דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בעלי מאגר לוויתן מעוניינים לאחסן קונדנסט במתחם 'אורות רבין' בחדרה 

דלק קידוחים הודיעה לבורסה על הכוונה לאחסן את תוצר הלוואי הנוזלי של שאיבת הגז באתר של חברת החשמל | איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל: "מטרד סביבתי ובטיחותי, נפעל למניעת המהלך"

אסדת לווייתן (צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה)
אסדת לווייתן (צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שברון, רציו ודלק קידוחים, בעלות השליטה במאגר הגז לוויתן הודיעו היום (שלישי) לבורסה על כוונתן לאחסן קונדנסט במתחם 'אורות רבין' של חברת החשמל בחדרה ולפנות אותו משם במיכליות כביש. בעלי המאגר עדיין מחפשים חלופה רווחית לשימוש בתוצר הלוואי של לוויתן, לאור סירוב בזן לשלם עליו.

הקונדנסט (בעברית: תעבית) הוא תערובת של נוזלי גז שמופקים ביחד עם הגז במאגר ומופרדים ממנו בתהליך הזיקוק. הקונדנסט דומה לנפט קל, ונחשב לחומר איכותי לזיקוק בבתי הזיקוק.

כיום, קונדנסט ממאגר תמר מוזרם בצנרת לבית הזיקוק באשדוד. ממאגר לוויתן מוזרם  החומר, כברירת מחדל, לבזן במפרץ חיפה ללא תשלום. בזן ניצלה את ההכרח של לוויתן לפנות את החומר מאסדת הגז וסירבה לשלם עליו.

כל כמות של החומר שמוזרמת לבזן ניתנת למעשה בחינם, תוך יצירת הפסד הכנסות פוטנציאלי למאגר לוויתן והפסד הכנסות מסים למדינה על מכירות אלו. מדובר על מכירות אפשריות של כ-50 מיליון דולר בשנה ומיסים של 5 מיליון דולר לפחות למדינה.

בהודעה לבורסה מהיום הודיעה דלק קידוחים כי שברון "חתמה ביום 14.6.2021 על מזכר הבנות בלתי מחייב עם חברת תשתיות אנרגיה בע"מ ('תש"ן') המגדיר את חלוקת האחריות בין שברון לתש"ן, במסגרת פרויקט להקמה ותפעול של תשתית ייעודית להזרמת קונדנסט מאסדת לוויתן למכלי אחסון שבאתר תחנת הכוח 'אורות רבין', אשר יושכרו לצורך זה, והעמסתו על גבי מכליות".

על פי ההודעה, ביצוע הפרויקט כפוף לחתימת הסכם מחייב בין הצדדים, ולחתימת הסכם בין תש"ן לחברת החשמל על השימוש בשטחים שבאתר תחנת הכוח. עוד ציינה ההודעה את הצורך בקבלת אישורים רגולטוריים "ככל שידרשו".

ב-15 בדצמבר 2019 הודיעה דלק קידוחים לבורסה  על שני הסכמים: הסכם ארוך טווח לפינוי הקונדנסט בחינם לבזן דרך צנרת הנפט של קצא"א והסכם עם חברת סחר בינלאומית עד סוף 2020 לרכישת הקונדנסט בכסף.

בשותפות לוויתן מקווים למכור כמה שיותר מהקונדנסט ללקוחות מזדמנים, משום הזרמה לבזן בחינם פירושה אבדן הכנסות פוטנציאלי של 3 מיליון דולר בכל חודש.

לאחסון הקונדנסט במתחם 'אורות רבין' עלולות להיות השלכות סביבתיות הנובעות מהנדיפות הגבוהה של החומר. בנוסף, במקום למהול אותו כיום בצנרת הנפט של תש"ן שמובילה נפט לבזן, בכוונת בעלי המאגר לפנות את החומר במיכליות כביש. אופן פעותה כזה עלול לגרום לסיכונים מוגברים לעומת ההזרמה בתוך צינור נפט תת-קרקעי.

תגובת איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל להודעת דלק קידוחים על הכוונה לאחסן קונדנסט באורות רבין

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, ניר סהר: "האיגוד מתנגד להקמת עוד מתקן לאחסון קונדנסט במרחב האיגוד, אם זה באתר אורות רבין  בחדרה, באתר חגית ובכל מקום אחר. הקודנסט מהווה מטרד סביבתי ואף בטיחותי – במידה וההובלה ו/או האחסון אינו מבוצע כשורה.

"ניתן לייצא את הקודנסט באמצעות אנייה ייעודית לחו"ל, או לטפל בו בסמיכות לקידוח ולא להובילו ליבשה. בכוונתנו לפנות למשרד האנרגיה על מנת לפעול למניעת אחסון /שינוע , הובלת קונדנסט במרחב האיגוד".

ד"ר יובל ארבל, ארגון צלול: "הסיכון ממיכלית ימית של קונדנסט שתתמלא או תצא בסמיכות לחוף הוא לאין ערוך גבוה מכל אפשרות אחרת.גם שינוע מיכליות כביש הוא פתרון גרוע.
לכן הקונדנסט צריך לעבור בצינור לאחד מבתי הזיקוק כל עוד אלו קיימים".

בחברת החשמל בחרו שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!