דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

השרה להגנת הסביבה נגד הרפורמה ברישוי העסקים: ״יעמיד אותנו במצב של אחריות ללא סמכות״

תמר זנדברג מזהירה מהקמת 'רגולטור על' שיחליש את היכולת לטפל במפגעים סביבתיים | ״מנגנון מסורבל, בזבזני ובירוקרטי שיגרום לנזק בריאותי וסביבתי חמור״

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הביעה היום (רביעי) התנגדות לתיקון חוק רישוי העסקים בחוק ההסדרים הקרוב: "אנחנו מאוד מודאגים כמשרד, ואני כשרה, שהרפורמה הזו תעבור כפי שהיא. אנחנו במאני טיים, ויש כאן ניסיון להקים מנגנון מסורבל, בזבזני ובירוקרטי, שיפגע בצורה חמורה באינטרסים הציבוריים החיוניים ביותר, ויגרום לנזק חמור בכל הנוגע לבריאות, לסביבה ולאיכות החיים של תושבי ותושבות ישראל". 

לדבריה, "התפקיד שלנו כמשרד להגנת הסביבה בכל הנוגע לרישוי העסקים, הוא לשמור על הציבור מפני מפגעים סביבתיים ובריאותיים כמו רעש וריח, זיהומי אוויר, קרקע ומים, ושימוש בחומרים מסוכנים שיכולים לעלות בחיי אדם. הרפורמה ברישוי העסקים תעביר את הסמכויות המקצועיות הסביבתיות ממומחי המשרד להגנת הסביבה, לגוף חיצוני אחר. זאת בזמן שהאחריות על האינטרס הסביבתי ועל נושאי הסביבה המקצועיים תיוותר בידי המשרד. זה יעמיד אותנו במצב של אחריות ללא סמכות".  

עוד אמרה השרה תמר זנדברג כי "אנחנו מטפלים בעסקים קטנים כמו תחנות דלק, שיכולות לגרום לזיהום כבד של קרקע ומים ולפלוט חומרים מסוכנים. עסקים נוספים הם הטיפול בפסולת ובשפכים, ומכבסות שנמצאות בריכוזי אוכלוסיה ועושות שימוש בחומרים מסוכנים ומסרטנים. במקרה של אסון שייגרם לבריאות הציבור או לסביבה בגלל התיקונים בחוק רישוי העסקים – לא נוכל לשאת באחריות אם לא נהיה הגורם המקצועי שקובע את הסטנדרט לרשיונות העסק".  

השלכות הרפורמה ברישוי עסקים לפי המשרד להגנת הסביבה (מקור: מצגת המשרד להגנת הסביבה, תדריך לעיתונאים, 28 ביולי 2021)
השלכות הרפורמה ברישוי עסקים לפי המשרד להגנת הסביבה (מקור: מצגת המשרד להגנת הסביבה, תדריך לעיתונאים, 28 ביולי 2021)

"בשל החשש שלנו, נרצה להוציא את הרפורמה הזו מחוק ההסדרים. או לכל הפחות להכניס בה שינויים משמעותיים. נרצה לבצע שינוי קטגורי במבני הסמכות והאחריות שחוק הזה מייצר עבורנו. זה עניין דרמטי, לא נוכל להישאר עם אחריות ללא סמכות. ככל שהרפורמה הזו תישאר בחוק ההסדרים, זה השינוי המשמעותי שיש להעביר", סיכמה.  

התנגדות השרה בוטאה במכתב שנשלח לשר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), שרת הפנים איילת שקד (ימינה), סגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה (ימינה) ולשר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה).

לטענת המשרד להגנת הסביבה, הוספת ועדה נוספת (בשם הועדה לאסדרה) על המנגנון הקיים תסיט את המשאבים המעטים גם כך על חשבון קידום תנאים אחידים לעסקים (מפרטים) ותגרור עיכוב בפרסום שלהם. הקצאת משאבים לרשות חדשה נוספת כאשר במשרד להגנת הסביבה תקן אחד בלבד להכנת המפרטים עבור 61 סקטורים

עוד טוען המשרד כי הקלות ברגולציה, מתוך הסתכלות כלכלית על טובת עסק ספציפי, עלולות לגרום לנזק בריאותי וכלכלי נרחב, אם לא יתאפשר למשרד להגנת הסביבה להפנות דרישות במהירות הנדרשת אל אותו העסק.  

להגדיל את ההשקעה במקום להטיל אזיקים על הרגולטור 

במשרד לא מכחישים כי חוק רישוי עסקים הינו סבוך וזקוק לתיקונים, אך מדגישים כי רק לפני 3 שנים החלה רפורמה ברישוי העסקים שנכנסה לתוקף מלא רק באפריל השנה. במשרד מצרים על כך שהשינוי הנוכחי נעשה ללא הפקת לקחים, אלא כיוזמה בפני עצמה, שלא מתייחסת לתהליכים שקדמו לה.  

לפי הצעת המשרד להגנת הסביבה יש לשנמך את הועדה לאסדרה כועדה מייעצת, שתפקידה לשפר את הרגולציה ולכוון אותה לפורמטים אחידים.  

עוד דורשים במשרד להגדיל את התקנים המקצועיים והתקציבים הנדרשים בכדי לבצע עבודה תכנון רגולציה משופר משופרת ולבחון מראש השלכות שליליות שעלולות להיות לה, במקום בדיעבד.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!