דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 17.6°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"אם רוצים מערכת בריאות נורמלית צריך לתקצב אותה": ארגוני הרפואה יפגינו היום מול ישיבת הממשלה

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה: "בחוק ההסדרים אין שום דבר חיובי למערכת הבריאות, אנחנו נאבקים על מערכת נורמלית לכולם, קוראים לשר הבריאות ניצן הורוביץ לא לוותר"

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה. "למרות שהממשלה הזאת התחייבה על חיזוק מערכת הבריאות במסמך היסוד שלה, הם לא פועלים לפי ההתחייבות הזאת" (צילום: האגודה לזכויות החולה)
שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה. "למרות שהממשלה הזאת התחייבה על חיזוק מערכת הבריאות במסמך היסוד שלה, הם לא פועלים לפי ההתחייבות הזאת" (צילום: האגודה לזכויות החולה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו באים למחות על כך שהממשלה לא עומדת על מה שהיא התתחייבה", אומר שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה, על הפגנה שתתקיים הבוקר (ראשון) ב10:00 מול משרדי הממשלה בזמן הדיונים על התקציב. "אין תוספת תקציב לשום דבר, אין תוספת כוח אדם, אין תוספת מיטות אשפוז, אין שום תוספת למערכת הבריאות. באוצר כל הזמן מנסים לצמצם את מערכת הבריאות ורוצים להשאיר אותה במינימום האפשרי.

הפגנה על קיצוץ סל הבריאות, יוני 2021. "דורשים תוספת של חמישה מיליארד שקלים" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
הפגנה על קיצוץ סל הבריאות, יוני 2021. "דורשים תוספת של חמישה מיליארד שקלים" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

"אנחנו רוצים מערכת נורמלית. רואים שהיום, למרות שהממשלה הזאת התחייבה על חיזוק מערכת הבריאות במסמך היסוד שלה, במעשים הם לא פועלים לפי ההתחייבות הזאת. אנחנו הולכים להפגין כדי לקרוא לשר הבריאות ניצן הורוביץ לא לוותר. אם רוצים מערכת בריאות נורמלית צריך לתקצב אותה, אנחנו דורשים תוספת של חמישה מיליארד שקלים".

בשנתיים האחרונות הצליחו כל ארגוני הבריאות, הסתדרות רופאי המדינה, הסתדרות הרופאים, והסתדרות האחיות, להתאחד לטובת המאבק על התקציב. למאבק הנוכחי הצטרפה גם תנועת הנוער המחנות העולים. "כולם נלחמים למען מערכת הבריאות. לא היה לפניכן כזה שילוב כוחות למאבק", אומר בן יעקוב. 

מה שמכעיס את בן יעקוב הוא לא מה שנמצא בחוק ההסדרים, אלה מה שלא נמצא בו. "בחוק ההסדרים אין שום דבר חיובי למערכת הבריאות. לדוגמה, לא הציעו לעצור את השחיקה בתקצוב קופות החולים, מה שהיה יכול להתבצע דרך תוספת קבועה לתקצוב קופות החולים או הצמדת התקצוב למדד שישקף את המחיר האמיתי של יום אשפוז. הקופות נכנסות לגרעון כי ההוצאות עולות וההכנסות לא. בקווי היסוד של הממשלה התחייבו להצמיד את תקצוב הקופות למדד מחיר יום אשפוז, אבל בפועל בחוק ההסדרים הם לא עושים את זה.

"לפני שנתיים הצמידו את תקצוב קופות החולים למספר המבוטחים. אבל לא הצמידו אותו להזדקנות שלהם. מבוטח בגיל 65 מייצר פי שלוש הוצאות ממבוטח בגיל 55. נניח שקופת חולים נשאר עם אותו מספר מבוטחים אבל הם הזדקנו, ההוצאות עלו והמקורות היו צריכים לעלות בהתאם. זה אפילו לא להגדיל את תקציב הקופות, זה לשמור על התקצוב "הריאלי" שלא יישחק. גם על זה התחייבו בקווי היסוד של הממשלה ולא קיימו בחוק ההסדרים. גם על אשפוז בית כולם מדברים אבל לא השקיעו בזה כסף".

בן יעקב רואה קשר ישיר בין ייבוש המערכת הציבורית לבין הבריחה לרפואה פרטית. "היום 80% מהאוכלוסיה חברים בשב"ן (שירותי בריאות נוספים – ד.א) של קופות החולים, ו-40%-45% מהאנשים חברים בביטוחים פרטיים", הוא מציין. "רפואה היא זכות בסיסית, ואנחנו נאבקים על מערכת נורמלית לכולם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!