דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מחיר המדליה: זהב שחור

המתעמלות האולימפיות, ילנה מוחינה הרוסיה וקרי סטרונג האמריקאית, שילמו בבריאותן על הלחץ להסתכן, להתאמן ולהתחרות פצועות. סימון ביילס עצרה קודם. את סבטלנה חורקינה הצילה תספורת

קרי סטרוג נישאת אל הפודיום על ידיו של מאמנה, בלה קרולי, אחרי שקפצה ברגל פצועה בתחרות הקבוצתית בקרב-רב באטלנטה 1996 (צילום: REUTERS/ Mike Blake)
קרי סטרוג נישאת אל הפודיום על ידיו של מאמנה, בלה קרולי, אחרי שקפצה ברגל פצועה בתחרות הקבוצתית בקרב-רב באטלנטה 1996 (צילום: REUTERS/ Mike Blake)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"צריך לשים את הבריאות הנפשית במקום הראשון", אמרה מתעמלת-העל סימון ביילס, אחרי שפרשה אתמול (שלישי) במפתיע מהתחרות הקבוצתית בטוקיו. בין הניתוחים והפרשנויות, שניסו להסביר את הצעד הבלתי צפוי בעיקר בתחושת הלחץ הנפשי, עלתה טענה מעניינת ולפיה, מתעמלות, בהבדל מספורטאים אחרים, נדרשות לבצע תרגילים מסוכנים, ואיבוד ריכוז רגעי עלול לגרום להן לפגיעה גופנית קשה.

סימון ביילס, אחרי שפרשה מהתחרות הקבוצתית בהתעמלות מכשירים (צילום: Moritz Müller via Reuters Connect)
סימון ביילס, אחרי שפרשה מהתחרות הקבוצתית בהתעמלות מכשירים (צילום: Moritz Müller via Reuters Connect)

ייתכן וביילס חשה באובדן הריכוז ולכן החליטה לעצור. טוב שעשתה כך. בהתעמלות האולימפית היו, כידוע, מקרים שהסתיימו באסון.

ילנה מוחינה: הפכה למשותקת

ילנה מוחינה היתה אמורה להיות אלופה אולימפית. כשהיתה בת 12 הרשימה ביכולותיה מאמן בכיר, שביקר בבית הספר שלה וחיפש מתעמלות בעלות פוטנציאל. היא צורפה למועדון ההתעמלות צסק"א מוסקבה, אך עד גיל 16 לא עוררה תשומת לב רבה.

המתעמלת ילנה מוחינה. מאמנה דרש ממנה להמשיך להתאמן גם כשהייתה פצועה(צילום: Eileen Lansley/ויקימדיה).
המתעמלת ילנה מוחינה. מאמנה דרש ממנה להמשיך להתאמן גם כשהייתה פצועה(צילום: Eileen Lansley/ויקימדיה).

בעקבות זכייתה הנדירה של נדיה קומנץ' בתחרות הקרב רב, באולפיאדת מונטריאול (1976), חיפשו הרוסים תשובה למתעמלת הרומניה נמוכת הקומה. מוחינה היתה שם. תוך שנתיים היא הפכה לתשובת האימפריה הסובייטית, כשניצחה את קומנץ' באליפות העולם ב-1978, והביאה לברית המועצות זהב כפול – קבוצתי ואישי.

ככל שהתקרבה האולימפיאדה הבייתית במוסקבה (1980), הלחץ לנצח את המתחרות הרומניות, ובראשן קומנץ', הפך לטירוף מקומי, ומוחינה היתה צריכה לשאת אותו על כתפייה הצרות. מאמנה דרש ממנה להמשיך להתאמן גם כשהייתה פצועה, ודחף אותה לבצע תרגילים וירטואוזיים שהיו אמורים להבטיח את הניצחון. אחד מהתרגילים היה "סלטת תומאס", תרגיל מסוכן, שהגיע מהתעמלות הגברים, ועד אז לא בוצע על ידי אישה.

למרות שהתחננה לא לבצע את התרגיל, המאמנים לא ויתרו לה. ואז קרה האסון. שבועיים לפני פתיחת האולימפיאדה, מוחינה נפלה במהלך אימון על הסנטר, שברה את עמוד השדרה ונותרה לכל חייה משותקת מהצוואר ומטה. היא נפטרה ב-2006 במוסקבה.

קרי סטרוג: לא בחרה להיות גיבורה

באלבום הגיבורים הספורטיביים שעשו את הלא יאומן, חקוקה תמונה מאטלנטה (1996): קרי סטרוג נישאת אל הפודיום על ידיו של מאמנה, בלה קרולי, אחרי שקפצה ברגל פצועה בתחרות הקבוצתית בקרב-רב. הנבחרת האמריקאית זכתה בזהב, והאמת מאחורי התמונה האייקונית נחשפה בסרט הדוקומנטרי, “Athlete A”, ("מתעמלת א'"), שפורסם בשנה שעברה בנטפליקס.

התברר כי קארולי הפעיל לחץ אדיר על המתעמלות, שהורעבו, התאמנו פצועות והיו נתונות למניפולציות פסיכולוגיות כדי שיהיו כנועות וממושמעות. הכל בשביל זכייה בזהב. סטרוג לא בחרה להיות גיבורה, כמו שאוהבים להציג אותה. הלחץ האדיר שהפעיל צוות האימון, לקח מסטרוג השבורה נפשית את זכות הבחירה. סטרוג היא לא גיבורה שבחרה להקריב את עצמה למען המולדת, היא קורבן.

קארולי זיהה את הרגע המכונן וביים את סחיבתה על הידיים לפודיום, כרגע שנצרב בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים. אבל סטרוג שילמה את המחיר. בעקבות הפציעה הקשה שהוחמרה, היא נאלצה לפרוש ממקצי הגמר האישיים אליהם העפילה, ונמנעה ממנה האפשרות לזכות במדליות נוספות.

סבטלאנה חורקינה: ברחה וחזרה כדי לזכות בזהב

שלא כמו אולגה קורבוט ונדיה קומנץ' קטנות הקומה, של שנות ה-70, סבטלאנה חורקינה היתה גבוהה יחסית, ובעלת מראה אצילי. קראו לה "הדיווה". היא שלטה בתחרויות הקרב רב, ובמהלך הקריירה זכתה ב-20 מדליות באליפויות העולם, 9 מהן מזהב.

המתעמלת, סבטלאנה חורקינה, זוכה בזהב בסידני 2000, לאחר שנעלמה ובמשך שעות ארוכות לא הצליחו למצוא אותה (צילום: Reuters)
המתעמלת, סבטלאנה חורקינה, זוכה בזהב בסידני 2000, לאחר שנעלמה ובמשך שעות ארוכות לא הצליחו למצוא אותה (צילום: Reuters)

לסידני 2000 היא הגיעה כפייבוריטית לכבוש את הפודיום, רמה בפני עצמה. הלחץ היה אדיר. העיניים היו עליה. האם היא תצליח להביא את הזהב לרוסיה? בתחרות הקבוצתית בקרב רב, הנבחרת הרוסית לא השיגה מדליה, אך חורקינה סיימה במקום הראשון הכללי.

הלחץ עלה עד שהתפוצץ במהלך גמר הקרב-רב האישי. בקפיצה על סוס הקפיצות, חורקינה, כמו מתעמלות אחרות, נפלה והתרסקה על הרצפה. כועסת על עצמה היא המשיכה בתחרות, אך לחץ עשה את שלו. גם מהמקבילים המדורגים, המכשיר החזק ביותר שלה, היא שוב נפלה, ואיתה התרסק גם החלום לזכות במדליה אולימפית.

מאוחר יותר התברר כי סוס הקפיצות נבנה בטעות נמוך בחמישה סנטימטרים מהמקובל, ולכן נרשמו נפילות רבות. מארגני התחרות אפשרו לכל המתעמלות שנפלו לקפוץ מחדש. מאמנה של חורקינה אמר לה להחליט לבד, והיא החליטה שלא לקפוץ שוב.

בסיום התחרות היא נעלמה ובמשך שעות ארוכות לא הצליחו למצוא אותה. הדאגה מהנורא מכל חלחלה בקרב אנשי המשלחת הרוסית. מאוחר יותר היא סיפרה שפשוט רצתה לברוח, ולהודיע על  פרישה. למזלה, ברגע המשבר, היא פגשה בכפר האולימפי את אחותה, שדרשה ממנה להמשיך להילחם.

בלי להודיע לאיש חורקינה יצאה לשאוף אוויר בעיר, עשתה קניות, הסתפרה, ושבה לכפר האולימפי חדורה ברוח קרב. היא עלתה לגמר המקבילים המדורגים זקופת קומה, בשיער קצר יותר, והייתה בלתי ניתנת לעצירה בדרך למדליית הזהב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!