דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שקד והחקלאים בדרך להסכמה על הגבלת התכנון בשטחים פתוחים

מסתמן שאסור יהיה לוועדות הארציות למתחמים מועדפים לדיור להפקיע יותר מ-30% משטחי יישוב, והן יחזירו את הקרקעות אם לא תהיה בנייה

שרת הפנים איילת שקד. "לא נשנה את מספר השנים שעובד זר רשאי להישאר בישראל" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שרת הפנים איילת שקד. "לא נשנה את מספר השנים שעובד זר רשאי להישאר בישראל" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד טברסקי

מסתמנת הסכמה בין משרד הפנים לתנועת המושבים והמועצות האזוריות בנוגע להגבלת פעולת הוועדה ארצית למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) בשטחים חקלאיים פתוחים. תנועת המושבים ומרכז המועצות האזוריות דרשו ממשרד הפנים שהקרקעות שיופקעו לא יעלו על 30% משטח היישוב ובמידה ולא ימומשו תוך ארבע שנים – יוחזרו ליישובים.

מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח מסביר בראיון ל'דבר' כי הוא מעריך שתהיה הסכמה על היקף הבנייה המאושר, כך שלא אופי היישובים החקלאיים. הסיכומים בנוגע לפרטי החוק ידונו בתחילת השבוע הבא בוועדת הפנים, אז צפויים המושבים והמרכז לשלטון מקומי להגיש בקשות נוספות שינסו להחריג את השטחים החקלאיים כמה שניתן מהפקעה על ידי הותמ"ל.

חוק הוותמ"ל עבר בקריאה ראשונה ביום רביעי האחרון וצפוי לעבור לקריאה שנייה ושלישית במרתון דיונים בוועדת הפנים בשבוע הקרוב. במושבים ומרכז השלטון האזורי רואים בהחרגות הישג שכן בהצעת החוק שאושרה בהתחלה הועדת השרים לחקיקה בשבוע שעבר, לא צוינה כלל החרגה שטחים פתוחים, חרף הבטחות "משרד הפנים והשיכון רצו לאשר חוק ללא מגבלות וללא הפרעות, רק בלחץ כבד מאוד שלנו ומרכז המועצות האזוריות ושרת הסביבה תמר זנדברג הצלחנו לעצור" אומר יפרח.

קואליציה של 20 ארגונים ירוקים שלחה מכתב לחברי הכנסת בקריאה להתנגד לחוק. "הועדה שמבקשים להאריך מציגה פעילות ענפה שכל כולה בסתירה לשמירה על החקלאות, על הבריאות, על חברה וקהילה ועל הסביבה" נכתב במכתב.

הוועדה ארצית למתחמים מועדפים לדיור הוקמה מכוח 'החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור', שאושר ב-2014 כמענה למצוקת הדיור, במטרה לזרז ולייעל תהליכי תכנון לדירות מגורים. היא מוסמכת לדון בשטחים שהוגדרו על ידי רשות מקרקעי ישראל או הרשות להתחדשות עירונית כמתחמים מועדפים לדיור. בגלל שנחקק כהוראת שעה (חקיקה זמנית), החוק הוארך כל פעם בשנה או בשנתיים. תוקפו האחרון פג לפני שנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!