דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורס חובלים

קורס חובלים / איבד את אביו והמשיך בקורס חובלים: "הים חיבר בינינו"

סגן עילי תמיר, שאביו נהרג בתאונת דרכים קשה לפני כשנה, סיים אמש (רביעי) בהצלחה את קורס החובלים ה-133 של חיל הים. "אבא היה גאה בי"

סגן עילי תמיר ואביו המנוח. (התמונה באדיבות דובר צה"ל).
סגן עילי תמיר ואביו המנוח. (התמונה באדיבות דובר צה"ל).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

"הסיפור התחיל בגיל צעיר, כשאבא הוציא רישיון 'סקיפר' (רישיון משיט לספינות קטנות ויאכטות, מ.ר.) ויכולנו לשוט ביאכטה, וגם אני עשיתי רישיון לצלילה. החיבור לים היה אוטומטי. היינו יוצאים כמעט כל שבוע לצלילות או להפלגות, אני זוכר את עצמי מגיל 13 וממש עד ימיו האחרונים – אני אבא והים", נזכר סגן עילי תמיר, בן 21 מכפר סבא, שאביו הלך לעולמו בתאונת דרכים קשה לפני כשנה. "הים היה משהו שמאוד חיבר בינינו", סיפר בראיון ל'דבר ראשון'.

תמיר היה בין צוערי המחזור ה-133 של קורס חובלים, שטקס הסיום שלו התקיים אמש (רביעי) בבסיס הצוללות בחיפה. בתום קורס שארך שנתיים וארבע חודשים וכלל הכשרה מקצועית, פיזית ומנטלית יהפכו תמיר וחבריו למקדים בכלי השיט השונים והמתקדמים של החיל.

טקס סיום קורס חובלים מחזור 133 (צילום: דובר צה"ל)
טקס סיום קורס חובלים מחזור 133 (צילום: דובר צה"ל)

למרות המשבר הקשה שפקד אותו ואת משפחתו, שאף הביא אותו להרהר בהמשך דרכו, החליט תמיר כי יסיים את הקורס. "ברגע שחווים משבר כזה מתחילים לערער על הכל. איפה אני נמצא? לאן אני הולך? אבל עם הרבה תמיכה מהמשפחה ועם הבנה שזה מה שהוא היה עושה, החלטתי להמשיך. זה היה מאוד מאתגר, הייתי צריך לפצל את הקשב בין הקורס לבין החיים בבית".

– איך אבא שלך השפיע על מי שאתה היום?
"לא עברתי גיבוש טייס, ונלחמתי כדי לקבל זימון לקורס חובלים. חשבתי שזה תפקיד שיתאים לי שמשלב מקצועיות של מערכות השטה של הספינה ואהבה לים. אבא הכין אותי לתפקיד מבחינת בגרות. חוסן מנטלי, ערכים פיקודיים וערכי הומניים".

– איך הוא היה מגיב, לדעתך, לעובדה שסיימת בהצלחה את הקורס?

תמיר שותק לרגע, ועונה בהתרגשות "הוא היה גאה בי, הוא היה מאוד שמח".

לאחר מכן הוא מוסיף "זה קורס שלא עוברים לבד. בלי משפחה זה לא עובד. הרבה עבודת צוות, הרבה חברים מהמחזור שתמכו בי גם ברגעים הקשים".

– מהי דמות המפקד בעיניך?
"הדבר הכי חשוב זה להיות בן אדם. לראות שמולי עומדים בני אדם. לכל אחד יש רקע, יש את הסיפור שלו. חשוב להבין מאיפה החיילים באים, יכול להיות שחייל אחד רואה את המשימה באופן אחד וחייל שני רואה באופן אחר, חשוב להתייחס אל כל מקרה לגופו.

"דבר נוסף מאוד משמעותי זה הוגנות, אם בחלוקת משימות ואם ביחס האישי. בעיקר חשוב לי שיבינו שאנחנו בתור מפקדים עושים פעולות שאנחנו חושבים שהן הוגנות, שלא באים לעשות 'דווקא'.

טקס סיום קורס חובלים מחזור 133 (צילום: דובר צה"ל)
טקס סיום קורס חובלים מחזור 133 (צילום: דובר צה"ל)

"דבר אחרון מאוד משמעותי זה חוסן מנטלי. לדעת לעמוד במצבים קשים, במצבי לחץ. ולתפקד בכל מיקרה. שירות על ספינות זה לא שירות רגיל, יש הרבה מאפינים ייחודיים שדורשים יכולות מיוחדות.

"למשל העובדה שיש בספינה את כל אנשי הצוות כל הזמן, זה יוצר משפחתיות ועבודת צוות, צריך ללמוד איך להתמודד עם זה ולהתחבר לזה. דוגמה נוספת זה הפלגות שבהן אין קשר לעולם החיצון. אי אפשר לדבר עם אמא ואבא".

– לסיום, איך אתה מסכם את הקורס?
"הוא לימד אותי המון על עצמי, הקורס מציב מראה. אם זה משוב מחברים או ממפקדים. בדרך כלל לאנשים קשה לקבל ביקורת, למדתי לקבל ביקורת ולהבין שזה בא לפתח אותי. אתה פחות טוב בזה ובזה ואתה צריך להשתפר, לא לדחות את זה. ההפך, לאמץ את הביקורת ולהבין איך אני נהיה יותר טוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!