דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אלה סמילנסקי אנגלר, מטפלת סיעודית: "כשמעלים את גיל הפרישה לנשים, חייבים לקחת בחשבון עבודות קשות"

סמינלנסקי אנגלר (54) מודאגת מתכנית האוצר להעלות את גיל הפרישה ל-64, ללא התייחסות לעובדות מקצועות שוחקים | "העבודה שלי יוצרת פריצות דיסק, בעיות גב וברכיים, וגם קשיים מנטליים. כבר בגילי אני בקושי עובדת"

אלה סמילנסקי (צילום: אלבום פרטי)
אלה סמילנסקי (צילום: אלבום פרטי)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"העבודה שלי מאוד מאוד קשה. גם מנטלית וגם פיזית. אם כבר חושבים להעלות את גיל הפרישה, חייבים לקחת בחשבון עבודות קשות, ושתהיה בהן אפשרות לפרוש מוקדם", אומרת ל'דבר' אלה סמילנסקי אנגלר, בת 54, שעובדת כמטפלת סיעודית, "למען האמת אני לא יודעת אם אני אצליח לעבוד פיזית כל כך קשה עד גיל הפרישה".

מאות אלפי נשים בישראל עובדות במקצועות שוחקים, וייאלצו להמשיך לעבוד בעקבות העלאת גיל הפרישה לנשים שמקדם האוצר בחוק ההסדרים. המהלך, שלפי הצעת האוצר צפוי לצאת לפועל כבר מינואר הקרוב, יעלה את גיל הפרישה המינימלי בהדרגה מ-62 ל-64 בתוך 11 שנים, ולאחר מכן יפעל מנגנון של 'טייס אוטומטי' בהתאם לעלייה בתוחלת החיים. למרות הבטחות לצעדים שיגנו על נשים שייפגעו מהמהלך, עד כה לא הציגה הממשלה כל מתווה כזה מלבד הבטחות מעורפלות. שרות בממשלה כמו מירב כהן ומרב מיכאלי, וגם ההסתדרות ונעמ"ת, הודיעו שיתנגדו להעלאת גיל הפרישה ללא הגנה לנשים.

סמילנסקי אנגלר, שמובילה בשנים האחרונות מאבק לשיפור תנאי העבודה של המטפלות הסיעודיות, מספרת על המחיר הכבד שהיא משלמת בעבודתה: "אני כבר 24 שנים בתחום, ועובדת עם אנשים מרותקים למיטה, חולי אלצהיימר או דמנציה ומוגבלים פיזית. חוץ מהטיפול זה ניקיון, קניות וליווי. ברור שזה דורש ממני כוח פיזי וכתוצאה מזה פריצות דיסק, בעיות גב, בעיות ברכיים, כאבי רגליים. לצערי, אין הגדרה של מחלות מקצוע אצל מטפלות".

"חוץ מזה זאת עבודה מאוד קשה מבחינה נפשית ומנטלית. אנשים מבוגרים לא נותנים לך אנרגיות, הם לוקחים לך אנרגיות. צריך המון סבלנות, המון מסירות. והרבה פעמים קורה שהם נפטרים, הולכים לעולמם על הידיים שלנו. בכלל העבודה שלנו קשורה למוות של מבוגרים. המטופלים מתים וזאת טראומה נפשית, סטרס שאנחנו עוברים ומאוד קשה להתמודד איתו. זה משפיע עלינו, מכניס אותנו לדיכאונות, לחרדות".

"אני חוזרת הביתה ואני לא בן אדם, וכל מטפלת תגיד לך את זה"

סמילנסקי אנגלר לא לבד. "אני שומעת מהרבה מטפלות שמתפטרות עקב מחלה מסוימת של הגב והפרקים, וגם מחלות פסיכיאטריות של חרדות ודיכאונות, שבגללן הן פשוט לא מסוגלות להמשיך לעבוד בתחום. בגלל זה יש חוסר ענק של מטפלות בכל הארץ".

ההצעה להאריך את התקופה שבה תהיה חייבת לעבוד ללא קצבת זקנה מהמדינה, עלולה להיות גזרה בלתי אפשרית עבורה ועבור חברותיה למקצוע. "אני, כבר בגילי, 54, בקושי עובדת. אני חוזרת הביתה ואני לא בן אדם. וכל מטפלת תגיד לך את זה. אנחנו דורשות מהמדינה לא להעלות למטפלות את גיל הפרישה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!