלישי לאוכלוסיות אחרות, מה שיצר בלבול". כנראה שגם במשרד הבריאות הבינו את הצורך בעדכונים שוטפים לציבור, והחל מהשבוע שעבר נערך תדריך עיתונאים ברמה כמעט יומית.

השינויים והסיכונים שהביא זן הדלתא לא צריכים לדבריו לעצור את החיים בישראל, אלא להוביל להתנהלות זהירה יותר. "המסר של ניצן הורוביץ נכון", אומר דוידוביץ', "החיסונים מועילים, אבל לא ב-100%, והמטרה להמשיך את החיים כמה שניתן, אבל לא כמו בבריטניה, איפה שהסירו את כל המגבלות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!