דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הסעיף בחוק ההסדרים שבא להפחית את מספר הרכבים של עובדי המגזר הציבורי

כיום מעודד מבנה השכר את העובדים להחזיק רכב פרטי, כדי להנות מהחזר חודשי מכובד | סעיף בחוק ההסדרים, עליו הסכימו הואצר וההסתדרות, יהפוך חלק מסכום זה להטבה שלא תלויה בהחזקת רכב אך גם לא תחושב לפנסיה

פקק תנועה בתל אביב (צילום ארכיון: גילי יערי/פלאש90)
פקק תנועה בתל אביב (צילום ארכיון: גילי יערי/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

סעיף משונה אחד בחוק ההסדרים עלול לתפוס את תשומת ליבם של עובדי המגזר הציבורי. הסעיף, שמופיע בעמוד 280 לטיוטת החוק, קובע שחלק משכרם של עובדים אלה לא יחושב בחישובי הפנסיה.

למרות החשש שהוא עשוי לעורר, מדובר בסעיף שסוכם מראש עם ההסתדרות. מטרתו לפתור בעיה נקודתית במבנה השכר של עובדי המגזר הציבורי, שהכריח אותם להחזיק ברכב פרטי, ולעודד אותם לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית בלי לפגוע להם בשכר.

הסעיף קובע שתוספת שכר שנקבעה אחרי ההסכם הקיבוצי, כלומר כזאת שבאה בנוסף לשכר שנקבע בהסכם, לא יחושב כחלק מחישוב הזכאות לפנסיה של העובד. באופן הזה, ניתן יהיה לבטל את ההצמדה של ההטבה לבעלות על רכב ולהפוך אותה לתמורה כספית, ללא התנגדות האוצר לגידול בתשלומי הפנסיה. עם זאת, ברגע שיפתח הסכם השכר לדיון, השאלה תיפתח מחדש.

נכון להיום, עובדים רבים במגזר הציבורי זכאים להחזר רכב מלא, כ-2,500 שקלים בחודש. הם זכאים להחזר הזה אך ורק אם הם משתמשים בו להוצאות רכב, מה שמעודד רבים מהם לרכוש ולהתנייד עם רכב.

הניסיון להפחית את מספר הרכבים של המגזר הציבורי על הכביש נתקל בבעיה הזו: העובדים לא ממהרים לוותר על הטבה בסדר גודל כזה, שלמעשה מוסיפה לא מעט לשכר שלהם. למעשה, אי החזקת רכב פוגעת בשכר.

בעבר עלתה הצעה להעניק את ההטבה, או חלק ממנה, בדמות תוספת שכר כתמריץ לוויתור על הרכב הפרטי, מתוך הנחה שגם ככה הכסף יוצא אל העובדים כדי לממן את הרכבים.

באוצר לא הסכימו להצעה, למרות התמיכה שלהם בביטול ההצמדה בין ההטבה לבעלות על רכב, גלל ההשלכות שלה על תשלומי הפנסיה. כשהסכום ניתן כהחזר על התניידות, הוא לא מחושב כחלק מהמשכורת שקובעת את גובה הפנסיה התקציבית של חלק מעובדי המדינה.

אם הרכיב יהפוך להיות חלק מהשכר עצמו, הוא יקפיץ גם את קצבאות הפנסיה להם זכאים העובדים. כתוצאה מכך, יזנקו גם תשלומי הפנסיה שתצטרך להעמיד המדינה.

הנושא נמצא בדיונים בין האוצר להסתדרות כבר תקופה ארוכה, כחלק מהניסיון של האוצר לשנות את המבנה השכר במגזר הציבורי בכלל. הפשרה המסתמנת היא הסעיף שמופיע בטיוטת חוק ההסדרים תחת הכותרת "אי הכללת רכיב במשכורת הקובעת בהתאם להסכם קיבוצי".

הסעיף קובע שתוספת שכר שנקבעה אחרי ההסכם הקיבוצי, כלומר כזאת שבאה בנוסף לשכר שנקבע בהסכם, לא יחושב כחלק מחישוב הזכאות לפנסיה של העובד. באופן הזה, ניתן יהיה לבטל את ההצמדה של ההטבה לבעלות על רכב ולהפוך אותה לתמורה כספית, ללא התנגדות האוצר לגידול בתשלומי הפנסיה.

"המטרה המקורית של יצירת הרכיב החזרי הוצאות הרכב הייתה להגדיל את שכר העובדים מבלי להגדיל את הוצאות הפנסיה התקציבית" אמר לדבר יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקבי. "אנחנו בהחלט נהיה מוכנים, במידה והמדינה תגלה רצון טוב, בנדיבות ולא התכתשות של קמצנים, להכניס את העלות הזו לשכר העובדים מבלי שתשפיע על הפנסיות התקציביות – אך בתנאי שהיא כן תכנס לשכר הבסיס של מקבלי הפנסיות הצוברות". מהלך שכזה לדבריו, עשוי לחסוך כסף הן למדינה והן לעובדים, לצד ההשלכות הסביבתיות החיוביות שלו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!