דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

התו הירוק מוציא לרחוב עשרות אלפי מוחים בצרפת ואיטליה

הממשלות בשתי המדינות הודיעו על חובת הצגת אישור חיסון בכניסה למקומות ציבוריים, וראו זינוק בשיעור המתחסנים | מנגד חשף המהלך את ההתנגדות הנרחבת לחיסון עצמו, שמלווה לא אחת בהשוואות היסטוריות מקוממות

מחאה נגד התו הירוק של ממשלת איטליה (צילום: AP Photo/Ricardo De Luca)
מחאה נגד התו הירוק של ממשלת איטליה (צילום: AP Photo/Ricardo De Luca)

הקריאה "חירות!" הדהדה בימים האחרונים ברחובות והכיכרות של איטליה וצרפת בזמן מחאת האלפים נגד הכוונה לחייב הצגת אישור חיסונים לצורך השתתפות בפעילויות יומיומיות כמו ארוחה בתוך מסעדה, ביקור במוזיאון או כניסה לאירוע ספורט באיצטדיון.

מנהיגי שתי המדינות רואים באישורים, שמכונה באיטליה 'אישור מעבר ירוק' ובצרפת 'אישר מעבר בריאותי', כלי הכרחי להעלאת שיעור המחוסנים ולשכנוע של המתלבטים לקבל את החיסון.

על פניו, נראה שהחובה להצטייד באישור המדובר משיגה את המטרה. מספר התורים לחיסון שנקבעו בשתי המדינות זינק משמעותית מאז הוצגה התכנית.

עשרות אלפי מפגינים והשוואות היסטוריות בעייתיות

למרות שראש ממשלת איטליה מריו דראגי השווה את את המסרים נגד החיסון שמפיצים מספר מנהיגים פוליטיים ל"בקשה מאנשים למות", יש עדיין מי שמתנגד למהלך ורואה בו הפרה של זכויות האזרח.

כ-80 אלף בני אדם מחו ברחבי איטליה בסוף השבוע האחרון. בפריז צעדו אלפים בשלושת סופי השבוע האחרונים במחאה שהגיעה מספר פעמים לעימות אלים עם המשטרה. ביום שבת האחרון הפגינו יותר מ-200 אלף בני אדם ברחבי צרפת, מהם 14 אלף בהפגנה הגדולה ביותר בנושא שראתה הבירה פריז.

ההפגנות נגד אישורי ההתחסנות והגבלות הקורונה, גם באיטליה וגם בפריז, יצרו בריתות בין קבוצות שבדרך כלל עוינות זו את זו, לעיתים קרובות מהקצוות של הקשת הפוליטית. במחאות ניתן למצוא אנשי מפלגות ימין קיצוני צועדים לצד פעילים חברתיים לשוויון כלכלי, משפחות עם ילדים קטנים, מתנגדי חיסונים וכאלה שחוששים מהחיסון הספציפי לקורונה.

רבים מהמוחים טוענים שהדרישה להצגת אישור חיסון תהיה מקור לאי שוויון שיעמיק את השסע בחברה. הם גם מעלים השוואות היסטוריות בעייתיות.

"אנחנו יוצרים אי שוויון גדול יותר בין אזרחים", אמר אחד המפגינים בוורונה שבאיטליה, שביקש להזדהות רק כסימון, מחשש לפגיעה בפרנסתו. "יהיו לנו אזרחים סוג א', שיוכלו להינות משירותים ציבוריים, מהתאטרון ומחיי חברה ויהיו אזרחים סוג ב' שלא יוכלו לעשות את זה", הוא אמר, "דברים כאלה הובילו לאפרטהייד ולשואה".

מספר מפגינים באיטליה וצרפת אפילו ענדו על בגדיהם מגן דוד צהוב, כמו הטלאי שהנאצים חייבו יהודים לשאת בזמן השואה. ניצולי שואה כינו את ההשוואות עיוות של ההיסטוריה.

"זה טירוף, מחוות של חוסר טעם מעורבות בבורות", אמר ליליאנה סגרה, ניצולת שואה בת 90 שמונתה כסנטורית לכל החיים בפרלמנט האיטלקי. "אנחנו חיים בתקופה של בורות, של אלימות שאפילו לא מנסים לכבוש אותה, כך שהתנאים הבשילו לכאלה עיוותים".

למרות המחאה, המהלך מוכיח את עצמו

הצגת 'אישור המעבר' בצרפת הוא תנאי חובה לכניסה למוזיאונים, בתי קולנוע ואתרי תיירות. החל מה-9 באוגוסט, תהיה חובה להציג אותו גם בכניסה למסעדות ורכבות. כדי לקבל את האישור יש לקבל את שתי מנות החיסון, להציג תוצאת בדיקה שלילית או הוכחה על החלמה מקורונה קרוב לזמן הגשת הבקשה.

התנאים לקבלת האישור באיטליה, פחות מחמירים וכוללים רק קבלת מנת חיסון אחת לפחות. החל מה-6 באוגוסט האישור יהיה חובה לכניסה למסעדות באוויר הפתוח, בתי קולנוע, אצטדיונים, מוזיאונים ומקומות אחרים של התקהלות ציבורית. הממשלה שוקלת להרחיב את חובת הצגת האישור גם על קווי תחבורה ציבורית למרחקים ארוכים.

תוצאת בדיקה שלילית 48 שעות לפני הגשת הבקשה לאישור, או הוכחה על החלמה מקורונה בחצי השנה שקדמה לבקשה, מזכות גם הן באישור מעבר.

על פי הנציב המיוחד לנושא החיסונים באיטליה, הדרישה לחיסון במדינה זינקה מאז הכרזת הממשלה על 'אישור המעבר הירוק'. לפי הנתונים, בחלק מהמקומות נרשמה עלייה של 200%.

בצרפת קיבלו יותר מ-5 מיליון בני אדם את מנת החיסון הראשונה, ויותר מ-6 מיליון את המנה השנייה, בשבועיים שאחרי הכרזת הנשיא עמנואל מקרון על הרחבת אישורי החיסונים גם למסעדות וחללים ציבוריים רבים אחרים. לפני ההכרזה, הדרישה לחיסונים רשמה מספר שבועות של ירידה מתמשכת.

מיליוני איטלקים עדיין לא מחוסנים

15% מאוכלוסיית איטליה עדיין לא השתכנעו מהקריאות להתחסן. סקר של מכון הסקרים SWG מצא ש-7% מזדהים כמתלבטים בנושא, ו-8% כמתנגדי חיסונים. הסקר כלל 800 מבוגרים, ונערך בין ה-21 ל-23 ביולי.

חצי מהמשתתפים בסקר נימקו את הימנעותם מהחיסון בחששות מתופעות לוואי קשות וחששות מכך שהחיסון לא נבדק עדיין בצורה מספקת. 25% אמרו שהם לא בוטחים ברופאים, 12% אמרו שהם לא מפחדים מהנגיף ו-8% הכחישו את קיומו של הנגיף.

הנתונים מצביעים על פלח אוכלוסייה לא מבוטל שהממשלה תתקשה לשכנע בנחיצות החיסון.

כשני מיליון איטלקים בני יותר מ-60 עדיין לא קיבלו את החיסון, למרות הקדימות שהוענקה להם בקבלתו באביב. במחוז לומברדיה, מוקד התפרצות המגפה באיטליה, אלפים עדיין לא חוסנו נגד הנגיף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!