הקונגרס האמריקאי אישר אתמול בלילה (רביעי) את מסגרת תכנית ההשקעה בתשתיות המשותפת לשתי המפלגות, שגודלה טריליון דולר. אחרי התנגדויות קשות מהמפלגה הרפובליקנית ופשרות שהובילו לצמצום היקף ההשקעה המתוכננת, הצדדים הצליחו להסכים על מתווה שיאפשר הרחבה תקציבית ניכרת להשקעה בתשתיות.
המשמעות היא שכעת נציגים משתי המפלגות ידונו בהרכב המדויק של התכנית, שמסגרתה תהיה טריליון דולר. הצדדים יגבשו הצעה ויביאו אותה להצבעה בסנאט, אבל היא תידרש לתמיכה של 60 סנאטורים כדי לקבל אישור סופי ולצאת לפועל.
עם זאת, על אף תמיכה של רפובליקנים רבים בתכנית, שעתידה להיטיב במידה רבה עם המצביעים שלהם, הם עלולים למשוך את תמיכתם כמנוף לחץ נגד תכנית ההשקעות הנפרדת שמקדמת המפלגה הדמוקרטית.
במפלגה הדמוקרטית מנסים להגיע להסכמה פנימית שתאפשר להם לאשר הגדלה של 3.5 טריליון דולר בהוצאה על מערכת הבריאות והרווחה. לתכנית הזו קיימת התנגדות ניכרת במפלגה הרפובליקנית, ובמפלגה עלולים לאיים בהצבעה נגד תכנית התשתיות כדי ללחוץ על המפלגה הדמוקרטית להקטין את חבילת התמריצים הנוספת.
מהטיוטה הראשונית לתכנית נראה שכ-110 מיליארד דולר יושקעו בשיפוץ וחידוש כבישים וגשרים, עוד 73 מיליארד דולר בחיזוק תשתיות החשמל, עוד 66 מיליארד במערכת הרכבות ו-65 מיליארד בתשתיות האינטרנט המהיר. התחבורה הציבורית העירונית תזכה ל-39 מיליארד דולר, ותשתיות לרכבים חשמליים יתוקצבו ב-15 מיליארד דולר.