דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מכשירים כשרים: הסוף לחסימה בסיטונאות של מספרי טלפון 

חברות הסלולר יחויבו לפרסם מספרים חסומים בקווים הכשרים ולנמק את סיבת החסימה תוך יממה | נכון להיום חוסמות החברות טווחי מספרים שלמים בהתאם להנחיות וועדת הרבנים לענייני תקשורת, מה שגורם לחסימות של מספרים ללא הצדקה או צורך הלכתי

חרדי מדבר בטלפון סלולרי (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
חרדי מדבר בטלפון סלולרי (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת הודיע היום (ראשון) על החלטה לגבי חסימת מספרים ב"קומות הכשרות" של חברות הטלפוניה. ההחלטה לא מונעת חסימות שרירותיות של מספרים, אך מחייבת בדיווח על סיבת החסימה ומחייבת לציין מה מספר הטלפון שנחסם, בשונה מהמצב הקיים, בו יכולים להיחסם טווחי מספרים שלמים ללא הבחנה וללא נימוק.  

שר התקשורת, יועז הנדל: "הנפגעים העיקריים מהאופן שבו פועלים הקווים הכשרים הם הציבור החרדי, שמשלם יותר, מקבל פחות ונתון לחסימות שרירותיות. במדינת ישראל אסור שיהיו מרחבי כאוס. ההחלטה היום מחייבת שקיפות מלאה מצד החברות על חסימת טלפונים ותיאסר חסימה של קווים ממשלתיים, ומוקדי חירום והצלה. כמו כן, השקיפות תמגר את השיקולים הלא עניינים שליוו עד עכשיו את מנגנון החסימות. אני תקווה כי יהיה בכך די כדי להסדיר את התחום. אם לא כך, תתווסף רגולציה נוספת". 

 בהמשך לשימוע בנושא חסימות בקווים הכשרים, שפירסם משרד התקשורת בספטמבר 2020, החליט היום (ראשון), שר התקשורת, יועז הנדל (תקווה חדשה), לקבל את המלצות הדרג המקצועי במשרד ולעדכן את רישיונות חברות הסלולר בהתאם לאסדרה החדשה שנקבעה. האסדרה שנועדה למנוע פגיעה אפשרית במשתמשי הטלפונים הכשרים, תחייב את חברות הסלולר לאפשר גישה חופשית למוקדי חירום, מצוקה, רווחה ומספרים ממשלתיים. בנוסף על כך יחויבו חברות הסלולר לפעול בשקיפות באתר האינטרנט שלהן ולהנגיש את המספרים החסומים.  

 להלן עיקרי האסדרה החדשה: 

  • יאסר על חברות הסלולר לחסום את מספרי הטלפון של מוקדי חירום, מצוקה ורווחה ארציים (מספרים של 3 ו-4 ספרות) ולמספרי טלפון אשר הוקצו למדינה ומוסדותיה. ההחלטה תיכנס לתוקף תוך שלושה שבועות. 
  • על מנת לייצר שקיפות במספרים החסומים, חברות הסלולר יידרשו לשמור ולתעד את בקשות החסימה עבור כל מספר שנחסם, כולל נימוק סיבת החסימה, למשך כל תקופת החסימה ושנה לאחר שהוסרה.  
  • חברות הסלולר יידרשו להנגיש באתר האינטרנט שלהן את המספרים שנחסמו, כולל את שם הגורם החוסם ואת תאריך החסימה. החברה תפרסם רשימה של עמותות ותאגידים חסומים, בעוד אנשים פרטיים יוכלו לפנות לחברת הסלולר ולקבל מידע אם הם חסומים ומהי סיבת החסימה. ההחלטה תיכנס לתוקף תוך שלושה חודשים מיום קבלת ההחלטה. הוראה זו גם תמנע חסימת טווחי מספרים שלמים, שכן מבקשי החסימה יידרשו לפרט כל מספר שיש לחסום. 
  • כל מנוי שנחסם יוכל לפנות לשירות הלקוחות של חברת הסלולר אליה הוא מנוי ולבדוק האם נחסם ואת סיבת החסימה. על החברה לספק מענה לפניה בתוך יום עבודה. 

למה לחסום מספרים 

רכישת טלפון "כשר", אשר חסום להודות טקסט ולגלישה באינטרנט, כמו גם קו טלפון "כשר", הינה נורמה חברתית בציבור החרדי, שיש לה אמצעי אכיפה. טווחי מספרי הטלפון שהוקצו לקווים "כשרים" הם ידועים, ובעלות על קו "כשר" מופיעה כדרישה חברתית, למשל, בעת הרשמת הילדים למוסדות חינוך. חלק מהציבור החרדי מעוניין באמת ובתמים בצנזורה, אשר תחסום יכולות טכנולוגיות ומספרי טלפון, בכדי להתאים את השימוש במכשירי הטלפון לאורח חייו

חלק מהחרדים מחזיקים שני קווים, קו כשר במכשיר כשר, בעבור הלגיטימציה החברתית, וקו רגיל במכשיר סלולר רגיל בין עם אישור רבני לצרכי עבודה, או כקו סודי ולא מאושר, לכל צורך שהוא 

הביקורת על ועדת הרבנים 

ועדת הרבנים לתקשורת היא בעלת מונופול על חסימות המספרים לקווים "כשרים" מול חברות התקשורת. לקוחות חרדים מתלוננים מזה מספר שנים שהחסימות הן שרירותיות, מניפולטיביות, ולא משמשות דווקא לצנזורה של תכנים שנחשבים 'בלתי צנועים' אלא גם של תכנים כשרים רבים, או כאמצעי להטיית כספים מבעלי קווי מידע שאינם "מחוברים" לוועדה לכאלו שכן. קווי המידע משרתים מגוון צרכים בחברה החרדית, מלימוד והרצאות רבנים ועד הקלטת הודעות קוליות קבוצתיות. 

חסימות המספרים כללו אפילו את המספר שהיה אמור להודיע לחרדים על החובה להיכנס לבידוד, וכן  הודעות ס.מ.ס שנשלחו בעקבות איכוני השב"כ מה שייתכן והגביר את ההדבקה). החסימות גם פגעו ביכולת של התלמידים החרדים  לקיים למידה מרחוק, משום שחלק מקווי הלמידה היו חסומים

יש כסף בחסימות מספרים 

היות ורגולציית התקשורת הנוכחית קובעת שחיוג לקו סלולרי מחייב בתשלום דמי קישוריות של כ-7 אגורות לדקה בין חברות תקשורת, בעוד שעלותו המעשית קרובה לאפס, הרי שבעלי קווי מידע יצרו מודל עסקי של התחלקות עם חברת הסלולר באותו תשלום, על חשבון החברות האחרות. 

חיוג למוקד ועדת הרבנים מביא למענה קולי המעיד על קיומן של 10 "חברות מאושרות" לפתיחת קווי מידע בפיקוח ועדת הרבנים, והתנגדות לקווי המידע של חברת "ימות המשיח", אשר קוויה נחסמים. על פי התלונות, הפיקוח אינו נוגע דווקא לתוכן, אלא ובעיקר, לתשלום בעד הרשאת הקו או לסכסוכים פנימיים של זרמים פנים חרדיים

משרד התקשורת שומר על המונופול 

במשך השנים נעשו נסיונות שונים של גורמים חרדים להקים עוד ועדת רבנים, אלא שמשרד התקשורת לא אישר ללקוח בחירה חופשית בין ועדות. כלומר, אף שמותר להקים ועדה מתחרה, אסור לפעול בתוך אותם טווחי מספרי טלפון של הועדה הנוכחית.

כל עוד הציבור החרדי מזהה קו "כשר" לפי תחילת המספר, הרי שסיכויי ההצלחה של "כשרות מספרים" אחרת הם אפסיים. גם בהחלטה הנוכחית, המשרד לא התערב במונופול של ועדת הרבנים לענייני תקשורת בתוך "הקומות הכשרות" של חברות התקשורת.

גורמים הקרובים לוועדה טוענים שחסימות המספרים מסייעות להיאבק בתופעה לפיה קווי תוכן נושאי רווח מתקשרים לצרכנים ומנתקים, וכאשר הלקוח מתקשר חזרה מחוייבת חברת הסלולר בעלות השיחה לספק אחר. 

מדובר במרוץ "חתול ועכבר" – ככל שוועדת הרבנים חוסמת מספרים, בעלי הקווים העסקיים מחליפים מספרים חסומים במספרים חדשים, ומתקשרים בעזרתם למספרי טלפון כשרים רבים, על מנת להודיע על המספר החדש. הציבור בעלי הקווים הכשרים סובל משתי התופעות גם יחד – חסימות שרירותיות וצילצולים-ניתוקים – כאחד.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!